Publikationer 2011 2020

2020

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments.

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, (Accepteret/In press) Documentation in institutional contexts of ECE: Normalisation, power relations, and participation. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Approaches to Making Meaning with Videos

Ahrenkiel, A., Tobin, J., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Between invisibility and stigmatization: Parity in participation as a standard for labour market integration of vulnerable groups in contemporary welfare states

Bidragets oversatte titel: Mellem usynliggørelse og stigmatisering: Deltagelsesmæssig lighed som standard for arbejdsmarkedsintegration af udsatte grupper i velfærdsstatenWeber, S. S., 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AnmeldelseFormidling

Evidens som forhandlet praksis: - indsigter fra individuelt planlagt job med støtte

Weber, S. S. & Bonfils, I. S., 27 sep. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Krisens kompleksitet: Fem kritiske perspektiver i analyser af velfærdsprofessionelles sociale interventioner

Weber, S. S., 2019, (Accepteret/In press) Meningsfuldt? : Kritiske diskussioner om mening i sociale interventioner. Krøjer, J. & Hagedorn-Rasmussen, P. (red.). 1. udg. Frederiksberg: Frydenlund Academic, Bind 2. (Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring. Arbejde, hverdagsliv og civilsamfund i forskellige institutionelle sammenhænge).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Social udvikling

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, Den styrkede pædagogiske læreplan: Baggrund, perspektiver og dilemmaer. Aabro, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, Bind 1. s. 65-81 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Challenge of Competence Assessment: Problematizing institutional regimes – proclaiming a paradigm shift

Bidragets oversatte titel: Udfordringer i realkompetencevurdering: Problematiseringen af institutionelle regimer - et varsel om et paradigmeskift?Olesen, H. S., 2019, (Accepteret/In press) Power and Possibility. Grummell, B. & Finnegan, F. (red.). Brill | Sense, 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Societal Unconscious: Psychosocial Perspectives on Adult Learning

Olesen, H. S. (red.), dec. 2019, Boston/Rotterdam: Brill | Sense. 230 s. (Research on the Education and Learning of Adults; Nr. 8).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Åben adgang
2018

"1968" som metafor

Olesen, H. S., 2018, I : Samfundsøkonomen. 2018, 2, s. 36-39 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Consumers, clients or participants? Formal and informal collaboration with parents

Ahrenkiel, A., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Contradictions of Social Workers’ ‘Evidence-Based Practice’: Opening Pandora's Box?

Weber, S. S., 14 jun. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Deltagelse, vidensbaseret praksisudvikling og vidensskabelse gennem udviklings- og forskningsværksteder

Nielsen, S. B., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Baagøe Nielsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-256 36 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis

Nielsen, S. B. (red.), Thingstrup, S. H. (red.), Brodersen, M. (red.) & Hersom, H. (red.), mar. 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 263 s. (Uddannelse og læring, Bind 1).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Forskerskolens forord

Nielsen, S. B. & Olesen, H. S., 2018, Mennesket bag individuel kompetencevurdering (IKV): Læring, erfarings- og identitetsprocesser samt uddannelsesdeltagelse på bygningskonstruktør- og fysioterapeutuddannelserne. Leth, J. B. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. III-VIII 7 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i Livslang Læring, Roskilde Universitet).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportForord/efterskriftForskning

Hvad er egentlig problemet ved digitale arbejdsplatforme? Seks teser om platformskapitalismen

Weber, S. S., 2018, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 20, 3, s. 72-81 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Learning from newly graduated nurses response to discourses of selflessness in an actual medical unit in Denmark

Jensen, C. J., Nielsen, S. B. & Dale, C. M., maj 2018, Nyuddannede sygeplejerskers møder med realiteterne på medicinske afsnit reformerede sygehuse: en institutionel etnografisk undersøgelse. Jensen, C. J. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 202-223 22 s. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

"Måske er jeg bare en følsom mand?": Om konsekvenser af pædagogstuderendes kønsskabelse for mandlige studerende

Nielsen, S. B. & Mogensen, K. H., mar. 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og forskning i praksis. Baagøe NIelsen, S., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 167-194 (Uddannelse og læring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Professionals’ Experiences Integrating Workers with Mental Health Problems on the Danish Labour Market

Weber, S. S., 18 jul. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Psycho-societal Interpretation of the Unconscious Dimensions in Everyday Life

Bidragets oversatte titel: Psyko-social tolkning af hverdagslivets ubevidste dimensioner Olesen, H. S. & Leithäuser, T., nov. 2018, Methods of Research into the Unconscious: Applying Psychoanalytic Ideas to Social Science. Stamenova, K. & Hinshelwood, R. D. (red.). 1 udg. Routledge, s. 70-86 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Professionalization of child care services in a time of ‘care crisis’

Nielsen, S. B., 14 okt. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

To år bagud: En kritisk analyse og diskussion af sprogforståelsen i forsknings- og udviklingsprogrammet ”Fremtidens Dagtilbud”

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 11 okt. 2018, I : Barn. 36, 2, s. 29-46 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Working life on Nordic Labour Platforms

Weber, S. S., 2018, Work and Wellbeing in the Nordic Countries: Critical Perspectives on the World's Best Working Life. Hvid, H. & Falkum, E. (red.). 1st udg. Routledge

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

’Min kæreste ville aldrig vælge sådan et fag!’: Uddannelser som kønnede og maskuliniserende

Nielsen, S. B., dec. 2018, I : Pædagogisk psykologisk tidsskrift. 55, 06, s. 79-95 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2017

Arbejdsmæssige og professionelle orienteringer og refleksioner i 0-6 års institutionen: - balance mellem ’pasning’ og ’pædagogik’ – rationalisering og nedslidning

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Bøje, J. D. & Nielsen, S. B. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 93-114 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Attraktiv på papiret? De nyuddannedes håndteringer af pres fra ny ledelsesorganisering, markedsgørelse og serviceorientering i praksis

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. NIelsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 219-234 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Attraktiv på papiret? Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling

Nielsen, S. B. (red.) & Bøje, J. D. (red.), 2017, Roskilde: Roskilde Universitet. 243 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

"Day care of the future" or 20 years back in time? An example of a large-scale intervention programme

Ahrenkiel, A., 2017.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Forord

Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K., 2017, Livserfaring og kompetenceudvikling: Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring. Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K. (red.). Århus: Professionshøjskolen VIA University College, Bind 2. s. 3

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forståelser af nyuddannedes kvalifikationer, udfordringer og orienteringer i pædagogarbejdet

Nielsen, S. B. & Bøje, J. D., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde Universitet, s. 53-66 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Indledning: Livserfaring og kompetenceudvikling. Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring

Olesen, H. S. & Aagaard, K., 2017, Livserfaring og kompetenceudvikling: Individuel kompetencevurdering som bidrag til livslang læring. Olesen, H. S., Husted, B. & Aagaard, K. (red.). Århus: Professionshøjskolen VIA University College, s. 6-29

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Professionsbachelorisering i et vadested

Nielsen, S. B. & Bøje, J. D., dec. 2017, Attraktiv på papiret? : Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 13-28 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Professionsbachelorreformernes indhold og kontekst - uddannelses- og professionsudvikling?

Bøje, J. D. & Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret? : Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 29-44 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Pædagogisk praksis i opbrud: Professionalisering som udfordring ved moderniseringen af det pædagogiske arbejde

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 197-218 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Pædagogstuderendes orienteringer og sociale profil

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 45-52 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

Teoretiske perspektiver på nyuddannedes kvalificering og overgang til professionelt arbejde

Nielsen, S. B., dec. 2017, Attraktiv på papiret?: Nyuddannede pædagoger mellem akademisering, evidensbaseret professionalisering og omsorgsfuld praksisudvikling. Nielsen, S. B. & Bøje, J. D. (red.). Roskilde: Roskilde Universitet, s. 67-92 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til rapportForskningpeer review

2015

Barnehagelærerenes faglighet presses: Mot målstyring av pedagogikken

Ahrenkiel, A., 2015, Læring, dannelse og utvikling: Kvalifisering for fremtiden i barnehage og skole. Klitmøller, J. & Sommer, D. (red.). Oslo: Pedagogisk Forum, s. 45-64 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Democratic potentials in unnoticed, invisible everyday activities

Ahrenkiel, A., 2015.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

2014

Children's relationships and friendships in day care institutions - An essential but difficult field of work for preschool teachers

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., 2014.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

2013

Daginstitutionen til hverdag: Den upåagtede faglighed

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M. & Warring, N., 2013

Publikation: Bidrag der ikke har en tekstformLyd og/eller billed produktion (digital)Forskning

Unnoticed Professional Competence in Day Care Work

Ahrenkiel, A., Schmidt, C., Warring, N., Nielsen, B. S. & Sommer, F. M., maj 2013, I : Nordic Journal of Working Life Studies. 3, 2, s. 79 95 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2012

Changed realtionship between day care and home

Ahrenkiel, A., 8 mar. 2012.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

2011

Day care institutions as a unique third: Strengthening the professional competences of pedagogues confronting neoliberal regulation

Ahrenkiel, A., 14 sep. 2011.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review