Publikationer

2020

Ambivalente afsløringer – jobkonsulenters erfaringer med diagnosers betydning for psykiatribrugeres deltagelse på arbejdsmarkedet

Weber, S. S., 2020, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 22, 2, s. 9-25 16 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Asynkronitet og sortering i et accelereret uddannelsessystem.

Larsen, L., Weber, S. S. & Wulf-Andersen, T. Ø., 2020, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 20, 1

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Competence assessment – what is it, and for whom? A Conceptual and Societal Struggle emerging

Olesen, H. S., 2020, 12 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Fil

Cultural Identity, Learning and Social Prejudice: The Politicization of Subjectivity in former Yugoslavia

Bidragets oversatte titel: Kulturel identitet, læring og sociale fordomme. : Politiseringen af subjektivitet i tidligere Jugoslavien Olesen, H. S., 2020, The Societal Unconscious: Psychosocial Perspectives on Adult Learning. Salling Olesen, H. (red.). Leiden/Boston: Brill | Sense, s. 203–218 (Research on the Education and Learning of Adults; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Krisens kompleksitet: Fem kritiske perspektiver i analyser af velfærdsprofessionelles sociale interventioner

Weber, S. S., 2020, Meningsfuldt?: Kritiske perspektiver på social intervention. Krøjer, J. & Hagedorn-Rasmussen, P. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 33-60 (Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Researching lifelong learning policy: Concepts and Tools.

Bidragets oversatte titel: Forskning i livslang læring: begreber og metoderOlesen, H. S., 2020, (Accepteret/In press) Flipping the Lens. Springer, 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sustaining Employability through Lifelong Learning: A life history Approach

Bidragets oversatte titel: vedvarende employability gennem livslang læringOlesen, H. S., 2020, I : Revistas Brasileira de Pesquisa Autobiographica. 5, 13, s. 105-123 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fil

Sustentar a empregabilidade mediante a aprendizagem ao longo da vida: Uma abordagem em história de vida à empregabilidade

Bidragets oversatte titel: Opretholdelse af “employability” gennem livslang læring. : En livshistorisk tilgangOlesen, H. S., 2020, I : Revistas Brasileira de Pesquisa Autobiographica. 5, 13, 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

The Challenge of Competence Assessment: Problematizing institutional regimes – proclaiming a paradigm shift?

Bidragets oversatte titel: Udfordringer i realkompetencevurdering: Problematiseringen af institutionelle regimer - et varsel om et paradigmeskift?Olesen, H. S., 2020, Power and Possibility: Adult Education in a Diverse and Complex World. Finnegan, F. & Grummell, B. (red.). Brill | Sense, s. 75-84 12 s. (Research on the Education and Learning of Adults; Nr. 7).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang

The Societal Unconscious: Psychosocial Perspectives on Adult Learning

Bidragets oversatte titel: Det samfundsmæssigt ubevidste: Psychosociale perspektiver på voksnes læringOlesen, H. S. (red.), 2020, Brill | Sense. 251 s. (Research on the Education and Learning of Adults; Nr. 8).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Approaches to Making Meaning with Videos

Tobin, J., Ahrenkiel, A., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Between invisibility and stigmatization: Parity in participation as a standard for labour market integration of vulnerable groups in contemporary welfare states

Bidragets oversatte titel: Mellem usynliggørelse og stigmatisering: Deltagelsesmæssig lighed som standard for arbejdsmarkedsintegration af udsatte grupper i velfærdsstatenWeber, S. S., 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. Sektion 1, s. 18, s. Sektion 1, s. 18 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Editorial: RELAs 10-year anniversary: What have we accomplished?

Fejes, A., Fragoso, A., Jütte, W., Kurantowicz, E., Merrill, B., Olesen, H. S. & Wildemeersch, D., 2019, I : European Journal for Research on the Education and Learning of Adults. 10, 1, s. 7-12

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Åben adgang
Fil

Evidens som forhandlet praksis: - indsigter fra individuelt planlagt job med støtte

Weber, S. S. & Bonfils, I. S., 27 sep. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Forskere: Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget | Social.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Åben adgang

Social udvikling

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, Den styrkede pædagogiske læreplan: Baggrund, perspektiver og dilemmaer. Aabro, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 65-81 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Udgivernes forord

Nielsen, B. S. & Olesen, H. S., 2019, Voksenundervisning, arbejderuddannelse og folkeoplysning: Bidske og håbefulde interventioner gennem tre årtier. Nielsen, B. S. & Salling Olesen, H. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 9-13

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportForord/efterskriftForskning

2018

"1968" som metafor

Olesen, H. S., 2018, I : Samfundsøkonomen. 2018, 2, s. 36-39 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Consumers, clients or participants? Formal and informal collaboration with parents

Ahrenkiel, A., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Contradictions of Social Workers’ ‘Evidence-Based Practice’: Opening Pandora's Box?

Weber, S. S., 14 jun. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Deltagelse, vidensbaseret praksisudvikling og vidensskabelse gennem udviklings- og forskningsværksteder

Nielsen, S. B., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-256 36 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Forskerskolens forord

Nielsen, S. B. & Olesen, H. S., 2018, Mennesket bag individuel kompetencevurdering (IKV): Læring, erfarings- og identitetsprocesser samt uddannelsesdeltagelse på bygningskonstruktør- og fysioterapeutuddannelserne. Leth, J. B. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. III-VIII 7 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportForord/efterskriftForskning

Hvad er egentlig problemet ved digitale arbejdsplatforme? Seks teser om platformskapitalismen

Weber, S. S., 2018, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 20, 3, s. 72-81 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

Åben adgang
Fil

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Learning from newly graduated nurses response to discourses of selflessness in an actual medical unit in Denmark

Jensen, C. J., Nielsen, S. B. & Dale, C. M., maj 2018, Nyuddannede sygeplejerskers møder med realiteterne på medicinske afsnit reformerede sygehuse: en institutionel etnografisk undersøgelse. Jensen, C. J. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 202-223 22 s. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

"Måske er jeg bare en følsom mand?": Om konsekvenser af pædagogstuderendes kønsskabelse for mandlige studerende

Nielsen, S. B. & Mogensen, K. H., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og forskning i praksis. Baagøe NIelsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 167-194 (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Professionals’ Experiences Integrating Workers with Mental Health Problems on the Danish Labour Market

Weber, S. S., 18 jul. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Psycho-societal Interpretation of the Unconscious Dimensions in Everyday Life

Bidragets oversatte titel: Psyko-social tolkning af hverdagslivets ubevidste dimensioner Olesen, H. S. & Leithäuser, T., nov. 2018, Methods of Research into the Unconscious: Applying Psychoanalytic Ideas to Social Science. Stamenova, K. & Hinshelwood, R. D. (red.). 1 udg. Routledge, s. 70-86 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Professionalization of child care services in a time of ‘care crisis’

Nielsen, S. B., 14 okt. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

To år bagud: En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 11 okt. 2018, I : Barn. 36, 2, s. 29-46 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Working life on Nordic Labour Platforms

Weber, S. S., 2018, Work and Wellbeing in the Nordic Countries: Critical Perspectives on the World's Best Working Life. Hvid, H. & Falkum, E. (red.). 1st udg. Routledge

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

’Min kæreste ville aldrig vælge sådan et fag!’: Uddannelser som kønnede og maskuliniserende

Nielsen, S. B., dec. 2018, I : Pædagogisk psykologisk tidsskrift. 55, 06, s. 79-95 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2017

Arbejdsmæssige og professionelle orienteringer og refleksioner i 0-6 års institutionen: - balance mellem ’pasning’ og ’pædagogik’ – rationalisering og nedslidning

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Bøje, J. D. & Nielsen, S. B. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 93-114 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Attraktiv på papiret? De nyuddannedes håndteringer af pres fra ny ledelsesorganisering, markedsgørelse og serviceorientering i praksis

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. NIelsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 219-234 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Attraktiv på papiret? Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling

Nielsen, S. B. (red.) & Bøje, J. D. (red.), 2017, Roskilde: Roskilde Universitet. 243 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

"Day care of the future" or 20 years back in time? An example of a large-scale intervention programme

Ahrenkiel, A., 2017.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Forord

Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K., 2017, Livserfaring og kompetenceudvikling: Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring. Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K. (red.). Århus: Professionshøjskolen VIA University College, Bind 2. s. 3

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forståelser af nyuddannedes kvalifikationer, udfordringer og orienteringer i pædagogarbejdet

Nielsen, S. B. & Bøje, J. D., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde Universitet, s. 53-66 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Indledning: Livserfaring og kompetenceudvikling. Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring

Olesen, H. S. & Aagaard, K., 2017, Livserfaring og kompetenceudvikling: Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring. Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K. (red.). Århus: Professionshøjskolen VIA University College, s. 6-29

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Professionsbachelorisering i et vadested

Nielsen, S. B. & Bøje, J. D., dec. 2017, Attraktiv på papiret? : Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 13-28 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Professionsbachelorreformernes indhold og kontekst - uddannelses- og professionsudvikling?

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret? : Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 29-44 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Pædagogisk praksis i opbrud: Professionalisering som udfordring ved moderniseringen af det pædagogiske arbejde

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 197-218 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Pædagogstuderendes orienteringer og sociale profil

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 45-52 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Teoretiske perspektiver på nyuddannedes kvalificering og overgang til professionelt arbejde

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 67-92 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review