Foto af Tomas Ellegaard
  • Universitetsvej 1, 03.1-NW

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

19982020
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

Min forskning falder fortrinsvis indenfor børneforskningsfeltet her særligt studiet af småbørn og de socialisationsprocesser, de deltager i. Et særligt fokus har været børnenes liv i daginstitutionerne og de dermed forbundne kompetencekrav.
Herudover har bredere pædagogisk psykologiske og uddannelsessociologiske problematikker særligt vedrørende forholdet mellem (pædagogiske) planer og praksis; samt sociale differentieringsprocesser i uddannelses- og opdragelsesinstitutioner min interesse.

Curriculum

2005: Lektor i pædagogisk psykologi, Psykologi, RUC
2001: Adjunkt i pædagogisk psykologi, Psykologi, RUC
1998: Phd-stipendiat, Psykologi, RUC
1998: Forskningsassistent, Pædagogik, Københavns Universitet
1986: Sygeplejerske

Keywords

  • Barndom, Ungdom, Familie
  • Arbejdsliv og familie/fritidsliv
  • Barndom
  • Daginstitutionernes historie
  • Hverdagsliv og institutioner
  • Børnekultur og børneinstitutioner
  • Børns hverdag
  • Psykologi
  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Identitet og hverdagsliv
  • Praksislæring

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 1998 2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Ellegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Appropriate readiness and parenting culture

Ellegaard, T., 26 okt. 2017.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Projekter 2012 2020

Normeringers grundlag og betydning

Ellegaard, T.

01/01/201931/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Fil

Passende Parathed

Westerling, A., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N., Dannesboe, K. I. & Bach, D.

01/12/201501/02/2018

Projekter: ProjektForskning

Fil

Aktiviteter 2001 2019

Advisory Board for "En god skolestart"

Tomas Ellegaard (Konsulent)
2019 → …

Aktivitet: Rådgivning

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
1 jan. 201330 jun. 2013

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Aarhus University (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
30 sep. 201131 mar. 2012

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Organising Comitee of NERA Congress 2012 (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
1 jan. 20111 mar. 2012

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af forskningsnetværk

Pedagogues' experiences of dilemmas in Danish kindergartens

Tomas Ellegaard (Oplægsholder)
11 mar. 201013 mar. 2010

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag