Foto af Hanne Leth Andersen

Hanne Leth Andersen

Rektor, Ph.d.

  • Universitetsvej 1, 26.2

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

1993 …2019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1993 2019

Filter
Bidrag til bog/antologi
2018

Arken som vidensinstitution

Andersen, H. L., 2018, At bygge bro: et festskrift for Christian Gether. Høholt, S., Jalving, C., Andersen, H. B. & Gether, C. (red.). [Ishøj]: Arken Museum of Art

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

2015

Assessment and exams

Andersen, H. L., Søndergaard, B. D. & Tofteskov, J., 2015, University Teaching and Learning. Dolin, J., Holten Ingerslev, G., Stray Jørgensen, P. & Rienecker, L. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 369-392

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Collegial supervision

Andersen, H. L. & Bager, L. T., 2015, University Teaching and Learning. Dolin, J., Holten Ingerslev, G., Stray Jørgensen, P. & Rienecker, L. (red.). Frederiksberg, s. 433-444

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Eksamensangst: Hvorfor holder vi eksamen og hvorfor bedømmer vi?

Andersen, H. L., 9 sep. 2015, Eksamensangst: Et problem vi skal løse i fællesskab. Hvass, H. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 35-53 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

External Relations: Bridging Academia and Practice

Andersen, H. L., 2015, The Roskilde Model: Problem-Oriented Learning and Project Work. Andersen, A. S. & Heilesen, S. B. (red.). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer, s. 199-211 (Innovation and Change in Professional Education, Bind 12).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Master Programmes and the Roskilde Model

Andersen, H. L., 2015, The Roskilde Model: Problem-Oriented Learning and Project Work. Andersen, A. S. & Heilesen, S. B. (red.). Heidelberg, New York, Dordrecht, London: Springer, s. 107-120 (Innovation and Change in Professional Education, Bind 12).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Alle fag er sprogfag

Andersen, H. L., aug. 2014, Fremmedsprog i gymnasiet: Teori, praksis og udsyn. Andersen, H. L., Fernandez, S. S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 237-244 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kreativitet og Innovation

Andersen, H. L. & Fristrup, D., aug. 2014, Fremmedsprog i gymnasiet: Teori, praksis og udsyn. Andersen, H. L., Fernandez, S. S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 231-236 6 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Progression

Andersen, H. L., aug. 2014, Fremmedsprog i gymnasiet: Teori, praksis og udsyn. Andersen, H. L., Fernandez, S. S., Fristrup, D. & Henriksen, B. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 55-67 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2013

Eksamen

Andersen, H. L. & Dahl Søndergaard, B., 14 maj 2013, Universitetspædagogik. Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 369-408 39 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

IKT i kvalitetsudviklingen af højere uddannelser – et dansk eksempel

Andersen, H. L. & Heilesen, S., 2013, Kvalitet i fleksibel høyere utdanning – nordiske perspektiver. Nordkvelle, Y., Fossland, T. & Netteland, G. (red.). Oslo: Akademika Forlag, s. 139-153 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kollegial supervision

Andersen, H. L. & Bager, L. T., 14 maj 2013, Universitetspædagogik. Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 433-444 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Læringsstrategier

Andersen, H. L., 3 maj 2013, Sprogenes verden AP: grundbog til almen sprogforståelse. København: Gyldendal

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2012

Alignment: mål og motivation i uddannelser

Andersen, H. L. & Bager, L. T., 2012, Uddannelseskvalitet i en globaliseret verden: vidensøkonomiens indtog i de videregående uddannelser. Leth Andersen, H. & Jacobsen, J. C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 123-138

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Centrale begreber i den internationale uddannelsesdiskurs: en politisk rammesætning

Andersen, H. L. & Jacobsen, J. C., 2012, Uddannelseskvalitet i en globaliseret verden: vidensøkonomiens indtog i de videregående uddannelser. Leth Andersen, H. & Jacobsen, J. C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 17-30

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Complexité des systémes linguistiques: La complexité à l'oral et à l'écrit

Andersen, H. L., 2012, La complexité en langue et son acquisition. Paprocka-Piotrowska, U., Martinot, C. & Gerolimich, S. (red.). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 19-36 17 s. (Zródła i Monografie; Nr. 394).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Eksamen

Andersen, H. L., Dahl, B., Krogh, L. & Tofteskov, J., 2012, (Afsendt) Universitetspædagogisk lærebog.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Engelskfaget og engelsklæreren i bevægelse

Andersen, H. L., 2012, English Teachers on the Move: Didaktik, faglighed og visioner. Jørgensen, S., Knudsen, H. & Hohwü Nielsen, B. (red.). Aarhus: Engelsklærerforeningen for Gymnasiet & HF, s. 123-134 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Le français parlé au Danemark: recherche et didactisation

Andersen, H. L., 2012, Penser les langues: avec Claire Blanche-Benveniste. Caddéo, S. (red.). Aix Marseille: Presses universitaires de Provence, (Collectif; Nr. 20).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2009

Fremmedsprog i studiet

Andersen, H. L., 2009, Studiehåndbogen : For studiestartere på videregående uddannelser. Stray Jørgensen, P. & Rienecker, L. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, 208 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

La Recette HOLA!

Andersen, H. L. & Cozart, S. M., 2009, HOLA! : Une approche holistique de l'apprentissage des langues. Van Thienen, K. & Belien, A. (red.). s. 57-63

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

The HOLA! Recipe

Andersen, H. L. & Cozart, S. M., 2009, A Touch of HOLA!: A Holistic Approach to Language Learning. Van Thienen, K. & Baggio, R. (red.). s. 47-53

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2008

Hvilket sprog skal danske studerende skrive opgaver på?

Andersen, H. L., 2008, Skriv godt: Festskrift til Lotte Rienecker i anledning af hendes 50 års fødselsdag d. 27. maj 2008. Skov, S. & Jørgensen, P. S. (red.). 1 udg. Frederiksberg, s. 107-109 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

2007

Línterview comme genre médiatique: sous-catégories pragmatiques et leurs traits linguistiques caractéristiques

Andersen, H. L., 2007, Le francais parlé des médias. Université de Stockholm

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2006

Authenticity in Text Book Dialogue

Andersen, H. L., 2006, Culture in language learning. Aarhus Universitetsforlag, 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Introduction

Birkelund, M., Andersen, H. L. & Hansen, M-B. M., 2006, La linguistique au coeur. Valence verbale, grammaticalisation et corpus. Mélanges offerts à Lene Schøsler à l'occasion de son 60e anniversaire.. Odense, s. xiii-xviii 6 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Sprog som nøgle til europæisk selvforståelse

Andersen, H. L., 2006, Sproglig konstruktion af kulturel identitet. Birkelund, M., Magnussen, A. & Nørgaard, N. (red.). s. 49-79 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Underviserens roller fra centrum til periferi - eksempler på anvendelse af it i sprogfagene

Andersen, H. L., 2006, Læring og it: - Kompetenceudvikling på de videregående uddannelser. Mathiasen, H. (red.). Århus, s. 35-67 32 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2005

Undervisningsdelen i ph.d.-forløbet

Andersen, H. L. & Kristensen, N. N., 2005, Proces og struktur i ph.f.-forløbet: om at leve og overleve. Frederiksberg: Samfundslitteratur, 131 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Undervisningsdelen i ph.d.-forløbet

Andersen, H. L., 2005, Proces og struktur i ph.d.-forløbet: - om at leve og overleve. From, U. & Nørgaard Kristensen, N. (red.). Roskilde, s. 131-152 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2004

Comment utiliser les connaissances sur le français parlé dans l'enseignement du français langue étrangère?

Andersen, H. L. & Thomsen, C., 2004, Sept approches à un corpus: Analyses du français parlé. Genève, s. 185-212 28 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Introduction

Andersen, H. L. & Thomsen, C., 2004, Sept approches à un corpus: Analyses du français parlé. Genève, s. 1-13 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Kvalitetsarbejde på uddannelsesniveau - muligheder og barrierer

Andersen, H. L., 2004, Fremmedsprog på univeristetet: Opsamling på konference om aktuelle udfordringer for de universitære fremmedsprogsuddannelser. s. 21-32 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Traditional and New Approaches to Theoretical Grammar Teaching

Andersen, H. L., Vinther, T. & Birkelund, M., 2004, Disciplines and Interdisciplinarity in Foreign Language Studies.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2003

Fransk tale og skrift: skal man undervise i to sprog på én gang?

Andersen, H. L., 2003, Ny forskning i grammatik: Fællespuplikation 10. s. 7-24 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Modern Language Studies in Current Educational Planning

Andersen, H. L., 2003, Changing Philologies:Contributions to the Redefinition of Foreign Language Studies in the Age of Globalisation. Hansen, H. L. (red.). København, s. 41-50 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2002

Franskundervisning: grammatik og kommunikation

Andersen, H. L., 2002, Fransk Nyt: Fremmedsprogspædagogik. Bind 232. s. 31-34 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

La complémentation

Andersen, H. L. & Schøsler, L., 2002, L'infinito & oltre: Omaggio a Gunver Skytte. Jensen, H. (red.). s. 273-295 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

La politesse véhiculée par le vague: l'exemple d'un peu, de presque et des peut-être en français parlé

Andersen, H. L., 2002, Romanistische Korpuslinguistik: Korpora und gesprochene Sprache: . Pusch, C. D. & Raible, W. (red.). Tübingen, s. 321-332 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Macro-syntaxe et macro-semantique: introduction

Andersen, H. L. & Nølke, H., 2002, Macro-syntaxe et macro-sematique. Bern, s. 1-21 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Peut-on conclure? Réflexions présentées à la fin du colloque par Hans Kronning

Andersen, H. L. & Nølke, H., 2002, Macro-syntaxe et macro-sémantique. Bern, s. 421-440 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2001

Sproglig mangfoldighed og sprogpolitik i Danmark

Andersen, H. L., 2001, Sproglig mangfoldighed: GYMSPROG's sprogkonference. s. 7-13 6 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Vaghed som høflighedsstrategi: :brugen af un peu og quelque part i talt fransk, sammenlignet med dansk

Andersen, H. L., 2001, Ny forskning i Grammatik: Fællespublikation 8. s. 7-22 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

2000

Discours rapporté en français parlé: rection du verbe de citation et élements délimitant la citation directe

Andersen, H. L., 2000, Le Français parlé: corpus et résultats: Etude romanes 47. s. 143-155 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

1999

Contraintes syntaxiques et sémantiques de la dislocation de plusieurs constituants en français parlé

Andersen, H. L., 1999, XIV Skandinaviska romanistkongressen: Stockholm 10-15 augusti 1999. Romanica Stockholmiensia 19, Almquist & Wiksell

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Discours direct en français parlé

Andersen, H. L., 1999, Etudes de linguistique et de littérature dédiées à Morten Nøjgaard. s. 15-31 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Subjektets plads i ikke-spørgende sætninger på spontant talt fransk

Andersen, H. L., 1999, Ny forskning i Grammatik: Fællespublikation 6. s. 23-39 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

1998

La duplicité de la notion de subordination syntaxique: forme et relation

Andersen, H. L., 1998, Actes du 16e Congrès International des Linguistes: (Paris 20-25 juillet 1997). Elsevier, Oxford (CD-rom)

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

1996

Verbes paranthétiques comme marqueurs discursifs

Andersen, H. L., 1996, Dépendance et intégration syntaxique. s. 307-315 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

1995

Dépendance entre propositions

Andersen, H. L., 1995, La subordination dans les langues romanes. Copenhague, s. 43-56 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning