19972020

Publikationer pr. år

Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskning

 

Mine primære forskningsområder er:

  • læring i arbejds- og hverdagslivet, særligt indenfor det sociale, pædagogiske og sundhedsmæssige felt
  • faglighed i hverdagen i offentlige velfærdsinstitutioner
  • uddannelse til velfærdsprofessionerne
  • demokrati og medindflydelse på arbejdspladsen
  • konsekvenser af neoliberal regulering
  • samspil mellem udviklingsprojekter, forskning og kompetenceudvikling
  • kvalitative metoder, særligt diskursanalyse, aktionsforskning og feltarbejde
  • kønsforskning

Jeg har mine primære undervisningsopgaver på Forskerskolen i Livlang Læring, hvor jeg er vejleder på en række forskellige ph.d. projekter. Jeg har i en årrække undervist og været uddannelsesleder for Masteruddannelsen i Uddannelse og Læring, og har også været tilknyttet kandidatuddannelserne i Sundhedsfremme og Sundhedsstrategier og Pædagogik og Uddannelsesstudier.

 

Større forskningsprojekter:

2013 - 2014:Projektleder for forskningsprojekt om "Børns venskaber og pædagogers social didaktik".
2007 - 2013:Projektleder for forskningsprojekt om ”udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Et kombineret felt- og aktionsforskningsprojekt.
2012:Projektleder for projekt om ”Pædagogers deltagelse i efteruddannelse”.
2011:Forskningsværksteder for ansatte ved UCSJ mhp. forsknings- og formidlingsmæssig kvalificering af deres in- og eksterne udviklingsprojekter.
2008 – 10:Forsknings- og udviklingsprojekt om ”nye udfordringer og nye svar” for BUPL-tillidsrepræsentanter.
2006 – 2007:Projektleder på forskningsprojekt om nye udfordringer for tillidsrepræsentanter i Dansk Sygepleje Råd set i lyset af forandringer i sundhedsfeltet.
2003:Projektleder for Evaluering af projekt ”Barnet bedste”, en omfattende efteruddannelse af ledere, medarbejdere og tværfaglige teams tilknyttet socialforvaltninger i diverse kommuner.
2002 - 2003:Deltagelse i forsknings- og udviklingsprojekt om ”kvalifikationer og kompetencer på det sociale område”, sammen med AKF for socialministeriet.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikation

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood : Normalisation, Participation and Professionalism. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS, s. 41-57 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lektorer: Kvalitetsmålinger risikerer at skade børn og børnehaver

Ahrenkiel, A., Frederiksen, J. T. & Juhl, P., 6 feb. 2020, I : Altinget | Social.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Åben adgang

Vidensformer og samspil i daginstitutionsarbejde

Ahrenkiel, A. & Warring, N., 17 maj 2020, Pædagogers kompetencer: Mellem etik, dannelse, relationer og metodologi. Cecchin, D. & Sieling, V. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 178-190 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Approaches to Making Meaning with Videos

Tobin, J., Ahrenkiel, A., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. Sektion 1, s. 18, s. Sektion 1, s. 18 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Projekter

Peer-talk som ressource for børns sproglige læring

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Skytthe Kaarsberg Schmidt, L.

01/01/201931/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Fil

VELPRO: VELPRO - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv

Nielsen, S. B., Schmidt, C., Ahrenkiel, A., Wulf-Andersen, T. Ø., Bøje, J. D., Helms, S., Olesen, H. S., Neidel, A. V., Hersom, H., Sommer, F. M., Frederiksen, J. T., Bille, T., Holm, M., Elle, B., Larsen, L., Krøjer, J., Andersen, A. S. & Miðskarð, J.

02/11/2009 → …

Projekter: ProjektForskning

Pædagogik mellem policy og praksis

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Warring, N., Gulløv, E. & Holm, L.

01/09/201501/05/2018

Projekter: ProjektForskning

Fil

Aktiviteter

Kvalitet og styring

Annegrethe Ahrenkiel (Deltager)

23 sep. 201924 sep. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

Oplæg om CeDif til BUPL´s hovedbestyrelse

Annegrethe Ahrenkiel (Oplægsholder)

11 apr. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Keynote: SOCIAL DEVELOPMENT IN FUTURE ECEC – HOW COULD WE SUPPORT CHILDREN’S RELATIONSHIPS?

Annegrethe Ahrenkiel (Oplægsholder)

8 maj 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Oslo Metropolitan University (Ekstern organisation)

Annegrethe Ahrenkiel (Medlem)

20 mar. 201927 jun. 2019

Aktivitet: MedlemsskabMedlemskab af bedømmelsesudvalg

CeDif Årskonference 2019

Annegrethe Ahrenkiel (Arrangør), & Christian Martin Aabro (Taler)

3 maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Presse/medier

Snævert, udansk og meningsløst

Annegrethe Ahrenkiel & Pernille Juhl

03/03/2020

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Hvordan kommunikerer børn med hinanden?

Annegrethe Ahrenkiel

11/02/2020

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Minimumsnormeringer kan ramme lavtlønnede familier

Annegrethe Ahrenkiel

06/12/2019

1 element af Mediedækning

Presse/medie