Billede af Rebekka Sylvest-Berg
  • Universitetsvej 1, 03.1-E

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

Personlig profil

Forskning

I mit ph.d.-projekt undersøger jeg, hvordan ulighed kan forstås i krydsfeltet mellem børns perspektiver på deres hverdagsliv og statistiske data om institutionelle betingelser i relation til ulighed i uddannelse. Projektet følger børn fra mellemtrinnet i de almenpædagogiske sammenhænge med en forskningsmæssig opmærksomhed skærpet omkring børn, der har ulige deltagelsesmuligheder gennem nedslagspunkter i deres hverdagsliv på tværs af skole og fritidsklub for at undersøge, hvordan ulighed får betydning fra deres perspektiv. I projektet knyttes ulighed til børns (ulige) adgange til deltagelsesmuligheder i deres konkrete hverdagsliv med et teoretisk afsæt i kritisk psykologi. Her udforskes og analyseres børns deltagelsesbetingelser som socialt, kulturelt og historisk i relation til den sociale praksis, hvor ulighed er forbundet til, hvad børn kan komme til at deltage i og gøre med hinanden.  

Ph.d.-projektet indgår som en del af forskningsprojektet ’Deltagelse og Situeret Ulighed i børnelivets institutioner’, finansieret af Fremfærd Børn. 

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN-landene enige om 17 Verdensmål til at standse fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Cand.mag. i Psykologi og Socialvidenskab, Roskilde Universitet

sep. 2019jan. 2022

BA. i Psykologi og Socialvidenskab, Roskilde Universitet

aug. 2016jun. 2019

Udvekslingsstuderende, Erasmus University College

aug. 2017jan. 2018

Emneord

  • Psykologi
  • Ulighed
  • Børne- og ungeperspektiv
  • Deltagelse
  • Social praksis
  • Situeret
  • Kritisk Psykologi
  • Praksisforskning
  • Skole
  • Fritidsklub
  • Uddannelsesinstitution
  • Kvalitativ forskning
  • Kvantitativ forskning
  • Mixed methods