Billede af Hanne Leth Andersen
  • Universitetsvej 1, 03.2-W

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

Personlig profil

Forskning

Jeg har været rektor på RUC siden 2014 og er herudover professor i universitetspædagogik.

Mine primære forskningsområder er:

  • fremmedsprogsprogdidaktik
  • universitetspædagogik

Jeg har i de senere år i særlig grad arbejdet med eksamensformer, undervisningsudvikling, sproglæring og sprogsyn, betydningen af fremmedsprog i uddannelserne samt uddannelseskvalitet.

Undervisning

Jeg har altid været optaget af at skabe de bedst mulige uddannelser for de studerende. I mine 13 år på Aarhus Universitet var jeg blandt andet professor i universitetspædagogik, centerleder ved Center for Undervisningsudvikling, studieleder for fransk, international koordinator og prodekan for uddannelse ved det humanistiske fakultet. Jeg var med til at udvikle kollegial supervision som metode til underviseres og vejlederes kompetenceudvikling, AU’s pædagogikum for danske og internationale adjunkter, kurser i ph.d.-vejledning, undervisningsportfolio og kurser i skriftlig og mundtlig formidling.

Inden jeg kom til RUC, var jeg professor og direktør for CBS Learning Lab og arbejdede både strategisk og i konkrete undervisningsforløb med at skabe optimale metoder til underviseres kompetenceudvikling. Derudover rådgav jeg om valg af eksamensformer, evalueringsredskaber og internationalisering.

Ledelse og samarbejde

Jeg bruger min indsigt og praksis med uddannelse, uddannelsesforskning og strategi til at rådgive både nationalt i ministerielle og andre udvalg og internationalt, fx i Norge, Sverige, Finland og Frankrig. At være med til at bedømme finske universiteters forskningsstrategier, norske universiteters kvalitetssystemer eller at udvikle franske universiteters bacheloruddannelser, giver en uvurderlig viden i min hverdag, og dertil et stort netværk inden for universitetsledelse internationalt.

Også via bestyrelsesarbejde arbejder jeg med ledelse og strategi, hovedsagelig inden for forskning, uddannelse og kultur.

Det giver alt sammen solidt grundlag for at deltage i væsentlige debatter om uddannelser og universiteter og ikke mindst til at være med til at udvikle fremtidens forskningsbaserede uddannelser og pædagogik.

Publikationsnetværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller