• Universitetsvej 1, 06.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20162022

Research output per year

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

Jeg er ph.d.-studerende på Roskilde Universitets Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring. Tidligere har jeg været ekstern lektor og vejleder på HumBach samt Pædagogik og Uddannelsesstudier. 

Min forskning:
Jeg er pr. 1. marts startet på mit ph.d.-projekt om problemorienteret projektlæring (PPL), hvor jeg fra et historisk-genealogisk perspektiv undersøger, hvordan PPL opstod og er blevet forstået siden 70'erne til i dag. Projektet består konkret af tekstbaserede diskursanalyser af de teoretiske og filosofiske inspirationer, ideer og argumenter i centrale dokumenter omkring PPL. Denne undersøgelse sættes i relation til nutidige diskussioner om studerendes læring på universitet inden for uddannelsesteori- og policy.

Min vejledning:
Jeg vejleder bredt inden for uddannelse og pædagogik, men har en særlig interesse for universitetsområdet; universitetspædagogik og -kultur, hvilket jeg også har skrevet speciale om. Derudover har jeg stor viden om daginstitutionsområdet. Metodisk har jeg beskæftiget mig med interview, observationsstudier, fokusgrupper og dokumentanalyse - ofte ud fra sprogligt og diskurs-orienterede optikker.

CV

Bachelor i Journalistik og Pædagogik og Uddannelsesstudier, RUC

Cand. Mag. i Dansk (Sprog og medier) og Pædagogik og Uddannelsesstudier, RUC

Uddannet gruppe- og procescoach, ved pædagogisk konsulent Arno Kaae (RUC)

Undervejs i Pædagogikum-uddannelsen; Certificate of Teaching and Learning (CUTL)

Publikation

  • 2 Bog
  • 2 Rapport
  • 1 Konferenceabstrakt til konference

The Group Project: How to do it. A handbook for university students

Petersen, E. B. & Sørensen, K. A., 27 jan. 2020, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 169 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

Projektgruppen - hvordan gør vi? En håndbog til universitetsstuderende

Petersen, E. B. & Sørensen, K. A., 15 aug. 2019, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 176 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogUndervisning

Re-thinking relevant ‘problems’ for inquiry in globalized higher education

Warren, S. & Sørensen, K. A., 7 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

More than just talk: Exploring how supervisors through structured activities can support peer learning in project groups at a PPL-university

Sørensen, K. A., Schönbeck, J. C. S. & Sajid, Z., 12 dec. 2017, Roskilde: Roskilde Universitet. 45 s. (CUTL - Certificate of Teaching and Learning (Pædagogikum)).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Åben adgang
Fil

Projekter

  • 1 Igangværende

Aktiviteter

  • 2 Foredrag og mundtlige bidrag
  • 1 Deltagelse i workshop, seminar og kursus

Re-thinking relevant ‘problems’ for inquiry in globalized higher education

Simon Warren (Oplægsholder), & Kasper Anthon Sørensen (Oplægsholder)

8 jun. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Fil

Open reading group on Gert Biesta and PPL: What is the educational task?

Kasper Anthon Sørensen (Arrangør), & Simon Warren (Arrangør)

9 okt. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

The teaching-research status gap: an analysis of a university teachers’ positionings

Kasper Anthon Sørensen (Oplægsholder)

17 maj 2016

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag