Foto af Claus Munch Drejer

Claus Munch Drejer

  • Universitetsvej 1, 08.1

    DK-4000 Roskilde

    Danmark

20092013
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

Min Ph.d. er en genealogisk analyse af Undervisningen i folkeskolen. Projektet problematiserer den nutidige undervisning af eleven og de teknikker og mekanismer som anvendes (f.eks. elevplaner, test, evaluering etc.). Selve analysen fokuserer på perioden fra 1814-2010. Konstruktionen af genealogien bygger på en teoretisk og metodisk ramme inspireret af Michel Foucaults senerer arbejder.

Emner

Teoretiske interesser: Politisk teori og politisk sociologi. Post-strukturalisme og specielt Foucault og Bourdieu.

Empirisk interesseområde: Uddannelsessystemet og uddannelsespolitikken i Danmark.

Curriculum

2008: Ph.d.-studerende på Institut for Samfund og Globalisering.

2007/08: Årsvikar på Frederiksberg Gymnasium og Metropolitanskolen. Underviste i samfundsfag.

2006/07: Årsvikar på Nordsjælland Grundskole og Gymnasium. Underviste i samfundsfag.

2006: Cand. Scient. Adm. fra Institut for Samfundsvidenskab og Erhvervsøkonomi (nu: Samfund og Globalisering) Roskilde Universitetscenter (nu: Roskilde Universitet).

Emneord

  • Pædagogik, Læring, Uddannelse
  • Historie, Samfundsforhold

Publikationer 2009 2013

  • 2 Paper
  • 1 Ph.d.-afhandling
  • 1 Tidsskriftartikel
  • 1 Bidrag til avis - Kronik

Elev og magt: en analyse af subjektiveringsstrategien af eleven, 1822-2010

Drejer, C. M., 2013, Roskilde Universitet. 360 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Fil

Histories and Freedom of the Present: Foucault and Skinner

Vucina, N., Drejer, C. M. & Triantafillou, P., 2011, I : History of the Human Sciences. 24, 5, s. 124-141 18 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Faglighed + test = ny elevtype

Drejer, C. M., 26 okt. 2010, I : Undervisere.dk. 10, 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Inventing tomorrows citizens: Governing Pupil's to higher grades

Drejer, C. M., 2010. 10 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Aktiviteter 2009 2010

  • 3 Foredrag og mundtlige bidrag

Subjektivering og magt i folkeskolen: En nutidshistorie

Claus Munch Drejer (Oplægsholder)
8 jun. 2010

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Oplæg til Skole- og Uddannelsespolitisk Udvalg om phd-projekt

Claus Munch Drejer (Foredragsholder)
28 apr. 2009

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Folkeskolen fra 1990 og frem til i dag

Claus Munch Drejer (Foredragsholder)
22 sep. 2009

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Presse/medie

Danske skolebørn møder samme krav som i 1800-tallet

Claus Munch Drejer

04/11/2012

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Forsker: Elever disciplineres som i 1800-tallet

Claus Munch Drejer

04/11/2012

9 elementer af Mediedækning

Presse/medie