Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forsknings- og undervisningsinformation

 

Mine primære forskningsområder er:

  • læring i arbejds- og hverdagslivet, særligt indenfor det sociale, pædagogiske og sundhedsmæssige felt
  • faglighed i hverdagen i offentlige velfærdsinstitutioner
  • uddannelse til velfærdsprofessionerne
  • demokrati og medindflydelse på arbejdspladsen
  • konsekvenser af neoliberal regulering
  • samspil mellem udviklingsprojekter, forskning og kompetenceudvikling
  • kvalitative metoder, særligt diskursanalyse, aktionsforskning og feltarbejde
  • kønsforskning

Jeg har mine primære undervisningsopgaver på Forskerskolen i Livlang Læring, hvor jeg er vejleder på en række forskellige ph.d. projekter. Jeg har i en årrække undervist og været uddannelsesleder for Masteruddannelsen i Uddannelse og Læring, og har også været tilknyttet kandidatuddannelserne i Sundhedsfremme og Sundhedsstrategier og Pædagogik og Uddannelsesstudier.

 

Større forskningsprojekter:

2013 - 2014:Projektleder for forskningsprojekt om "Børns venskaber og pædagogers social didaktik".
2007 - 2013:Projektleder for forskningsprojekt om ”udvikling af pædagogfagligheden som grundlag for et alternativ til nyliberale styringsformer”. Et kombineret felt- og aktionsforskningsprojekt.
2012:Projektleder for projekt om ”Pædagogers deltagelse i efteruddannelse”.
2011:Forskningsværksteder for ansatte ved UCSJ mhp. forsknings- og formidlingsmæssig kvalificering af deres in- og eksterne udviklingsprojekter.
2008 – 10:Forsknings- og udviklingsprojekt om ”nye udfordringer og nye svar” for BUPL-tillidsrepræsentanter.
2006 – 2007:Projektleder på forskningsprojekt om nye udfordringer for tillidsrepræsentanter i Dansk Sygepleje Råd set i lyset af forandringer i sundhedsfeltet.
2003:Projektleder for Evaluering af projekt ”Barnet bedste”, en omfattende efteruddannelse af ledere, medarbejdere og tværfaglige teams tilknyttet socialforvaltninger i diverse kommuner.
2002 - 2003:Deltagelse i forsknings- og udviklingsprojekt om ”kvalifikationer og kompetencer på det sociale område”, sammen med AKF for socialministeriet.

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikation 1997 2018

Is more visible learning the answer to inequality?

Ahrenkiel, A., Ellegaard, T. & Aabro, C. M. 2018

Publikation: Bidrag til konferenceKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

"Day care of the future" or 20 years back in time?: An example of a large-scale intervention programme

Ahrenkiel, A. 2017

Publikation: Bidrag til konferenceKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Må Anton ikke nok være med i jeres leg?

Ahrenkiel, A. sep. 2017 I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2017, 3, s. 60-63

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

What happens when nothing happens?: Uncovering invisible pedagogies of belonging and community building in mundane every practices in ECEC-centres

Ahrenkiel, A. 2017

Publikation: Bidrag til konferenceKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Adult Education between Emancipation and Control

Ahrenkiel, A. & Illeris, K. 2016 Learning, Development and Education: From Learning theory to education and practice. The selected works of Knud Illeris. [London]: Routledge, s. 135-145 (World Library of Educationalists series).

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konferenceprocesBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Projekter 2005 2018

VELPRO: VELPRO - Center for Velfærd, Profession og Hverdagsliv

Nielsen, S. B., Schmidt, C., Ahrenkiel, A., Wulf-Andersen, T. Ø., Bøje, J. D., Helms, S., Olesen, H. S., Neidel, A. V., Hersom, H., Sommer, F. M., Frederiksen, J. T., Bille, T., Holm, M., Elle, B., Larsen, L., Krøjer, J., Andersen, A. S. & Miðskarð, J.

02/11/2009 → …

Projekter: Forskning

Pædagogik mellem policy og praksis

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Warring, N., Gulløv, E. & Holm, L.

01/09/201501/05/2018

Projekter: Forskning

Fil

Pædagogers deltagelse i efteruddannelse

Ahrenkiel, A., Helms, S., Krab, J. & Frederiksen, J. T.

01/10/201106/06/2012

Projekter: Forskning

Aktiviteter 2006 2018

Møde om Matched Educational Data (Begivenhed)

Ahrenkiel, A. (Medlem)
9 feb. 2018

Aktivitet: Medlemskab af udvalg, råd og nævn

Barn (Tidsskrift)

Ahrenkiel, A. (Redaktør)
9 apr. 2018

Aktivitet: Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Møde om samspil mellem kvalitativ og kvantitativ forskning i kvalitet i dagtilbud

Ahrenkiel, A. (Deltager)
9 maj 2018

Aktivitet: Deltagelse i workshop, seminar og kursus

Møde om samarbejde RUC-Roskilde kommune med fokus på dagtilbud

Ahrenkiel, A. (Deltager)
19 mar. 2018

Aktivitet: Deltagelse i workshop, seminar og kursus

Presse/medie

-Børn udvikler sig gennem leg

Annegrethe Ahrenkiel

21/09/2017

1 element af mediedækning

Presse/medie

- Børn udvikler sig gennem leg

Annegrethe Ahrenkiel

21/09/2017

1 element af mediedækning

Presse/medie

Børneforskningsprojekt: Det er spild af penge

Annegrethe Ahrenkiel

07/08/2017

1 element af mediedækning

Presse/medie

Børneforsknings-projekt: »Det er spild af penge«

Annegrethe Ahrenkiel

06/08/2017

1 element af mediedækning

Presse/medie