Det inkluderende skole-hjem samarbejde? Belyst fra et forældreperspektiv

    Projekter: ProjektForskning

    Projektdetaljer

    Beskrivelse

    De senere år er der sket et skift fra en integrations- til en inklusionstænkning i forhold til børn ’særlige behov’ i folkeskolen . Skiftet har medfødt forandringer på forskellige niveauer fra lovgivning til konkrete organiseringer af indsatser for børn, der får betydning for børn, forældre og de professionelles deltagelsesmuligheder. Centralt i inklusionsbestræbelserne beskrives skole – hjem samarbejdet som en særdeles vigtig brik for at få inklusionen til at lykkes. Skole-hjemsamarbejdet forstås dog ofte ud fra en ’opbakningsdiskurs’ hvor forældrene forventes at bakke op om skolens agendaer. Herved kommer samarbejdsrelationen implicit til at tage udgangspunkt i skolens præmisser, mens forældrenes perspektiver forbliver relativt uartikulerede. Projektet har derfor udforskning af forældreperspektiver på skole-hjem samarbejdet som omdrejningspunkt og udforsker gennem etnografisk feltarbejde, hvordan forældre arbejder med at blive og være `skoleforældre` til et børn, der har det svært i eller med skolen.
    StatusAfsluttet
    Effektiv start/slut dato03/02/201431/01/2017

    Emneord

    • skole- hjem samarbejde
    • Forældreskab
    • følelsesarbejde

    Publikationer

    Institution og familie. Intensiveret samarbejde og forskydninger af ansvar: Redaktionel indledning

    Krab, J., Dannesboe, K. I., Kryger, N., Akselvoll, M. Ø., Øster, B. & Schmidt, M. C. S., dec. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 15, 4, s. 2-6 4 s., 1.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskning

    Åben adgang

    Mellem målskemaer, opbakning og tvivl: forældres arbejde i og med familieklassen

    Krab, J., 15 dec. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 15, 4, s. 53-61 8 s., 7.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review