Cultural Publics: A study of the opinion- and people’s pages in Danish Newspapers from 1908-2018

Projekter: ProjektForskning

Projektdetaljer

Beskrivelse

In this research project, we will investigate the cultural public sphere through a study of the ‘cultural publics’ found in the opinion- and people’s pages (da: debat- og navnesektioner) from 1908 to 2018. The research contributions are 1) an empirical case study of ‘cultural publics’ using Danish newspapers as a case, 2) a theoretical development of the notion ‘cultural publics’ and 3) a cross-disciplinary method for analyzing ‘cultural publics’ drawing on communication studies, media studies, cultural studies and rhetoric.

Hvordan ser den kulturelle offentlighed ud i dag, og hvordan har den ændret sig igennem tiden? Hvilke aktører præger avisernes debatsider, hvem bliver fremhævet med omtale i navnesektionen, og hvilke emner og debatter har været fremherskende siden fødslen af den moderne avis? Forskningsprojektet "Kulturelle offentligheder" undersøger navne- og debastoffet i danske aviser fra 1908 til 2018 fra partipressen over omnibuspressen til segmentpressen. Projektet er tværfagligt og trækker på teorier og metoder fra kommunikationsvidenskab, medievidenskab, kulturvidenskab og retorik.
StatusAfsluttet
Effektiv start/slut dato01/08/201931/12/2022