Billede af Kasper Risbjerg Eskildsen

Kasper Risbjerg Eskildsen

cand.mag. & ph.d.

  • Universitetsvej 1, 42.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20022021

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

Det overordnede emne for min forskning er europæisk videnskabshistorie, især humanvidenskabernes historie. Jeg har blandt andet skrevet om oplysningstidens forsøg på at forstå forskellighed, om fremkomsten af den moderne kritiske universitetsundervisning og om historievidenskabens og den komparative arkæologis udvikling og epistemologiske grundantagelser.

CV

Jeg er cand.mag. i historie og filosofi fra Københavns Universitet og forsvarede i 2003 min ph.d.-afhandling i filosofi ved Freie Universität Berlin. Jeg har desuden i perioder været gæsteforsker, forskningsstipendiat og underviser ved Københavns Universitet, University of Chicago, Harvard University, University of California at San Diego, Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte i Berlin, École des hautes études en sciences sociales i Paris og Xingwei College i Shanghai.

Jeg har siden 2016 været præsident for Critical Edge Alliance, en global sammenslutning af alternative og eksperimentelle universiteter.

Jeg er desuden leder af Forskningsgruppen for Videnskabsstudier 

Antologier

Humaniora? En spørgende videnskabsteori (Samfundslitteratur, 2020). Læseprøve her

(med Rens Bod), The Classics of the Humanities I: From the Enlightenment to the Digital Age, særnummer af History of Humanities, 2019.

(med Martin Mulsow og Helmut Zedelmaier), Christoph August Heumann (1681-1764): Gelehrte Praxis zwischen christlichem Humanismus und Aufklärung (Franz Steiner Verlag, 2017).

Udvalgte artikler

(med Rens Bod) "The Forgotten Curriculum of the Humanities", History of Humanities, 4, 2 (2019), 219-227.

"Historien, tiden og fortiden: Om billedet af historieskrivningen i Oplysningstiden", Passage, 32, 78 (2017),  53-75.

"Scholarship as a Way of Life: Character and Virtue in the Age of Big Humanities", History of Humanities, 1, 2 (2016), 387-397.

"Relics of the Past: Antiquarianism and Archival Authority in Enlightenment Germany", Storia della Storiografia, 68, 2 (2015), 69-81.

"Private Übungen und verkörpertes Wissen: Zur Unterrichtspraxis der Geschichtswissenschaft im 19. Jahrhundert", Akademische Wissenskulturen : Praktiken des Lehrens und Forschens vom Mittelalter bis zur Moderne, red. Martin Kintzinger og Sita Steckel (Basel: Schwabe Verlag, 2015), 143-161.

“Inventing the Archive: Testimony and Virtue in Modern Historiography,” History of the Human Sciences, 26, 4 (2013), 8-26.

"The Language of Objects: Christian Jürgensen Thomsen's Science of the Past," Isis, 103, 1 (2012), 24-53.

"Exploring the Republic of Letters: German Travellers in the Dutch Underground, 1690-1720", Scientists and Scholars in the Field: Studies in the History of Fieldwork and Expeditions, red. Kristian H. Nielsen, Michael Harbsmeier og Christopher J. Ries (Aarhus: Aarhus University Press, 2012), 101-122.

“Leopold Ranke’s Archival Turn: Location and Evidence in Modern Historiography”, Modern Intellectual History, 5, 3 (2008), 425-453 (Vinder af 2009 Best Article Award fra Forum for History of Human Science).

“Christian Thomasius, Invisible Philosophers, and Education for Enlightenment”, Intellectual History Review, 18, 3 (2008), 319-336.

“Leopold von Ranke, la passion de la critique et le séminaire d’histoire”, Lieux de savoir: Espaces et communautés, red. Christian Jacob (Paris: Albin Michel, 2007), 462-482.

“How Germany left the Republic of Letters”, Journal of the History of Ideas, 65, 3 (2004), 421-432.

 

Emneord

  • Historie, Samfundsforhold
  • Videnskabshistorie
  • Historiografi
  • Intellektuel historie
  • Humanioras historie
  • Historisk metode
  • Videnskabsteori, Videnskabshistorie, Videnskabssociologi, Forskningspolitik
  • Videnskabshistorie
  • Videnskabs- og teknologistudier
  • Videnskabsteori
  • Humanioras historie
  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Universitetshistorie
  • Universitetspædagogikkens historie

Publikationsnetværk

Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.