Faglighed og skriftlighed- Writing to learn, learning to write

  • Jakobsen, Karen Sonne (Projektdeltager)
  • Krogh, Ellen (Projektleder)
  • Christensen, Torben Spanget (Projektdeltager)
  • Hobel, Peter (Projektdeltager)
  • Frydensbjerg Elf, Nikolaj (Projektdeltager)
  • Togeby, Ole (Projektdeltager)
  • Bonderup Dohn, Niels (Projektdeltager)
  • Lindenskov, Lena (Projektdeltager)
  • M. Iversen, Steffen (Projektdeltager)
  • Piekut, Anke (Projektdeltager)

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    Skrivning er en nøglekompetence i dagens samfund. En vigtig baggrund herfor er den teknologiske udvikling i kommunikationsmedierne som grundlæggende har ændret skriftlighedens karakter og praksisformer, og som har øget skriftlighedens udbredelse og betydning dramatisk. Der mangler systematisk viden om hvad dette betyder for den enkelte i et læringsbiografisk perspektiv, og hvordan udfordringen håndteres i fag og uddannelser. Formålet med projekt Writing to learn, learning to write er at belyse disse spørgsmål gennem en kvalitativ undersøgelse af skriftbrug i gymnasiale uddannelser hvor studier med et longitudinalt elevperspektiv forbindes med tværgående studier i centrale fag og faglige samspil. Målet er at skabe viden om hvordan elever lærer sig fag gennem skrivning og skrivning gennem fag, og ad hvilke veje de udvikler skrivekompetencer gennem gymnasieuddannelsen. Projektet er den første større danske skriveforskningsindsats, og organisatorisk er det målet at etablere et skriveforskningsmiljø på internationalt niveau med nationalt ansvar.
    AkronymFoS
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato01/09/201001/09/2014