Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1997 2020

2020

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments.

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, (Accepteret/In press) Documentation in institutional contexts of ECE: Normalisation, power relations, and participation. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2019

Approaches to Making Meaning with Videos

Ahrenkiel, A., Tobin, J., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AnmeldelseFormidling

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Social udvikling: Kapitel 3

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, 1 udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 16 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Social udvikling

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, Den styrkede pædagogiske læreplan: Baggrund, perspektiver og dilemmaer. Aabro, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, Bind 1. s. 65-81 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2018

Consumers, clients or participants? Formal and informal collaboration with parents

Ahrenkiel, A., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

To år bagud: En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 11 okt. 2018, I : Barn. 36, 2, s. 29-46 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
2017

"Day care of the future" or 20 years back in time? An example of a large-scale intervention programme

Ahrenkiel, A., 2017.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Må Anton ikke nok være med i jeres leg?

Ahrenkiel, A., sep. 2017, I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2017, 3, s. 60-63

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

2016

Adult Education between Emancipation and Control

Ahrenkiel, A. & Illeris, K., 2016, Learning, Development and Education: From Learning theory to education and practice. The selected works of Knud Illeris. [London]: Routledge, s. 135-145 (World Library of Educationalists series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Børns legeaftaler og pædagogers arbejde med børns relationer

Rasmussen, K. & Ahrenkiel, A., 2016, I : Vera : tidsskrift for pædagoger. 2016, 76

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Demokrati i hverdagen

Ahrenkiel, A. & Warring, N., sep. 2016, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 3, s. 16-23 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Redefining Democratic Welfare: Openings and Future Orientations: Action Research in Danish Day Care Centres

Ahrenkiel, A., 2016, Action Research for Democracy: New Ideas and Perspectives from Scandinavia. Gunnarsson, E., Hansen, H. P., Nielsen, B. S. & Sriskandarajah, N. (red.). New York, Abingdon: Routledge, s. 110-128 19 s. (Advances in Research Methods Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Børns relationer og venskaber: pædagogers opgave og ansvar?

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., sep. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 62, 3, s. 82-91 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Democratic potentials in unnoticed, invisible everyday activities

Ahrenkiel, A., 2015.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken

Ahrenkiel, A., 2015, Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 41-60

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Hele hverdagen er viktig

Ahrenkiel, A. & Nielsen, B. S., 2014, I : Barnehagefolk. 2014, 1, s. 35-37 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession

Ahrenkiel, A. & Krejsler, J. B., 2014, Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Krejsler, J. B., Ahrenkiel, A. & Schmidt, C. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 7-25 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession

Krejsler, J. B. (red.), Ahrenkiel, A. (red.) & Schmidt, C. (red.), 2014, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 225 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Læreplanernes blinde vinkler

Ahrenkiel, A., 14 feb. 2014, Læring i daginstitutioner: et erobringsforsøg. Aabro, C. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 100-108

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Pædagogers arbejde med børns venskaber og relationer: Inspiration og refleksion fra et forsknings- og udviklingsprojekt

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., nov. 2014, København: BUPL. 28 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Rutiner kræver mere end rutine

Schmidt, C. & Ahrenkiel, A., 1 dec. 2014, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 62, 4, s. 5-12 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Tillidsrepræsentanters interessevaretagelse under nye arbejdsvilkår: Indflydelse, kvalitet og ledelse

Ahrenkiel, A. & Schmidt, C., 2014, Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Krejsler, J. B., Ahrenkiel, A. & Schmidt, C. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 123-141 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ændrede relationer mellem hjem og institution: Forældresamarbejdets form og indhold

Ahrenkiel, A., 2014, Kampen om daginstitutionen: Den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession. Krejsler, J. B., Ahrenkiel, A. & Schmidt, C. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 165-183 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2013

Daginstitutionen til hverdag: den upåagtede faglighed

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 30 jan. 2013, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 148 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Daginstitutionen til hverdag: Den upåagtede faglighed

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 2013

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformLyd og/eller billed produktion (digital)Forskning

Daginstitutionernes kvalitet og den upåagtede faglighed

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 2013, Roskilde Universitetscenter. Årsberetning 2012. Knudsen, P. & Jørgensen, E. L. (red.). Roskilde Universitet, Bind 2012. s. 103-104 (Roskilde Universitetscenter. Årsberetning).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Den gode vuggestue og den upåagtede faglighed

Ahrenkiel, A. & Nielsen, B. S., 18 mar. 2013, Den gode vuggestue. Stechmann, B. (red.). FOA: FOA, s. 20-21 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Unnoticed Professional Competence in Day Care Work

Ahrenkiel, A., Schmidt, C., Nielsen, B. S., Sommer, F. M. & Warring, N., 2013, I : Nordic Journal of Working Life Studies. 3, 2, s. 79-96 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang

Unnoticed Professional Competence in Day Care Work

Ahrenkiel, A., Schmidt, C., Warring, N., Nielsen, B. S. & Sommer, F. M., maj 2013, I : Nordic Journal of Working Life Studies. 3, 2, s. 79 95 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2012

Changed realtionship between day care and home

Ahrenkiel, A., 8 mar. 2012.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 2012, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 320 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Everyday practice and unnoticed professional competence in day care work

Bidragets oversatte titel: Upåagtet faglighed og hverdagspraksis i daginstitutionsarbejdeAhrenkiel, A., Warring, N., Nielsen, B. S., Schmidt, C. & Sommer, F. M., 10 maj 2012. 12 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil

Hvad vil vi med dagsinstitutioner?

Ahrenkiel, A., 29 maj 2012, I : Politiken. s. 7 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Kampen om fagligheden i daginstitutionerne

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 2012, I : Social Politik. 4, s. 13-17

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Sundhedsfremme på arbejdspladsen: det sunde arbejdsliv kræver handlerum

Dybbroe, B. & Ahrenkiel, A., 2012, Sundhedsfremme: Et kritisk perspektiv. Dybbroe, B., Land, B. & Nielsen, S. B. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 107-122

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Unnoticed professional competence in day care work and the challenge of neoliberalism

Bidragets oversatte titel: Upåagtet faglighed i daginstitutionsarbejde og neoliberalismens udfordringerAhrenkiel, A., Warring, N., Schmidt, C., Nielsen, B. S. & Sommer, F. M., 26 apr. 2012. 8 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil

Viden og forandring - uden quick fix

Ahrenkiel, A. & Nielsen, B. S., 18 sep. 2012, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2012, 3, s. 34-41

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2011

'After all, you should rather want to be at home': Responsibility as a means to patient involvement in the Danish health system

Holen, M. & Ahrenkiel, A., 6 sep. 2011, I : Journal of Social Work Practice. 25, 3, s. 297-310 14 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Alternatives to neoliberalism? The development of day care centres and the role of social educators and their unions

Bidragets oversatte titel: Alternativer til neoliberalisme? Pædagogers og tillidsvalgtes rolle i udviklingen på daginstitutionsområdetWarring, N., Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C. & Sommer, F. M., 4 dec. 2011. 10 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil

Faglighed og interessevaretagelse i velfærdsarbejde: - med daginstitutioner som eksempel

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., mar. 2011, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 13, 1, s. 31-46 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Unnoticed professional competence and knowledge in day care work

Bidragets oversatte titel: Upåagtet faglighed og viden i pædagogarbejdeWarring, N., Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C. & Sommer, F. M., 20 nov. 2011. 16 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil