Foto af Marianne Brodersen
  • Universitetsvej 1, 23.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20102019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

I mit ph.d.-projekt beskæftiger jeg mig med professioners viden og praksis i relation til skolens socialiseringsarbejde. I projektet undersøges, hvordan velfærdsprofessionelle som lærere, pædagoger, psykologer og læger hver især og i samspil bidrager til at intervenere i forhold til børn, der betragtes som forstyrrende i skolen. Projektet har endvidere fokus på, hvorledes professionel viden, der bringes i spil i denne specifikke velfærdsinstitutionelle kontekst, står i relation til rationaler i uddannelses- og børnepolitik, samt hvordan professionelt arbejde indgår i komplekse processer, hvorigennem politik produceres og realiseres.

Uddannelse

2010 cand. mag. i Pædagogik. Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet.

Erfaringer med videnskabeligt arbejde

2012 Adjunkt, Forskning & Innovation, University College Sjælland.

2011 Undervisningsassistent, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet (DPU)

2010 Ekstern lektor, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, afdeling for Pædagogik, Københavns Universitet.

2009 Videnskabelig assistent, Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

 

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Pædagogik, cand. mag., Københavns Universitet

Emneord

  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Folkeskolen og pædagogiske institutioner
  • Køn og uddannelse
  • Samarbejde om børn
  • Velfærdsstat, Velfærdssamfund
  • Relationer mellem stat og professioner
  • Historie, Samfundsforhold
  • Velfærdsarbejdets historie
  • Professionssociologi

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2010 2019

Forstyrret og forstyrrende: analyser af velfærdsarbejdets viden om elever, som skolen har vanskeligheder med

Brodersen, M., 2019, Roskilde: Roskilde Universitet. 275 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Disturbed and disturbing: Professional knowledge of ‘the disturbing pupil’ in Danish classrooms

Brodersen, M., 12 sep. 2017. 13 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Proletarisering af vidensarbejde?

Brodersen, M. (red.), Elle, B. (red.), Sandberg Hansen, C. (red.) & Øland, T. (red.), 16 maj 2016, København: Foreningen bag udgivelsen af Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 104 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Proletarisering af vidensarbejde? Redaktionel indledning

Brodersen, M., Elle, B., Sandberg Hansen, C. & Øland, T., 16 maj 2016, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 2, s. 2-13 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang

Aktiviteter 2017 2017

  • 2 Foredrag og mundtlige bidrag

”The disturbing pupil” as a prism for studying stability and change in professional knowledge

Marianne Brodersen (Oplægsholder)
8 jun. 2017

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

”The disturbing pupil” as a prism for studying stability and change in professional knowledge.

Marianne Brodersen (Oplægsholder)
8 jun. 2017

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag