Subjekt, teknologi og social praksis

  • Universitetsvej 1, Bygning 03.1

    4000 Roskilde

    Danmark

Publikationer

Filter
Bidrag til bog/antologi
Bidrag til bog/antologi

(Wi(e)der)sprechen!

Dege, C., Dege, M., Grallert, T. & Chimirri, N., 2010, Können Marginalisierte (wi(e)der)sprechen?: Zum politischen Potenzial der Sozialwissenschaften. Dege, M., Grallert, T., Dege, C. & Chimirri, N. (red.). Gießen: Psychosozial-Verlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Andre slags voksen: Forskerpositioner med indbyggede ricisi

Jensen, T., 2006, Pædagogisk psykologi: - positioner og perspektiver. Elle, B., Nielsen, K. & Nissen, M. (red.). 1. udg. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, s. 147 - 168 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

A Paradox of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Perspectives on Difficulties in School

Bidragets oversatte titel: Et inklusionsparadoks: Administrative og børns perspektiver på skolevanskelighederRøn Larsen, M., 2012, Children, Childhood and Everyday Life: Children’s Perspectives. Hedegaard, M., Højholt, C., Ulvik, O. S. & Aronsson, K. (red.). Charlotte N.C.: Information Age Publishing, s. 143-160

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

At skabe betingelser for børn og unges læring. Bidrag til en diskussion om lærerfaglighed og undervisning

Mardahl-Hansen, T., 2018, Konflikter om børns skoleliv Bog Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 90-124

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

At skrive udviklingshistorie sammen

Mardahl-Hansen, T., 2019, (Accepteret/In press) Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber. syddansk Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ausbruch aus der hegemonialen Lesart, oder: Wie kann die alltägliche Nutzung von Massenmedien gedacht werden?

Chimirri, N. A., 2012, Macht - Kontrolle - Evidenz: Psychologische Praxis und Theorie in den gesellschaftlichen Veränderungen. Bruder, K-J., Bialluch, C. & Leuterer, B. (red.). Gießen: Psychosozial-Verlag, s. 209-228

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Børneperspektiver fra grænselandet mellem folkeskole og specialklasse

Røn Larsen, M., 2011, Børn i vanskeligheder: samarbejde på tværs. Højholt, C. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 61 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Børneperspektiver på den SFO-pædagogiske praksis

Stanek, A. H., 2010, SFO- og fritidspædagogik: før, nu og i fremtiden. Ankerstjerne, T. (red.). Dafolo, s. 125-160

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Børn i vanskelighder - en introduktion

Højholt, C., maj 2011, Børn i vanskeligheder: Samarbejde på tværs. Højholt, C. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 13-29 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Child, Families and Communities: Introducing Reflections

Højholt, C., 2018, International Handbook of Early Childhood Education. Fleer, M. & van Oers, B. (red.). Springer, Bind 2. s. 1471-1482 (Springer International Handbooks of Education Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Child, Families and Communities

Højholt, C., 2018, International Handbook of Early Childhood Education. Fleer, M. & van Oers, B. (red.). Springer, Bind 2. (Springer International Handbooks of Education Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Children Participating and Developing Agency in and Across Various Social Practices

Højholt, C. & Kousholt, D., 2018, International Handbook of Early Childhood Education. Fleer, M. & van Oers, B. (red.). Dordrecht: Springer, Bind 2. s. 1581-1598 (Springer International Handbooks of Education Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Children's Perspectives and Learning Communites

Højholt, C., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children's perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Skær Ulvik, O. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 93-111 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (red.). Springer, s. 219 - 236

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Communities of Children and Learning in School: Children's Perspectives

Højholt, C., 2012, Children, Childhood and Everyday Life: Children's perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Skjær Ulvik, O. (red.). USA: Information Age Publishing, s. 199 - 215 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Concerned with Computer Games: A Collective Analysis of Being and Becoming a Gamer in Denmark

Chimirri, N. A., Andersen, M. L., Jensen, T., Søndergaard, D. M. & Kristiansen, A. E. W., 2018, Cultures of computer game concerns: The child across families, law, science and industry. Sørensen, E. (red.). Bielefeld: Transcript Verlag, s. 327-347 (MatteRealities / VerKörperungen: Perspectives from Empirical Science Studies, Bind 23).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Cooperation between Professionals in Educational Psychology: Childrens's Specific Problems are Connected to Generel Problems in Relation to Taking Part

Højholt, C., 17 feb. 2011, Vygotsky and Special Needs Education: Rethinking Support for Children and Schools. Daniels, H. & Hedegaard, M. (red.). London: Continuum Press, s. 67 - 86 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat

Dupret, K., apr. 2015, Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. Krageskov Eriksen, K., Hansbøl, M., Helms, N. H. & Vestbo, M. (red.). Sorø: USCJ forlag, s. 87-105 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Disrupted Refugee Family Life: Collective Agency and Conflictual Care

Bidragets oversatte titel: Opbrudt flygtninge familieliv: Kolletiv agens og konfliktuel omsorgShapiro, D. K., 2017, Resistance and Renewal in Theoretical Psychology: ISTP 2015. Sullivan, G. B., Cresswell, J. J., Ellis, B. D., Morgan, M. & Schraube, E. (red.). Canada : Captus Press, s. 145-152

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Drengeelever og pigeelever: - Hvordan skabes køn i skolen?

Krøjer, J., 1 aug. 2012, Psykologi for lærerstuderende og lærere. Løw, O. & Skibsted, E. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 216-236 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Drengen, der ønskede sig en diagnose

Røn Larsen, M., 2016, Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde. Hamre, B. & Larsen, V. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 125 - 140 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., jan. 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (red.). Routledge, Bind 1. s. 42-53 (Evolving Families, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Eksistens: tro på trods

Jacobsen, B., 25 aug. 2019, Mennesket og det andet: Bidrag til den eksistentielle fænomenologi. Rasmussen, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 29-50 32 s. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Elevsamspil, konflikter og udsathed i skolens fællesskaber

Højholt, C. & Schwartz, I., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 58-91

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Er der plads til pædagogik i praksis? om de pædagogiske opgaver og de pædagogiske handlemuligheder

Stanek, A. H., 2008, Faget Pædagogik. Tuft, K. & Aabro, C. (red.). Værløse: Billesøe og Baltzer, s. 412-430 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Ethnicities in the Aftermaths of Sexualised Coercion: Common Issues and Diverse Personal Meanings

Pedersen, B. M., sep. 2011, Violence against Women and Ethnicity: Commonalities and Differences across Europe. K. Thiara, R., Schröttle, M. & Condon, S. (red.). Leverkusen, Tyskland: Barbara Budrich Publishers, s. 170 - 185 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Everyday Lives of Audiences in a Future Europe: Tracing Emerging Issues from Scenarios to Experiences in 2030

Ytre-Arne, B., Amaral, I., Chimirri, N. A. & Vicente-Mariño, M., 2018, The Future of Audiences: A Foresight Analysis of Interfaces and Engagement. Das, R. & Ytre-Arne, B. (red.). Cham: Palgrave Macmillan, s. 243-261

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Expanding the conduct of everyday life concept for psychological media research with children

Chimirri, N. A., 2013, Doing Psychology under New Conditions. Marvakis, A., Motzkau, J., Painter, D., Ruto-Korir, R., Sullivan, G., Triliva, S. & Wieser, M. (red.). Concord, ON: Captus Press, s. 355-364 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Faglighed og fællesskaber: i relation til arbejdet med børn i vanskeligheder

Højholt, C., maj 2011, Børn i vanskeligheder : Samarbejde på tværs. Højholt, C. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 31- 59 28 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Flexibility in Research Design: How Unexpected Events Can Improve Learning and Research

Bidragets oversatte titel: Fleksibilitet i forskningsdesign: Hvordan uventede begivenheden kan forbedre læring og forskningPultz, S., 2018, Sage Research Methods Cases. SAGE Publications, Bind 2.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forskningssamarbejde og gensidige læreprocesser

Højholt, C. & Kousholt, D., 2011, Børn i vanskeligheder: - Samarbejde på tværs. Højholt, C. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 207-237 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fremmedgørelse som eksistentiel grunderfaring i skizofreni: Sartres intersubjektivitet i dialog med den eksistentialfænomenologiske psykiatri

Boldsen, S., 23 aug. 2019, Mennesket og det andet: Bidrag til den eksistentielle fænomenologi. Rasmussen, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 142-163 21 s. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fritidshemmets organisation och barns möjligheter

Juhl, P., 1 aug. 2015, Fritidspedagogik med barnperspektiv. Hviid, P. & Højholt, C. (red.). Lund: Studentlitteratur, s. 75-96 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fritidslärarnas pedagogiska kompetens och barns fritidsliv: Frtitidspædagogers faglighed og børns fritidsliv

Højholt, C., 2015, Fritidspedagogik med barnperspektiv. Hviid, P. & Højholt, C. (red.). Lund: Studentlitteratur, s. 20 - 45 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fritidspædagogers faglighed og børns fritidsliv

Højholt, C., 2012, Fritidspædagogik og børneliv. Højholt, C. & Hviid, P. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 20 - 44

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Frozen fluidity: Digital technologies and the transformation of students' learning and conduct of everyday life

Schraube, E. & Marvakis, A., 2016, Psychology and the Conduct of Everyday Life. Schraube, E. & Højholt, C. (red.). London and New York: Routledge, s. 205-225

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Generalizing Together with Children: The Significance of Children’s Concepts for Mutual Knowledge Creation

Chimirri, N. A., 2019, Subjectivity and Knowledge: Generalization in the Psychological Study of Everyday Life. Højholt, C. & Schraube, E. (red.). Cham: Springer, s. 115-139 (Theory and history in the human and social sciences).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvad er humanvidenskabelig generalisering?

Busch-Jensen, P., 2020, Humaniora? : En spørgende videnskabsteori. Eskildsen, K. R. (red.). Roskilde Universitetsforlag / Samfundslitteratur

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Hvad får man (ulige) løn for?

Krøjer, J., 2010, Hvorfor har vi lønforskelle mellem kvinder og mænd?: En antologi om ligeløn i Danmark. Deding, M. & Holt, H. (red.). København: SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd, Bind 10:12. s. 117-136 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Indledning

Højholt, C. & Kousholt, D., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 8-21

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Krøjer, J. & Hansen, K. G., 2012, Er der spor? : Feminisme, aktivisme og forskning gennem et halvt århundrede . Forskningsgruppe, F. K. K. . H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 7-22 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduction

Højholt, C., Hedegaard, M., Aronsson, K. & Skær Ulvik, O., 2012, Children, Childhood and Everyday Life: Children's Perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). Charlotte, N.C.: Information Age Publishing, s. vii - xiii

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduction: Psychological studies of science and technology

O'Doherty, K., Osbeck, L., Schraube, E. & Yen, J., 2019, Psychological studies of science and technology. O'Doherty, K., Osbeck, L., Schraube, E. & Yen, J. (red.). Cham: Palgrave Macmillan, s. 1-28 (Palgrave studies in the theory and history of psychology).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduktion

Bidragets oversatte titel: IntroduktionHøjholt, C. & Hviid, P., 2015, Fritidspedagogik med barnperspektiv. Hviid, P. & Højholt, C. (red.). Lund: Studentlitteratur, s. 13 - 23 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduktion

Højholt, C. & Hviid, P., 2012, Fritidspædagogik og børneliv. København: Hans Reitzels Forlag, s. 9 - 20 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is There No Sense in Nonsense? Co-transforming the apparently nonsensical

Chimirri, N. A., 2016, Nothingness: Philosophical Insights into Psychology. Bang, J. & Winther-Lindqvist, D. (red.). New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, s. 225-249 (History and Theory of Psychology).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Klaus Holzkamp and the development of psychology from the standpoint of the subject

Osterkamp, U. & Schraube, E., 2013, Psychology from the Standpoint of the Subject: Selected Writings of Klaus Holzkamp. Schraube, E. & Osterkamp, U. (red.). Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 1-18 (Critical Theory and Practice in Psychology and the Human Sciences).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Knowing and praxis

Bidragets oversatte titel: Viden og praxisAxel, E., 2007, Citizen City: Between Constructing Agent and Constructed Agency Selected Proceedings of the Eleventh Biennial Conference of the International Society for Theoretical Psychology Cape Town, South Africa June 20-24, 2005. van Deventer, V., Terre Blanche, M., Fourie, E. & Segalo, P. (red.). Concord, Ontario, Canada: Captus Press, s. 318-329 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Konflikter som ressourcer: magt anskuet i et praksisforskningsperspektiv

Busch-Jensen, P., 1 maj 2014, Magt i organisationer. Fogsgaard, M. K. & Elmholdt, C. (red.). Århus: Klim, s. 62-91 (Moderne arbejdsliv, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kritische Psychologie: Psychology from the standpoint of the subject

Motzkau, J. & Schraube, E., 2015, Handbook of Critical Psychology. Parker, I. (red.). London: Routledge, s. 280-289 (Routledge International Handbooks).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review