Billede af Kasper Risbjerg Eskildsen
  • Universitetsvej 1, 42.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

Personlig profil

Forskning

Det overordnede emne for min forskning er videnskabshistorie, især humanvidenskabernes historie. Jeg har blandt andet skrevet om oplysningstidens forsøg på at forstå forskellighed, om fremkomsten af den moderne kritiske universitetsundervisning og om historievidenskabens og den komparative arkæologis udvikling og epistemologiske grundantagelser.

Jeg arbejder i øjeblikket på to forskningsprojekter, der begge har et globalt perspektiv. Det første projekt, der har arbejdstitlen Things of the Past: A Modern Yearning, følger vores betagelse af fortidens efterladenskaber fra Renæssancens antikvarianisme til nyere diskussioner om tilbageføring af materiel kulturarv til tidligere europæiske kolonier. Det andet projekt, Making Humans: The Human Sciences and the Modern University, undersøger alternativer til det moderne specialiserede universitet, der er fremkommet i forskellige dele af verden i løbet af det sidste århundrede, og spørger til hvordan disse alternativer har formet vores forestillinger om hvad det vil sige at være menneske i den moderne verden.

CV

Jeg er cand.mag. i historie og filosofi fra Københavns Universitet og forsvarede i 2003 min ph.d.-afhandling i filosofi ved Freie Universität Berlin. Jeg har desuden i perioder været gæsteforsker, forskningsstipendiat og underviser ved Københavns Universitet, University of Chicago, Harvard University, University of California at San Diego, Universiteit van Amsterdam, Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte i Berlin, École des hautes études en sciences sociales i Paris og Xingwei College i Shanghai.

I 2016 var jeg medgrundlægger af Critical Edge Alliance, en global sammenslutning af alternative og eksperimentelle universiteter, og jeg tjente som alliancens første president fra 2016 til 2022. I 2020 var jeg medgrundlægger af European Reform University Alliance og jeg var leder af dens forskningsgruppe for Reimagining Research and Higher Education fra 2020 til 2023.

Jeg er desuden leder af Forskningsgruppen for Videnskabsstudier på Roskilde Universitet.

Bøger

Modern Historiography in the Making: The German Sense of the Past, 1700-1900 (Bloomsbury, 2022). (Læseprøve)

(Anmeldelser: Journal of Modern History, Intellectual History Review, Global Intellectual History, International Network for Theory of History, Austrian History Yearbook, History of Humanities, Central European History, Choice, Francia, Historisk Tidsskrift, Journal of the Philosophy of History)

Antologier

Humaniora? En spørgende videnskabsteori (Samfundslitteratur, 2020). (Læseprøve)

(med Rens Bod), The Classics of the Humanities I: From the Enlightenment to the Digital Age, særnummer af History of Humanities, 2019.

(med Martin Mulsow og Helmut Zedelmaier), Christoph August Heumann (1681-1764): Gelehrte Praxis zwischen christlichem Humanismus und Aufklärung (Franz Steiner Verlag, 2017). 

(Anmeldelser: History of Humanities, Zeitschrift für Historische Forschung, Francia, IFB)

Udvalgte artikler

"The Humanities in the Vocational University: On the Unity of Teaching and Research", Writing the History of the Humanities: Questions, Themes and Approaches, red. Herman Paul (Bloomsbury, 2022), 267-285.

"Virtues of History: Exercises, Seminars, and the Emergence of the German Historical Discipline, 1830-1900", History of Universities, 34, 1 (2021), 27-40.

(med Rens Bod) "The Forgotten Curriculum of the Humanities", History of Humanities, 4, 2 (2019), 219-227.

"Historien, tiden og fortiden: Om billedet af historieskrivningen i Oplysningstiden", Passage, 32, 78 (2017),  53-75.

"Scholarship as a Way of Life: Character and Virtue in the Age of Big Humanities", History of Humanities, 1, 2 (2016), 387-397.

"Relics of the Past: Antiquarianism and Archival Authority in Enlightenment Germany", Storia della Storiografia, 68, 2 (2015), 69-81.

"Private Übungen und verkörpertes Wissen: Zur Unterrichtspraxis der Geschichtswissenschaft im 19. Jahrhundert", Akademische Wissenskulturen : Praktiken des Lehrens und Forschens vom Mittelalter bis zur Moderne, red. Martin Kintzinger og Sita Steckel (Basel: Schwabe Verlag, 2015), 143-161.

“Inventing the Archive: Testimony and Virtue in Modern Historiography,” History of the Human Sciences, 26, 4 (2013), 8-26.

"The Language of Objects: Christian Jürgensen Thomsen's Science of the Past," Isis, 103, 1 (2012), 24-53.

"Exploring the Republic of Letters: German Travellers in the Dutch Underground, 1690-1720", Scientists and Scholars in the Field: Studies in the History of Fieldwork and Expeditions, red. Kristian H. Nielsen, Michael Harbsmeier og Christopher J. Ries (Aarhus: Aarhus University Press, 2012), 101-122.

“Leopold Ranke’s Archival Turn: Location and Evidence in Modern Historiography”, Modern Intellectual History, 5, 3 (2008), 425-453 (Pris: 2009 Best Article Award fra Forum for History of Human Science).

“Christian Thomasius, Invisible Philosophers, and Education for Enlightenment”, Intellectual History Review, 18, 3 (2008), 319-336.

“Leopold von Ranke, la passion de la critique et le séminaire d’histoire”, Lieux de savoir: Espaces et communautés, red. Christian Jacob (Paris: Albin Michel, 2007), 462-482.

“How Germany left the Republic of Letters”, Journal of the History of Ideas, 65, 3 (2004), 421-432.

 

Emneord

  • Historie, Samfundsforhold
  • Videnskabshistorie
  • Historiografi
  • Intellektuel historie
  • Humanioras historie
  • Historisk metode
  • Videnskabsteori, Videnskabshistorie, Videnskabssociologi, Forskningspolitik
  • Videnskabshistorie
  • Videnskabs- og teknologistudier
  • Videnskabsteori
  • Humanioras historie
  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Universitetshistorie
  • Universitetspædagogikkens historie