Fritidspædagogik og Ulighed – Viden om hvordan pædagogisk faglighed skaber deltagelsesmuligheder for børn på tværs af fritid og skole.

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Mange års forskning peger på, at fritidspædagogikkens muligheder for at overskride de stigende tendenser til, at børn møder ulige betingelser for at tage del i fællesskaber og læringssituationer er både underkendt og underbelyst. Projektet undersøger sammen med fritidspædagoger deres fagligt udforskende og fleksible indsatser i forhold til at skabe deltagelsesmuligheder for forskellige børn – og især børn i vanskeligheder – på tværs af fritids- og skoleliv – og derigennem forbygge ulighed.
Projektets formål er at skabe viden om fritidspædagogikkens bidrag til at skabe øgede og lige deltagelsesmuligheder for børn og unge i skole- og fritidslivets fællesskaber, og derved udgøre en central del af indsatserne med at imødegå samfundsmæssig og social ulighed. Resultaterne vil på en gang skabe viden om hverdaglivets situerede ulighedsprocesser og om den pædagogiske fagligheds særlige styrke og kendetegn.
Kort titelFritidspædagogik og Ulighed
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/10/202101/02/2025

FN's verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Dette projekt bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed