Intet foto af Kim Rasmussen
  • Universitetsvej 1, 03.1-NW

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20022020
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 2002 2019

2019

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 15 nov. 2019, Dafolo Forlag A/S. 200 s. (Uddannelse og læring).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 5 dec. 2019, 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Kan børn fotografere hvor og hvordan de har det godt i børnehaven?

Bidragets oversatte titel: Kan barn fotografere hvor og hvordan de har det bra i barnehagen?Rasmussen, K., 1 okt. 2019, I : Barnehagefolk. 3, 2019, s. 58-63 5 s., 5.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

2018

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Hans Reitzels Forlag. 29 s. (Sociologi (Kbh.); Nr. 16).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 mar. 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 221-234 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 191-216 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 75 - 92 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 109-126 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 69-94 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Rasmussen, K., Kampmann, J. & Warming, H., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 7-16 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interview med børn

Kampmann, J. (red.), Rasmussen, K. (red.) & Warming, H. (red.), mar. 2017, København: Hans Reitzels Forlag. 239 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Kritisk teori

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 844-850 6 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om aktualiteten af T.W.Adornos essay: Opdragelse efter Auschwitz

Rasmussen, K., 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 3 , s. 76-80 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Photovoice

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Rasmussen, K., Kampmann, J. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 127-146 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969)

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Øastergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3.udgave udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 758-762 4 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ung, udviklingshæmmet og under uddannelse

Rasmussen, K., 2017, Social- og specialpædagogik i teori og praksis. Larsen, V. & Rasmussen, G. L. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 279-306 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

Børns legeaftaler og pædagogers arbejde med børns relationer

Rasmussen, K. & Ahrenkiel, A., 2016, I : Vera : tidsskrift for pædagoger. 2016, 76

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Pædagogik og de institutionelle rammer

Rasmussen, K., jan. 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 99-128

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Pædagogik som myndiggørrelse: Om pædagogikken som et demokratisk projekt

Rasmussen, K., jan. 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 249-274

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Småbørns kropslige interaktion, kommunikation og leg: betragtet som demokrati i børnehøjde

Rasmussen, K., 2016, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 3, s. 32-40 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2015

Børn i glas: et essay om trends i de ny daginstitutioner i det 21. århundrede

Rasmussen, K., 1 okt. 2015, I : Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat. 143, s. 88-94 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Børns relationer og venskaber: pædagogers opgave og ansvar?

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., sep. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 62, 3, s. 82-91 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fra STU-praktik til job: En rapport om praktikken i den særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU)

Rasmussen, K., 2015, Roskilde: Roskilde Universitet. 100 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

2014

Børns utopier?

Rasmussen, K., 2014, I : Psyke & Logos. 35, 1, s. 212-228

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Children´s and Preschool Teacher´s Photographs of New Preschool Architecture: Issues of Participation and Interpretation.

Bidragets oversatte titel: Børns og pædagogers fotografier af ny børnehavearkitektur: Problemstillinger vedrørende deltagelse og fortolkningRasmussen, K., 2014. 14 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Children's relationships and friendships in day care institutions - An essential but difficult field of work for preschool teachers

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., 2014.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Children Taking Photos and Photographs: A Route to Children's Involvement and Participation and a 'Bridge' to Exploring Children's Everyday Lives

Rasmussen, K., 2014, The SAGE Handbook of Child Research. Melton, G. B., Ben-Arieh, A., Cashmore, J., Goodman, G. S. & Worley, N. K. (red.). Los Angeles, London, New Delhi: SAGE Publications, s. 443-470

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Institutionsliv - dilemmaer og paradokser: Når pædagoger forsøger at tilgodese både fællesskabet og den enkelte

Ellegaard, T., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 2014, København: BUPL. 30 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Om sted, rum, krop og tid i pædagogiske kontekster

Rasmussen, K., 20 aug. 2014, Pædagogik som viden og handling. Lauridsen, S. K. & Nielsen Carstens, F. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 121-160

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Pædagogers arbejde med børns venskaber og relationer: Inspiration og refleksion fra et forsknings- og udviklingsprojekt

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., nov. 2014, København: BUPL. 28 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

2013

At udforske samfundet ud fra eksisterende fotografier: betragtet ud fra bidrag af Pierre Bourdieu, Howard S. Becker og Erving Goffmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 361-410

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Erfaringer med fotografi: - på tværs af projekter

Rasmussen, K., 24 okt. 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 177-214

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Erfaringer med videobaseret feltarbejde i daginstitutionen: Interview med Jan Kampmann

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 253-260

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forskellige typer projekter, hvor børn fotograferer

Rasmussen, K., 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervisning. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 39-80

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forskerens fotografiske feltnoter: - et bidrag til "thick description"?

Rasmussen, K., 24 okt. 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier: En antologi baseret på erfaringer og indblik fra forskning, udviklingsarbejde og undervising. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 261-282

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Visuelle metoder og tilgange: indledning og ramme om antologiens forskellige artikler

Rasmussen, K., 24 okt. 2013, Visuelle tilgange og metoder i tværfaglige pædagogiske studier. Rasmussen, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 13-36

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2011

Foto og dokumentation: i pædagogisk arbejde

Rasmussen, K., 3 nov. 2011, Pædagogers arbejde med sprog og billeder. Mark, K. (red.). TAPIR Akademisk Forlag, s. 217-248 31 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

2010
Åben adgang
Fil

Om betydningen af sociale relationer og netværk for børn og unge med handicap

Rasmussen, K., 2010, Fællesskab i forskellighed: Specialisering og det fælles i pædagogisk arbejde. Ulla, L. & Schou, C. (red.). 1 udg. København: Akademisk Forlag, s. 223-251 28 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Specialskoler og det fysisk-sociale miljø: en skitse til drøftelse af den fysisk-sociale arkitekturs bidrag til skabelse og fastholdelse af handicapidentitet

Rasmussen, K., 2010, AproPOS: Arkitektur, Pædagogik og Sundhed. Kural, R., Bruun Jensen, B. & Kirkeby, I. M. (red.). 1 udg. København: Kunstakademiets Arkitektskoles Forlag, s. 20-34 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Visualiserende sociologi og barndomsforskning

Rasmussen, K., 2010, I : Dansk Sociologi. 21, 1, s. 93-106 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftReviewForskning

2009

(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv

Rasmussen, K., 2009, Årsberetning 2008. Roskilde: Roskilde Universitet, Bind 2008. s. 105-106 2 s. (Årsberetning. Roskilde Universitet, Bind 2008).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Frikvarter - et eksistentielt mellemrum

Rasmussen, K., 2009, I : Up. 2, s. 4-19 15 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Om barndommens institutionalisering: og noget om dens affortryllelse

Rasmussen, K., 2009, Barndommens organisering: I et dansk institutionsperspektiv. Højlund, S. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 15-56

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2008

(Udviklingshæmmede) børns hverdagsliv: Beretninger og refleksioner fra en parallel og institutionaliseret verden

Rasmussen, K., 2008, Århus: Klim. 353 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

(Udviklingshæmmede) børns skrøbelige sociale relationer

Rasmussen, K., 2008, I : Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, s. 74-82 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review