Publikationer 2011 2020

2020

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments.

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, (Accepteret/In press) Documentation in institutional contexts of ECE: Normalisation, power relations, and participation. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2019

Approaches to Making Meaning with Videos

Ahrenkiel, A., Tobin, J., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Børnefællesskaber - om de andre børns betydning: At arbejde med rummelighed og forældresamarbejde

Højholt, C., Røn Larsen, M. & Stanek, A. H., 2019, 3 udg. København: Frydenlund Academic. 130 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Conflicts, Situated Inequality and Politics of Everyday Life

Røn Larsen, M. & Højholt, C., 20 aug. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Critical Doctoral Education?

Warring, N., 8 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - AnmeldelseFormidling

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Forældreskab og familieliv: – analyseret i en velfærdsstatslig kontekst

Juhl, P., 10 okt. 2019, I : Nordiske Udkast. 2018, 2, s. 4-20 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Generalizing together with children: The significance of children’s concepts for mutual knowledge creation

Chimirri, N. A., 2019, Subjectivity and knowledge: Generalization in the psychological study of everyday life. Højholt, C. & Schraube, E. (red.). Cham: Springer, s. 115-139 (Theory and history in the human and social sciences).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 15 nov. 2019, Dafolo Forlag A/S. 200 s. (Uddannelse og læring).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 5 dec. 2019, 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Kan børn fotografere hvor og hvordan de har det godt i børnehaven?

Bidragets oversatte titel: Kan barn fotografere hvor og hvordan de har det bra i barnehagen?Rasmussen, K., 1 okt. 2019, I : Barnehagefolk. 3, 2019, s. 58-63 5 s., 5.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Konflikter om børns skoleliv: et forskningsprojekt på tværs

Højholt, C. & Røn Larsen, M., 2019, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 56, 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Languages as symbolic capital in ECEC research

Bidragets oversatte titel: Sprog som symbolsk kapital i børnehaveforskningEllegaard, T., 3 nov. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken

Gitz-Johansen, T., dec. 2019, I : i Børnehøjde.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Microgenetic transitions in everyday life and child subjectivity: Children’s perspectives

Juhl, P., 2019, (Under udarbejdelse) Bloomsbury Academic. 200 s. (Transitions).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Omsorg er den primære opgave i vuggestuen

Gitz-Johansen, T., 19 jan. 2019, I : Kristeligt Dagblad.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Parenting for digital literacy in Denmark and Germany: Exacerbating inequality by promoting alienating child-adult ontologies

Chimirri, N. A., 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Parents as educators? Pedagogues and parents’ collaboration about children’s home learning

Juhl, P. & Westerling, A., 19 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Parents as educators? Pedagogues and parents’ collaboration about children’s home learning

Juhl, P. & Westerling, A., 13 nov. 2019, (Afsendt) I : Childhood.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Situated Ethics: ​Engaging with Ethical Dilemmas​

Kousholt, D. B. & Juhl, P., 2019, (Under udarbejdelse) I : Special Collection on Constructions of ‘Children’s Voices’ in Qualitative Research.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Situated Inequality and politics of everyday life

Røn Larsen, M. & Højholt, C., 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Social udvikling

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, Den styrkede pædagogiske læreplan: Baggrund, perspektiver og dilemmaer. Aabro, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, Bind 1. s. 65-81 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Theorizing research ethics for the study of psychological phenomena from within relational everyday life

Hilppö, J., Chimirri, N. A. & Rajala, A., 13 nov. 2019, I : Human Arenas. 2, 4, s. 405-415

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang

Trivsel i daginstitutionens hverdagsliv: - et spørgsmål om det kropslige, kollektive og konfliktuelle

Lind, U., 2019, Roskilde Universitet. 245 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Åben adgang
Fil

Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer

Gitz-Johansen, T., 8 jan. 2019, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 218 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Bidragets oversatte titel: Passende parathed i danske familier og daginstitutionerEllegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Concerned with Computer Games: A Collective Analysis of Being and Becoming a Gamer in Denmark

Chimirri, N. A., Andersen, M. L., Jensen, T., Søndergaard, D. M. & Kristiansen, A. E. W., 2018, Cultures of computer game concerns: The child across families, law, science and industry. Sørensen, E. (red.). Bielefeld: Transcript Verlag, s. 327-347 (MatteRealities / VerKörperungen: Perspectives from Empirical Science Studies, Bind 23).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Consumers, clients or participants? Formal and informal collaboration with parents

Ahrenkiel, A., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

ECE in Denmark: The contested issues of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., 28 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Everyday Lives of Audiences in a Future Europe: Tracing Emerging Issues from Scenarios to Experiences in 2030

Ytre-Arne, B., Amaral, I., Chimirri, N. A. & Vicente-Mariño, M., 2018, The Future of Audiences: A Foresight Analysis of Interfaces and Engagement. Das, R. & Ytre-Arne, B. (red.). Cham: Palgrave Macmillan, s. 243-261

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Experiences of precarious work among graduates in the Danish labour market

Gleerup, J., Jakobsen, A. & Warring, N., 2018, Work and Wellbeing in the Nordic Countries: Critical Perspectives on the World's Best Working Lives. Hvid, H. & Falkum, E. (red.). London: Routledge, s. 302-319 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Living with precarious work: The case of graduates in Denmark

Warring, N., 12 sep. 2018, s. 74-74. 1 s.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Fil

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 129-148 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Parenting for Digital Literacy in Denmark and Germany: Between Techno-Invitationalism and Techno-Protectionism

Chimirri, N. A., 2018, Cultures of computer game concerns: The child across families, law, science and industry. Sørensen, E. (red.). Bielefeld: Transcript Verlag, s. 205-230 (MatteRealities / VerKörperungen: Perspectives from Empirical Science Studies, Bind 23).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Precarity in Nordic working life?

Holm Ingelsrud, M., Warring, N., Gleerup, J., Hansen, P. B., Jakobsen, A., Underthun, A. & Weber, S. S., 2018, Work and Wellbeing in the Nordic Countries: Critical Perspectives on the World's Best Working Lives. Hvid, H. & Falkum, E. (red.). London: Routledge, s. 285-301 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Prekarisering: - og akademisk arbejde

Gleerup, J., Nielsen, B. S., Olsén, P. & Warring, N., 2018, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 440 s. (Menneskelig udvikling, profession og hverdagsliv i forandring, Bind 1/2018).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Prekarisering og akademisk arbejde

Gleerup, J., Nielsen, B. S., Olsén, P. & Warring, N., 2018, I : Tidsskrift for Arbejdsliv. 20, 1, s. 9-29 21 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 254 - 285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review