Uddannelse, Social Inklusion og Profession

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppens medlemmer arbejder med praksisorienterede hverdagslivsstudier af brugeres og professionelles deltagelsesmuligheder i velfærdssamfundet. Fokus er på videns- og praksisudvikling for såvel brugere og professionelle, som for de der uddanner og kvalificerer til velfærdsprofessionerne. Forskningener rettet mod det pædagogiske og uddannelsesmæssige, det sundhedsmæssige og det sociale felt.

Projekter i gruppen har haft fokus på:

  • Uddannelse – inkluderende uddannelsesmiljøer,inklusion af psykisk og socialt udsatte unge i uddannelse i især erhvervsuddannelse, gymnasier og produktionsskoler samt på universitetet og involvering af studerende i forskning
  • Professionsstudier – i uddannelse, daginstitutioner, døgninstitutioner og socialpsykiatri, professionsudvikling i praksis- og professionsuddannelsessammenhænge
  • Sociale interventioner – hvordan indsatser i og på tværs af pædagogiske, uddannelsesmæssige, sundhedsmæssige og sociale fagområder (re)organiseres, institutionaliseres og trækker spor i brugeres og professionelles liv
  • Køn – mænd og drenge i (erhvervs)uddannelse, mænd i omsorgsfag, inklusion af mænd og drenge i uddannelse,
  • Ungdom – unges liv og tilhørsforhold på tværs af forskellige hverdagslivsarenaer og institutionelle sammenhænge

Arbejdet med uddannelse, tilhør og social inklusion baserer sig på brede forståelser af læreprocesser og professions- og organisationsudvikling. Gruppen engagerer sig gerne i konkret forandringsorienterede projekter med anvendelse af metoder fra praksis- og aktionsforskning, aktionslæring og forskningsværksteder.

Gruppens forskning og bidrag til kvalificering af arbejdet og organiseringen i velfærdssamfundet og dets institutioner bygger på viden om og inddragelse af perspektiver fra såvel hverdagslige, faglige og professionelle relationer mellem de forskellige involverede aktører.

Teoretisk er gruppens medlemmer orienteret mod kritisk teoretiske, kritisk etnografiske, kulturteoretiske og uddannelsessociologiske perspektiver.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikationer

Asynkronitet og sortering i et accelereret uddannelsessystem.

Larsen, L., Weber, S. S. & Wulf-Andersen, T. Ø., 2020, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 20, 1

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Categorization of students with psychosocial problems – the messiness of shame and belonging in Higher Education.

Wulf-Andersen, T. Ø. & Larsen, L., 2020, (Under udarbejdelse) I : Journal of Psychosocial Studies.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Doing Collective Memory Work: Practices of Participation, Collaboration and Learning beyond Involvement?

Mogensen, K. H. & Christensen, A. T. B., 15 jan. 2020, (Afsendt) Involving methods in youth research: Critical perspectives. Palgrave Macmillan, 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Projekter

nabo - Social Inclusion of Youth in The Nordic Region

Mogensen, K. & Barrett, T. E.

01/12/201830/04/2020

Projekter: ProjektForskning

Studielivsprojektet

Wulf-Andersen, T. Ø., Larsen, L., Jensen, A. A., Krogh, L., Christensen, A. T. B., Kristiansen, M. H. & Weber, S. S.

01/03/201801/08/2021

Projekter: ProjektForskning

Aktiviteter

Studielivsprojektet - unges identitetsprocesser og fællesskaber i videregående uddannelse

Lene Larsen (Oplægsholder)

14 jan. 2020

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Studieliv og psykosociale problemer.

Trine Østergaard Wulf-Andersen (Oplægsholder)

15 jan. 2020

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Teoretisk pædagogikum for gymnasielærere

Lene Larsen (Oplægsholder)

12 aug. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag