Foto af Signe Fjordside
  • Universitetsvej 1, 19.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20162017
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og undervisningsinformation

Ph.D. studerende på Socialvidenskab. Cand.scient.soc. i ’Socialvidenskab’ og ’Pædagogik og Uddannelsesstudier’.

Er tilknyttet projektet ”Det ’særlige’ som potentiel ressource -En visionær tilgang til arbejdet med udsatte børn og unge”(www.saerlig.ruc.dk). I Ph.d.’en undersøger jeg hvordan de organisatoriske rammer, logikker og praksisformer muliggør og/eller begrænser implementeringen af projekts nye tankemåde og tilgang til arbejdet med anbragte børn og unge.

Jeg har tidligere primært beskæftiget mig med socialt arbejde med børn og unge (fx grønlandske unge; ensomme unge; unge med psykiske lidelser; anbragte unge) – herunder udvikling og afprøvning af forskellige inddragelses- og empowerment-orienterede aktiviteter (fx fremtidsværksteder) i relation til forskellige børne- og ungegrupper.

Vejleder derfor gerne projekter, der beskæftiger sig med: kvalitativ metode og evt. afprøvning af nye kvalitative metoder og tilgange; socialt arbejde med udsatte grupper; barndom og ungdom; børneperspektiver; inddragelse; empowerment.  

Eksterne ansættelser

Fuldmægtig, Børnerådet

1 aug. 201115 okt. 2012

Keywords

  • Barndom, Ungdom, Familie
  • Velfærdsstat, Velfærdssamfund
  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Ledelse, Organisation, Erhvervsøkonomi, Virksomhedsøkonomi
  • Offentlig administration, styring og forvaltning

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2016 2017

  • 2 Bidrag til bog/antologi
  • 1 Bog

Det dobbelte blik: Se styrkerne i det særlige hos børn og unge i udsatte positioner

Warming, H., Lavaud, M. A. & Fjordside, S., sep. 2017, København: Akademisk Forlag. 200 s. (Professionsserien).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

"Jeg skulle lige pludselig til at være 'normal'!": konstruktioner af unge i risiko

Fjordside, S., 2016, Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Wulf-Andersen, T., Follesø, R. & Olsen, T. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 69-90 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Unge som vidensaktører: metoder til inddragelse

Fjordside, S., Lindberg, S., Schjellerup, H. & Sommer, M., 2016, Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Wulf-Andersen, T., Follesø, R. & Olsen, T. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 139-162 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aktiviteter 2014 2017

  • 4 Foredrag og mundtlige bidrag
  • 2 Organisation og deltagelse i konference
  • 2 Rådgivning

Faglig følgegruppe på VABU’s projekt Bedre Børneinddragelse i tilsyn med anbragte børn

Signe Fjordside (Rådgiver)
20172020

Aktivitet: Rådgivning

Oplæg "Kreative workshops – et mulighedsrum for børns aktive deltagelse og empowerment" på konferencen: Børns ret til involvering i beslutningsprocesser

Signe Fjordside (Oplægsholder)
26 okt. 2017

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

6th European Conference for Social Work Research

Signe Fjordside (Taler)
30 mar. 20161 apr. 2016

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Følgegruppe på Børnerådets Håndbog i Børneinddragelse

Signe Fjordside (Rådgiver)
aug. 2015feb. 2016

Aktivitet: Rådgivning

Street-Level Bureaucracy Research Conference 2015

Signe Fjordside (Taler)
19 nov. 2015

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Presse/medie

Det særlige som potentiel ressource

Signe Fjordside

01/06/2016

1 element af mediedækning

Presse/medie