Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring

Organisationsprofil

Organisationsprofil

De sidste snart 50 år har Roskilde Universitet udviklet problemorienteret projektlæring (PPL). Dette forbinder Roskilde Universitet med andre danske og internationale universiteter, som arbejder med forskellige varianter af problembaseret pædagogik.

I 2018 besluttede Roskilde Universitet at oprette Forskningscenter for Problemorienteret Projektlæring (RUC-PPL). Centret forsker i PPL i dets forskellige aspekter fra læringsteori, politik, situeret praksis, uddannelseshistorie og -filosofi til spørgsmål om evidens og effektmåling.

RUC-PPL tilstræber at bidrage til national og international forskningsbasering af både teoretiske og praktiske aspekter af PPL. Centret afholder workshops og konferencer, er vært for gæsteforskere og støtter udvikling af projektideer, videnskabelige publikationer, formidling og fondsansøgninger relateret til PPL og didaktisk udvikling i relation til PPL.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på punkterne.

Publikationer 2012 2020

Why dialogue matters: Learning, digitalization and the conduct of everyday life

Schraube, E., 2020, (Accepteret/In press) London: Routledge.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Wie verändert die Digitalisierung die Praxis des Lernens und der alltäglichen Lebensführung?

Schraube, E. & Marvakis, A., 2020, (Accepteret/In press) Transformationen alltäglicher Lebensführung: Konzeptionelle und zeitdiagnostische Fragen. Jochum, G., Jurczyk, K., Voß, G. & Weihrich, M. (red.). München: Juventa Verlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Against bisected learning

Schraube, E. & Marvakis, A., 2019, (Accepteret/In press) I : Annual Review of Critical Psychology. 16

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Projekter 2016 2022

Aktiviteter 2016 2019

  • 3 Foredrag og mundtlige bidrag
  • 2 Organisation og deltagelse i konference
  • 1 Deltagelse i workshop, seminar og kursus

Group Work - How to make it work

Hans Ulrik Rosengaard (Oplægsholder)
19 aug. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Evaluating Learning in Higher Education

Renae Acton (Taler), Prajakt Pande (Taler)
4 jun. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Re-thinking relevant ‘problems’ for inquiry in globalized higher education

Simon Warren (Oplægsholder), Kasper Anthon Sørensen (Oplægsholder)
8 jun. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Fil