Uddannelse, Social Inklusion og Profession

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppens medlemmer arbejder med praksisorienterede hverdagslivsstudier af brugeres og professionelles deltagelsesmuligheder i velfærdssamfundet. Fokus er på videns- og praksisudvikling for såvel brugere og professionelle, som for de der uddanner og kvalificerer til velfærdsprofessionerne. Forskningener rettet mod det pædagogiske og uddannelsesmæssige, det sundhedsmæssige og det sociale felt.

Projekter i gruppen har haft fokus på:

  • Uddannelse – inkluderende uddannelsesmiljøer,inklusion af psykisk og socialt udsatte unge i uddannelse i især erhvervsuddannelse, gymnasier og produktionsskoler samt på universitetet og involvering af studerende i forskning
  • Professionsstudier – i uddannelse, daginstitutioner, døgninstitutioner og socialpsykiatri, professionsudvikling i praksis- og professionsuddannelsessammenhænge
  • Sociale interventioner – hvordan indsatser i og på tværs af pædagogiske, uddannelsesmæssige, sundhedsmæssige og sociale fagområder (re)organiseres, institutionaliseres og trækker spor i brugeres og professionelles liv
  • Køn – mænd og drenge i (erhvervs)uddannelse, mænd i omsorgsfag, inklusion af mænd og drenge i uddannelse,
  • Ungdom – unges liv og tilhørsforhold på tværs af forskellige hverdagslivsarenaer og institutionelle sammenhænge

Arbejdet med uddannelse, tilhør og social inklusion baserer sig på brede forståelser af læreprocesser og professions- og organisationsudvikling. Gruppen engagerer sig gerne i konkret forandringsorienterede projekter med anvendelse af metoder fra praksis- og aktionsforskning, aktionslæring og forskningsværksteder.

Gruppens forskning og bidrag til kvalificering af arbejdet og organiseringen i velfærdssamfundet og dets institutioner bygger på viden om og inddragelse af perspektiver fra såvel hverdagslige, faglige og professionelle relationer mellem de forskellige involverede aktører.

Teoretisk er gruppens medlemmer orienteret mod kritisk teoretiske, kritisk etnografiske, kulturteoretiske og uddannelsessociologiske perspektiver.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2010 2020

Doing Collective Memory Work: Practices of Participation, Collaboration and Learning beyond Involvement?

Mogensen, K. H. & Christensen, A. T. B., 2020, (Under udarbejdelse) Involving methods in youth research: Critical perspectives. Palgrave Macmillan, 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The ecstatic pump and the logic of pain: Learning processes and embodiment in bodybuilding

Andresson, J. & Mogensen, K. H., 2020, (Under udarbejdelse) Learning Movements. Routledge, 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

A collective memory work: University students’ everyday life and experiences of belonging

Bidragets oversatte titel: et kollektivt erindringsarbejde: universitetsstuderendes hverdagsliv og erfaringer af tilhørMogensen, K. H. & Christensen, A. T. B., 14 aug. 2019. 1 s.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Projekter 2012 2021

Studielivsprojektet

Wulf-Andersen, T. Ø., Larsen, L., Jensen, A. A., Krogh, L., Christensen, A. T. B., Kristiansen, M. H. & Weber, S. S.

01/03/201801/08/2021

Projekter: ProjektForskning

Aktiviteter 2012 2019

Work in Progress seminar for ph.d. studerende Jakob Sejrup Villadsen

Kevin Mogensen (Deltager)
25 okt. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

Forelæsning på teoretisk pædagogikum

Lene Larsen (Oplægsholder)
26 mar. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Forelæsning på teoretisk pædagogikum

Lene Larsen (Oplægsholder)
4 apr. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag