Publikationer pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsgruppens medlemmer arbejder med praksisorienterede hverdagslivsstudier af brugeres og professionelles deltagelsesmuligheder i velfærdssamfundet. Fokus er på videns- og praksisudvikling for såvel brugere og professionelle, som for de der uddanner og kvalificerer til velfærdsprofessionerne. Forskningener rettet mod det pædagogiske og uddannelsesmæssige, det sundhedsmæssige og det sociale felt.
Projekter i gruppen har haft fokus på:
- Uddannelse – inkluderende uddannelsesmiljøer,inklusion af psykisk og socialt udsatte unge i uddannelse i især erhvervsuddannelse, gymnasier og produktionsskoler samt på universitetet og involvering af studerende i forskning
- Professionsstudier – i uddannelse, daginstitutioner, døgninstitutioner og socialpsykiatri, professionsudvikling i praksis- og professionsuddannelsessammenhænge
- Sociale interventioner – hvordan indsatser i og på tværs af pædagogiske, uddannelsesmæssige, sundhedsmæssige og sociale fagområder (re)organiseres, institutionaliseres og trækker spor i brugeres og professionelles liv
- Køn – mænd og drenge i (erhvervs)uddannelse, mænd i omsorgsfag, inklusion af mænd og drenge i uddannelse,
- Ungdom – unges liv og tilhørsforhold på tværs af forskellige hverdagslivsarenaer og institutionelle sammenhænge
Arbejdet med uddannelse, tilhør og social inklusion baserer sig på brede forståelser af læreprocesser og professions- og organisationsudvikling. Gruppen engagerer sig gerne i konkret forandringsorienterede projekter med anvendelse af metoder fra praksis- og aktionsforskning, aktionslæring og forskningsværksteder.
Gruppens forskning og bidrag til kvalificering af arbejdet og organiseringen i velfærdssamfundet og dets institutioner bygger på viden om og inddragelse af perspektiver fra såvel hverdagslige, faglige og professionelle relationer mellem de forskellige involverede aktører.
Teoretisk er gruppens medlemmer orienteret mod kritisk teoretiske, kritisk etnografiske, kulturteoretiske og uddannelsessociologiske perspektiver.
Publikationsnetværk
Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.
Profiler

Ida Ebdrup
- Institut for Mennesker og Teknologi - Ph.d.-studerende
- Uddannelse, Social Inklusion og Profession - Ph.d.-studerende
Person: VIP

Mathias Hulgård Kristiansen
- Institut for Mennesker og Teknologi - Ph.d.-studerende
- Uddannelse, Social Inklusion og Profession - Ph.d.-studerende
Person: VIP
Publikationer 2010 2018
Deltagelse, vidensbaseret praksisudvikling og vidensskabelse gennem udviklings- og forskningsværksteder
Nielsen, S. B., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-256 36 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis
Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Antologi › Forskning › peer review
In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium
Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Projekter 2012 2021
Pædagoguddannelsens udfordringer i lyset af udviklingen på daginstitutionsområdet
01/01/2019 → 31/12/2020
Projekter: Forskning
Studieliv og psykosociale problemer - unges identitetsprocesser og fællesskaber i videregående uddannelse
Wulf-Andersen, T. Ø., Larsen, L., Jensen, A. A., Krogh, L., Christensen, A. T. B., Kristiansen, M. H. & Weber, S. S.
01/03/2018 → 01/08/2021
Projekter: Forskning
Aktiviteter 2012 2019
Den danske mand (findes vist ikke..): Om mænds deltagelse i folkeoplysningsaktiviteter
Steen Baagøe Nielsen (Oplægsholder)Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
(Ud)dannelse i ungdomsuddannelserne
Lene Larsen (Oplægsholder)Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Student life and psychosocial problems. Students’ identity processes and communities in Danish Higher Education.
Lene Larsen (Oplægsholder)Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag