Drenges veje i uddannelsessystemet. Drenges fremtidsforestillinger, uddannelsesvalg og in- og eksklusion i ungdomsuddannelserne.

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

Formålet med projektet er skabe ny viden om, hvorfor det i stigende grad er drenge, der marginaliseres i uddannelsessystemet og havner i den uddannelsesmæssige restgruppe. Projektet vil over tid følge flere grupper af drenge i erhvervsuddannelserne og undersøge deres forestillinger og planer om fremtiden med hensyn til uddannelse og beskæftigelse. Fokus er på samspillet mellem på den ene side ungdomskultur og unges identiteter og på den anden side skolekultur og fagkultur i erhvervsuddannelserne. Formålet er desuden at bidrage til udvikling af teorier, der kan give en dynamisk og differentieret forståelse af de kønnede overgangsmønstre i det danske uddannelsessystem set i lyset af den kulturelle modernisering og udviklingen mod et vidensamfund.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/03/201201/03/2015

Publikationer

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologi

Frafald fra erhvervsuddannelserne: mellem social eksklusion og institutionel selektion

Jørgensen, C. H., 1 maj 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesarbejde og forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Hvid Thingstrup, S., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 61-84 23 s. (Uddannelse og læring; Nr. 2018, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

"Måske er jeg bare en følsom mand?": Om konsekvenser af pædagogstuderendes kønsskabelse for mandlige studerende

Nielsen, S. B. & Mogensen, K. H., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og forskning i praksis. Baagøe NIelsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 167-194 (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Unge mænds inklusion på kønnede uddannelser: Teoretiske perspektiver på kønsintegrationens udfordringer

Nielsen, S. B., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 27-60 33 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aktiviteter

  • 4 Organisation og deltagelse i konference
  • 2 Deltagelse i workshop, seminar og kursus
  • 1 Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter
  • 1 Foredrag og mundtlige bidrag

Drenge og unge mænds deltagelse i uddannelse

Kevin Mogensen (Oplægsholder)

8 dec. 2015

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

KL's Uddannelsestræf 2015

Christian Helms Jørgensen (Taler)

8 dec. 2015

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Fil

Dansk Paedagogisk Tidsskrift (Tidsskrift)

Kevin Mogensen (Redaktør)

aug. 2015jan. 2016

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Nordic Conference on Men and Masculinities

Kevin Mogensen (Taler)

6 jun. 2014

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

Fil