Uddannelse, Social Inklusion og Profession

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppens medlemmer arbejder med praksisorienterede hverdagslivsstudier af brugeres og professionelles deltagelsesmuligheder i velfærdssamfundet. Fokus er på videns- og praksisudvikling for såvel brugere og professionelle, som for de der uddanner og kvalificerer til velfærdsprofessionerne. Forskningener rettet mod det pædagogiske og uddannelsesmæssige, det sundhedsmæssige og det sociale felt.

Projekter i gruppen har haft fokus på:

  • Uddannelse – inkluderende uddannelsesmiljøer,inklusion af psykisk og socialt udsatte unge i uddannelse i især erhvervsuddannelse, gymnasier og produktionsskoler samt på universitetet og involvering af studerende i forskning
  • Professionsstudier – i uddannelse, daginstitutioner, døgninstitutioner og socialpsykiatri, professionsudvikling i praksis- og professionsuddannelsessammenhænge
  • Sociale interventioner – hvordan indsatser i og på tværs af pædagogiske, uddannelsesmæssige, sundhedsmæssige og sociale fagområder (re)organiseres, institutionaliseres og trækker spor i brugeres og professionelles liv
  • Køn – mænd og drenge i (erhvervs)uddannelse, mænd i omsorgsfag, inklusion af mænd og drenge i uddannelse,
  • Ungdom – unges liv og tilhørsforhold på tværs af forskellige hverdagslivsarenaer og institutionelle sammenhænge

Arbejdet med uddannelse, tilhør og social inklusion baserer sig på brede forståelser af læreprocesser og professions- og organisationsudvikling. Gruppen engagerer sig gerne i konkret forandringsorienterede projekter med anvendelse af metoder fra praksis- og aktionsforskning, aktionslæring og forskningsværksteder.

Gruppens forskning og bidrag til kvalificering af arbejdet og organiseringen i velfærdssamfundet og dets institutioner bygger på viden om og inddragelse af perspektiver fra såvel hverdagslige, faglige og professionelle relationer mellem de forskellige involverede aktører.

Teoretisk er gruppens medlemmer orienteret mod kritisk teoretiske, kritisk etnografiske, kulturteoretiske og uddannelsessociologiske perspektiver.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2010 2018

Deltagelse, vidensbaseret praksisudvikling og vidensskabelse gennem udviklings- og forskningsværksteder

Nielsen, S. B., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-256 36 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). 1 udg. Frederiksberg: Frydenlund Academic, Bind 1, s. 129-148 19 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Projekter 2012 2021

Køn, Seksualitet og Mangfoldighed

Nielsen, S. B.

01/09/2015 → …

Projekter: Rådgivende projektForskning, Individuel bevilling, Overdragelse (videnskabelig tjenester)

Aktiviteter 2012 2018

(Ud)dannelse i ungdomsuddannelserne

Larsen, L. (Oplægsholder)
10 apr. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag

(Ud)dannelse i ungdomsuddannelserne

Larsen, L. (Oplægsholder)
20 mar. 2018

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag

Aalborg Universitetsforlag (Forlag)

Mogensen, K. (Redaktør)
1 feb. 201812 feb. 2018

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning