Subjekt, teknologi og social praksis

  • Universitetsvej 1, Bygning 03.1

    4000 Roskilde

    Danmark

Publikationer

2021

Why dialogue matters: Learning, digitalization and the conduct of everyday life

Schraube, E., 2021, (Accepteret/In press) London: Routledge.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

2020

Being wrong the right way: A multiple case study of three transmasculine persons’ experience with the Danish health system

Pultz, S. & Goldfinger, E., 2020, I : Theory & Psychology.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Contradictions and conflicts: Researching school as conflictual social practice

Højholt, C. & Kousholt, D., 2020, I : Theory & Psychology. 30, 1, s. 36-55

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Hvad er humanvidenskabelig generalisering?

Busch-Jensen, P., 2020, Humanistisk videnskabsteori. Eskildsen, K. (red.). Roskilde Universitetsforlag / Samfundslitteratur

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Implications of Assessing Student-Driven Projects: A Case Study of Possible Challenges and an Argument for Reflexivity

Pedersen, S. & Hobye, M., 2020, I : Education Sciences. 10, 1, 19.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Kristin Skjørten, Elisiv Bakketeig, Margunn Bjørnholt og Svein Mossige (red.): Vold i nære relationer – Forståelser, konsekvenser og tiltak

Pedersen, B. M. & Henningsen, I. B., 22 apr. 2020, I : Tidsskrift for Samfunnsforskning. 61, 02/22, s. 184-189 4 s., 6.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseForskningpeer review

Learning and the Politics of Digitalization: Rethinking the Practices of Knowing in Times of Crisis

Schraube, E., 2020.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Making space for ‘learning’: Appropriating new learning agendas in early childhood education and care

Dannesboe, K. I., Westerling, A. & Juhl, P., 2020, (Under udarbejdelse) I : European Early Childhood Education Research Journal.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Modsætninger i skolens hverdagsliv: Perspektiver fra børn, lærere og forældre

Højholt, C. & Kousholt, D., 2020, Hvorfor går børn i skole?. Jensen, E. & Løw, O. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 181 - 192

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Moral imagination: Politics of knowledge in Günther Anders’ philosophy of technology

Schraube, E., 2020, (Accepteret/In press) I : Human Arenas: An Interdisciplinary Journal of Psychology, Culture, and Meaning.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Qualitative Technikpsychologie

Schraube, E. & Chimirri, N. A., 2020, Handbuch qualitative Forschung in der Psychologie. Mey, G. & Mruck, K. (red.). Wiesbaden: Springer, s. 1-16 (Springer Reference Psychologie).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Selvvalgt arbejdsløs: om unge kreative på det prekære arbejdsmarked

Pultz, S., jan. 2020, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 21, 4, s. 32-59

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Technology and the practice of everyday living

Schraube, E., 2020, (Accepteret/In press) The SAGE Handbook of Theoretical Psychology. Stam, H. J. & Looren de Jong, H. (red.). London: SAGE Publications, (Sage Handbook Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The intimate dance of networking: A cross-national comparison of the emotional labor of American and Danish Job seekers

Pultz, S. & Sharone, O., 2020, I : Research on the sociology of work.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Wider das halbierte Lernen

Marvakis, A. & Schraube, E., 2020, I : Forum Kritische Psychologie – Neue Folge. 2, s. 131-148

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Wie verändert die Digitalisierung die Praxis des Lernens und der alltäglichen Lebensführung?

Schraube, E. & Marvakis, A., 2020, (Accepteret/In press) Transformationen alltäglicher Lebensführung: Konzeptionelle und zeitdiagnostische Fragen. Jochum, G., Jurczyk, K., Voß, G. & Weihrich, M. (red.). München: Juventa Verlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Økonomisk rationalitet og meningsfuldhed

Busch-Jensen, P., jan. 2020, Meningsfuldt? : Kritiske perspektiver på social intervention. Krøjer, J. & Hagedorn-Rasmussen, P. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 118-142

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

主体立场的心理学:克劳斯·霍尔茨坎普选集 [Chinese edition of “Psychology from the standpoint of the subject: Writings of Klaus Holzkamp”]

Schraube, E. (red.) & Osterkamp, U. (red.), 2020, (Accepteret/In press) Beijing: Beijing Normal University Press.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

心理学与日常生活行为文前 [Chinese edition of “Psychology and the conduct of everyday life”]

Schraube, E. (red.) & Højholt, C. (red.), 2020, (Accepteret/In press) Bijing: Beijing Normal University Press.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

2019

Against bisected learning

Schraube, E. & Marvakis, A., 2019, I : Annual Review of Critical Psychology. 16, s. 434-452

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Agile organizing and social identity - erosion of solidarity ?

Bidragets oversatte titel: Re-distribution af autoritet i anti-hierarkisk alternativ organiseringDupret, K. & Pultz, S., aug. 2019, (Afsendt) I : Culture and Organization.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Approaching a phenomenological methodology for studying social life in autism

Boldsen, S., 3 jan. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Åben adgang
Fil

At skrive udviklingshistorie sammen

Mardahl-Hansen, T., 2019, (Accepteret/In press) Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber. syddansk Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Beasts, victims or competent agents: The positioning of children in research literature on manipulation

Warming, H., Galløe, L. R., Carlsen, A. R. H. & Rasmussen, S. R., feb. 2019, I : Childhood. 26, 1, s. 39-53 15 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fil

Conflictuality and situated Inequality in Children’s School Life

Højholt, C., 2019, (Accepteret/In press) I : Children's Geographies.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Contextualized attribution: How young unemployed people blame themselves and the system and the relationship between blame and subjective well-being

Pultz, S., Teasdale, T. W. & Christensen, K. B., 24 sep. 2019, I : Nordic Psychology. 22 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Det som flaskehalsen peger på! Betydningen af skolens aktuelle organisering for samarbejde om skolens opgave

Busch-Jensen, P., 1 feb. 2019, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 56, 2, s. 33-54 20 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Developing Critical Edge Alliance Collaboration bottom up

Busch-Jensen, P., 6 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperFormidling

Developing knowledge through participation and collaboration: Research as mutual learning processes

Højholt, C. & Kousholt, D., dec. 2019, I : Annual Review of Critical Psychology (Online). 16, special issue, s. 575-604 29 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Efter 23 år i Danmark kæmper jeg stadig for at bevise, at jeg også er et menneske

Topal, M. K., 23 maj 2019, I : Information. s. Sektion 1, s. 14

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Eksistens: tro på trods

Jacobsen, B., 25 aug. 2019, Mennesket og det andet: Bidrag til den eksistentielle fænomenologi. Rasmussen, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 29-50 32 s. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En selvfølgelig succes: – en kritisk udforskning af patientuddannelsers subjektiveringspraksis

Dinesen, M. R., Albrechtsen, S. L. R. & Pedersen, S., 2019, (Accepteret/In press) I : Nordiske Udkast.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Ethical-symmetrical research with children as transgenerational mutually emancipating co-exploration of the more than human world

Chimirri, N. A., 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Excluded from School: Between Discipline & Marginalization

Bidragets oversatte titel: Ekskluderet fra skole - mellem disciplin og marginaliseringWaleng, S., 2019, Roskilde Universitet, 11 s.

Publikation: Working paperForskning

Fil

Exploring the social worlds of autism

Boldsen, S., 3 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskning

Findes der en autistisk form for social interaktion?

Boldsen, S., 2019, I : Autismebladet. 6, s. 10-12 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Forældreskab og familieliv: – analyseret i en velfærdsstatslig kontekst

Juhl, P., 10 okt. 2019, I : Nordiske Udkast. 46, 2, s. 4-20 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fremmedgørelse som eksistentiel grunderfaring i skizofreni: Sartres intersubjektivitet i dialog med den eksistentialfænomenologiske psykiatri

Boldsen, S., 23 aug. 2019, Mennesket og det andet: Bidrag til den eksistentielle fænomenologi. Rasmussen, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 142-163 21 s. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Generalizing Together with Children: The Significance of Children’s Concepts for Mutual Knowledge Creation

Chimirri, N. A., 2019, Subjectivity and Knowledge: Generalization in the Psychological Study of Everyday Life. Højholt, C. & Schraube, E. (red.). Cham: Springer, s. 115-139 (Theory and history in the human and social sciences).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ground-Breaking Innovations in General Psychology

Aboulafia, A. L. T. & Dahl, M., 2019, I : Integrative Psychological and Behavioral Science. 53, 2, s. 207-222

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Hacia una psicología del vivir cotidiano

Højholt, C. & Schraube, E., 2019, I : Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social. 5, 2, s. 280-291

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 5 dec. 2019, Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Introduction: Psychological studies of science and technology

O'Doherty, K., Osbeck, L., Schraube, E. & Yen, J., 2019, Psychological studies of science and technology. O'Doherty, K., Osbeck, L., Schraube, E. & Yen, J. (red.). Cham: Palgrave Macmillan, s. 1-28 (Palgrave studies in the theory and history of psychology).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Konflikter om børns skoleliv: et forskningsprojekt på tværs

Røn Larsen, M. & Højholt, C., 2019, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 56, 2, s. 3-13

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Kritische Psychologie: Refining theory, methodology and empirical research

Batur, S., Kessi, S., Marvakis, A., Painter, D., Schraube, E., Strohm Bowler, E. & Trivila, S., 2019, I : Annual Review of Critical Psychology. 16, s. 3-9

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil