Personlig profil

Forskning

Mine primære forskningsinteresser ligger inden for (kritisk) barndoms- og familieforskning. Jeg er (bl.a. inspireret af Childism) optaget af børns position i samfundet, børnesyn, børneperspektiver og børn og unges deltagelse, samt hvordan strukturer og normer influerer på børne- og familieliv.

Jeg har lavet flere projekter på det familieretlige felt, og er særligt optaget af hvordan børns perspektiver bliver til, positioneres og inddrages i familieretlige sager, samt hvorledes indsatsen i det familieretlige system og børns hverdagsliv er sammenfiltet.

Jeg arbejder fortrinsvist kvalitativt med fx fremtidsværksteder, observationer, narrative interview, og er særligt interesseret i metoder til inkluderende forskning med og om børn, unge og andre.

Teoretisk er jeg inspireret af og arbejder (i tillæg til kritisk barndomsforskning og childism) bla. med ny-materielteori, affektteori og positioneringsteori.

Jeg er tilknyttet forskningsprojektet 'Styrket børneinddragelse i det familieretlige system – sammenhæng mellem børns hverdagsliv og indsatsen i Familieretshuset', samt forskningsprojektet 'Limit setting and coercion in professional work with children in vulnerable positions'.

Jeg er del af det The Childism Institute, og Center for Everyday Life of Families in the Welfare State (CELFS).

Jeg underviser på Socialvidenskab og Sociale Interventionsstudier på RUC. Jeg har endvidere undervist og holdt en række oplæg i Danmark og Norge for bl.a. Familieretshuset, Socialrådgiverforeningen, Familieretsnetværket, Danmarks Byretspræsidenter, Justitia Camp mfl.

Følg min profil på instagram @barndomsforsker hvor jeg formidler forskning i barndom, børneperspektiver, børnesyn, skilsmisse, forældreskab mm.

Emneord

  • Barndom, Ungdom, Familie
  • Childism
  • Børne- og ungeperspektiv
  • Børneinddragelse
  • Børns hverdagsliv
  • Velfærdsstat, Velfærdssamfund
  • Familieret
  • Forældreansvar
  • Skilsmisse

Publikationsnetværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller