Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

CV

2005: Lektor i pædagogisk psykologi, Psykologi, RUC
2001: Adjunkt i pædagogisk psykologi, Psykologi, RUC
1998: Phd-stipendiat, Psykologi, RUC
1998: Forskningsassistent, Pædagogik, Københavns Universitet
1986: Sygeplejerske

Forskningsområder

Min forskning falder fortrinsvis indenfor børneforskningsfeltet her særligt studiet af småbørn og de socialisationsprocesser, de deltager i. Et særligt fokus har været børnenes liv i daginstitutionerne og de dermed forbundne kompetencekrav.
Herudover har bredere pædagogisk psykologiske og uddannelsessociologiske problematikker særligt vedrørende forholdet mellem (pædagogiske) planer og praksis; samt sociale differentieringsprocesser i uddannelses- og opdragelsesinstitutioner min interesse.

Keywords

  • Barndom, Ungdom, Familie
  • Arbejdsliv og familie/fritidsliv
  • Barndom
  • Daginstitutionernes historie
  • Hverdagsliv og institutioner
  • Børnekultur og børneinstitutioner
  • Børns hverdag
  • Psykologi
  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Identitet og hverdagsliv
  • Praksislæring

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 1998 2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Ellegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Appropriate readiness and parenting culture

Ellegaard, T., 26 okt. 2017.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Projekter 2012 2020

Normeringers grundlag og betydning

Ellegaard, T.

01/01/201931/12/2020

Projekter: Forskning

Fil

Passende Parathed

Westerling, A., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N., Dannesboe, K. I. & Bach, D.

01/12/201501/02/2018

Projekter: Forskning

Fil

Aktiviteter 2001 2019

Advisory Board for "En god skolestart"

Tomas Ellegaard (Konsulent)
2019 → …

Aktivitet: Rådgivning

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
1 jan. 201330 jun. 2013

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Organising Comitee of NERA Congress 2012 (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
1 jan. 20111 mar. 2012

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af forskningsnetværk

Aarhus University (Ekstern organisation)

Tomas Ellegaard (Medlem)
30 sep. 201131 mar. 2012

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

Pedagogues' experiences of dilemmas in Danish kindergartens

Tomas Ellegaard (Oplægsholder)
11 mar. 201013 mar. 2010

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag