Subjekt, teknologi og social praksis

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppen fokuserer på undersøgelser af menneskers subjektivitet, erfaringer og virke i deres hverdagsliv på tværs af forskellige livskontekster. I forbindelse med den pluralitet af kontekster mennesker indgår i sammen med andre, har teknologier afgørende betydning for koordinering, socialitet og subjektivitet. Gennem undersøgelse af de sociale arrangementer af menneskelig praksis (som fx på en arbejdsplads, en børneinstitution, en sundhedspraksis) forsøger forskningen at belyse sammenhænge mellem hverdagslivets problemstillinger, perspektiver og teknologier - samt at analysere på hvilke måder disse sammenhænge har indflydelse på, hvordan menneskelige subjekter forstår hinanden og handler sammen.

 

Subjekt, teknologi og social praksis

Forskningsgruppen fokuserer på undersøgelser af menneskers subjektivitet, erfaringer og virke i deres hverdagsliv.

Subjekt
Mennesker lever deres liv i og på tværs af mange forskellige livskontekster. F.eks. tilbringer børn deres liv hjemme, i skolen, i børnehaven samt i andre sammenhænge. Professionsarbejde som beskæftiger sig med at forstå og udvikle menneskers liv må forholde sig til denne pluralitet.

Teknologi
Når mennesker og professionelle handler og samarbejder på tværs af forskellige kontekster, spiller ”teknologier” en afgørende rolle. Teknologier såsom en arkitekts tegninger, en patients spørgeskema eller lægehenvisning eller en teenagers mobiltelefon er sociale redskaber, som mennesker katalyserer og koordinerer deres handlinger med på tværs af kontekster i forhold til deres indhold og interesser.

Social praksis
Gruppens forskning tager udgangspunkt i det menneskelige livs pluralitet af kontekster og i de mangfoldige perspektiver i menneskelige forhold. Gennem deltagelse i og undersøgelse af de sociale arrangementer af menneskelig praksis forsøger forskningen at belyse sammenhænge mellem hverdagslivets problemstillinger, perspektiver og teknologier - samt at analysere på hvilke måder disse sammenhænge har indflydelse på, hvordan menneskelige subjekter forstår hinanden og handler sammen.

 

Udvikling af nye metoder

Forudsætningen for frugtbare empiriske undersøgelser er præcist teoretisk sprog og præcise metoder. Følgelig drejer gruppens forskning sig ikke kun om at udvikle empiriske studier, men også om at forbedre et teoretisk sprog og en metode, som afklarer den begrebslige forståelse af forholdet mellem individ og samfund og karakteren og vigtigheden af menneskelig subjektivitet, teknologi og social praksis.

Forskning på tværs af kontekster inddrager udviklingen af en metode, som er karakteriseret ved involvering og samarbejde med forskellige felter, f.eks. patienter og ansatte på et hospital eller de fremtidige beboere og de professionelle, der er involveret i konstruktionen af en bygning. I de senere år har der været en stigende interesse inden for psykologi for at overskride klassiske dualismer så som individ/samfund, menneske/teknologi og teori/praksis og for at udvikle en situeret og kontekstuel forståelse af det menneskelige subjekt (f.eks. aktivitetsteori, post-strukturalisme og kritisk psykologi).

Forskningsgruppen er involveret i denne bestræbelse og foreslår at social praksis og dens teknologier kan bruges som frugtbare analytiske redskaber til at undersøge det ”globale” i det ”lokale” og som ydermere muliggøre en præcis og detaljeret forståelse af det komplekse forhold mellem individuelle subjekter og den sociale verden.

 

Centrale forskningsområder

At forstå individuelle subjekter i deres kontekster og verdener kræver viden om ”verden”. Gruppens forskning er derfor tværfaglig og trækker på viden fra mangfoldige discipliner, hvor den ”sociale verden” er i fokus, såsom sociologi, antropologi, filosofi og videnskabs- og teknologistudier.

Gruppen samler forskere på tværs af forskellige akademiske fagfelter, og den har en unik kapacitet til at udvikle integrerede teoretiske og metodiske tilgange, som sammenbringer subjekt, teknologi og social praksis. Det kræver sit at få tvær- og transfaglighed til at virke.

Centrale forskningsområder for gruppen er:

  • Professionelle praksisser med børn på tværs af deres forskellige livskontekster
  • Sundhedspraksisser, kønsrelationer og seksuel tvang
  • Arbejdspraksisser, fællesskaber og konfliktsamarbejde
  • Teknologiske praksisser, læring og menneskelig handlen

Netværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikation 1977 2019

Psychological studies of science and technology

O'Doherty, K. (red.), Osbeck, L. (red.), Schraube, E. (red.) & Yen, J. (red.) 2019 (Accepteret/In press) London: Palgrave Macmillan. (Palgrave studies in the theory and history of psychology).

Publikation: Bog/rapportAntologi

Against bisected learning

Schraube, E. & Marvakis, A. 2018 (Accepteret/In press) I : Annual Review of Critical Psychology (Online).

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Child, Families and Communities: Introducing Reflections

Højholt, C. 2018 International Handbook of Early Childhood Education. Fleer, M. & van Oers, B. (red.). Netherlands: Springer Netherlands

Publikation: Kapitel i bog/rapport/konferenceprocesBidrag til bog/antologi

Åben adgang
Fil

Projekter 2000 2018

Aktiviteter 1997 2018

Arbejdsgruppe under Det Danske Nationale Observatorium vedr. Vold Mod Kvinder (vedr. køn og vold)

Pedersen, B. M. (Deltager), Karin Helweg-Larsen (Deltager), Inge Biehl Henningsen (Deltager), Eva Bertelsen (Deltager), Bo Wagner Sørensen (Deltager)
6 feb. 201820 feb. 2018

Aktivitet: Andet (priser, ekstern undervisning samt andet). - Rådgivnings- og konsulentvirksomhed