Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppen Kultur og medier (KM) er en tværfaglig forskningsgruppe, der samler forskere på tværs af fagene under Institut for kommunikation og humanistisk videnskab. Fælles for forskerne er en kritisk tilgang til kultur og medier samt en interesse i at undersøge både kultur- og mediefænomener både indholdsmæssigt og formmæssigt.

Mange arbejder med hvordan kulturelle og sociale praksisser skaber bestemte tilhørsforhold, herunder hvordan disse praksisser kan medføre inklusioner og eksklusioner. Vi er interesseret i både at beskrive, analysere, forstå og diskutere disse kulturelle praksisser, samt belyse dem i deres sammenhæng med den sociale, politiske og historiske samfundsmæssige kontekst, de indgår i.

Hos andre er der (tillige) en interesse i at analysere og undersøge mediers betydninger og mediers teknologiske sider samt medie ’affordances’. Empirisk arbejdes der med både traditionelle medier (såsom tv, aviser og litteratur) og sociale medier (fx Facebook, dating apps., online kampagner, Twitter, mv).

Teoretisk og metodisk spænder forskningsgruppen bredt. Der arbejdes bl.a. med medieteori, kulturteori, post-koloniale teorier, semiotik, visuel kultur, kønsteori, affekt-studier, sprogteori, narratologi og critical race and whiteness theory. Metodisk dominerer kvalitative studier (herunder indholdsanalyse, diskursanalyse, interview, observationer og etnografiske tilgange), men også kvantitative studier finder sted.

Vi er interesseret i at bidrage til både ny teoriudvikling og nye metodiske tilbage til vores felt.

Vi bestræber, at forskningsgruppen skal være produktiv. Vores primære formål er at udveksle, sparre og støtte hinanden til at lave bedre forskning. Indenfor gruppen laver flere forskere ofte panelpræsentationer sammen, skriver artikler sammen og giver feedback på hinanden artikler, bogudkast, oplæg, forskningsansøgninger og forskningsideer. Forskningsgruppen udgør også et frugtbart fagmiljø for ph.d.-studerende. Her kan de (ligesom de andre forskere i gruppen) få bred, tværfaglig feedback på deres forskning, samt (forhåbentligt) finde et forskningsmæssigt ’hjem’.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2018 2019

Cultural Encounters as Intervention practices

Christiansen, L. B. (red.), Galal, L. P. (red.) & Hvenegård-Lassen, K. (red.), 2019, Routledge. 128 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Den uskyldige tyskertøs

Svendsen, E., 5 jan. 2019, I : Jyllands-Posten. 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AnmeldelseFormidling

Evaluation of nation brand indexes

Merkelsen, H. & Rasmussen, R. K., 2019, Bridging Disciplinary Perspectives of Country Image, Reputation, Brand, and Identity. Ingenhoff, D., White, C., Buhmann, A. & Kiousis, S. (red.). Routledge, s. 69-84

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Projekter 2018 2021

Religion - Levende Kulturarv

Vejrup Nielsen, M., Marselis, R. L., Galal, L. P. & Schütze, L. M.

01/01/201931/12/2021

Projekter: Forskning

Aktiviteter 2003 2019

Ethnos (Tidsskrift)

Lise Paulsen Galal (Redaktør)
jan. 20192019

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Sprogforum (Tidsskrift)

Louise Tranekjær (Redaktør)
2018 → …

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Oplæg på CPH:DOX

Rikke Andreassen (Oplægsholder)
13 mar. 2018

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag