Projektdetaljer
Beskrivelse
In this research project, we will investigate the cultural public sphere through a study of the ‘cultural publics’ found in the opinion- and people’s pages (da: debat- og navnesektioner) from 1908 to 2018. The research contributions are 1) an empirical case study of ‘cultural publics’ using Danish newspapers as a case, 2) a theoretical development of the notion ‘cultural publics’ and 3) a cross-disciplinary method for analyzing ‘cultural publics’ drawing on communication studies, media studies, cultural studies and rhetoric.
Hvordan ser den kulturelle offentlighed ud i dag, og hvordan har den ændret sig igennem tiden? Hvilke aktører præger avisernes debatsider, hvem bliver fremhævet med omtale i navnesektionen, og hvilke emner og debatter har været fremherskende siden fødslen af den moderne avis? Forskningsprojektet "Kulturelle offentligheder" undersøger navne- og debastoffet i danske aviser fra 1908 til 2018 fra partipressen over omnibuspressen til segmentpressen. Projektet er tværfagligt og trækker på teorier og metoder fra kommunikationsvidenskab, medievidenskab, kulturvidenskab og retorik.
Hvordan ser den kulturelle offentlighed ud i dag, og hvordan har den ændret sig igennem tiden? Hvilke aktører præger avisernes debatsider, hvem bliver fremhævet med omtale i navnesektionen, og hvilke emner og debatter har været fremherskende siden fødslen af den moderne avis? Forskningsprojektet "Kulturelle offentligheder" undersøger navne- og debastoffet i danske aviser fra 1908 til 2018 fra partipressen over omnibuspressen til segmentpressen. Projektet er tværfagligt og trækker på teorier og metoder fra kommunikationsvidenskab, medievidenskab, kulturvidenskab og retorik.
Status | Afsluttet |
---|---|
Effektiv start/slut dato | 01/08/2019 → 31/12/2022 |