Publikationer

2022

Microgenetic transitions in everyday life and child subjectivity: Children’s perspectives

Juhl, P., 2022, (Under udarbejdelse) Bloomsbury Academic. 200 s. (Transitions).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

2020

Changing the framing of play in times of increased emphasis on readiness

Ellegaard, T. & Kryger, N., 8 okt. 2020, I : International Journal of Early Years Education. 28/3, 14 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Conflicts, situated inequality and politics of everyday life

Højholt, C. & Røn Larsen, M., 2020, (Accepteret/In press) I : Culture & Psychology.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

"Det er vi sikre på nok skal komme": Forandringer i hvordan børnehavebørn skal være parate fra år 2000 til i dag

Ellegaard, T., mar. 2020, Parate børn : forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 185-203 19 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood : Normalisation, Participation and Professionalism. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS, s. 41-57 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familiepraksis og forældreperspektiver

Westerling, A., Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T. & Kjær, B., mar. 2020, Parate børn: Forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 160-185 (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lektorer: Kvalitetsmålinger risikerer at skade børn og børnehaver

Ahrenkiel, A., Frederiksen, J. T. & Juhl, P., 6 feb. 2020, I : Altinget | Social.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Åben adgang

Making space for ‘learning’: Appropriating new learning agendas in early childhood education and care

Dannesboe, K. I., Westerling, A. & Juhl, P., 2020, (Under udarbejdelse) I : European Early Childhood Education Research Journal.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution

Westerling, A. (red.), Bach, D. (red.), Dannesboe, K. I. (red.), Ellegaard, T. (red.), Kjær, B. (red.) & Kryger, N. (red.), mar. 2020, Frederiksberg: Frydenlund Academic. 253 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Situated Ethics: ​Engaging with Ethical Dilemmas​

Kousholt, D. B. & Juhl, P., 2020, (Afsendt) I : Special Collection on Constructions of ‘Children’s Voices’ in Qualitative Research.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Social bæredygtighed i velfærdsstaten og i velfærdsinstitutionelt omsorgsarbejde

Krøjer, J., 10 apr. 2020, Social bæredygtighed: Begreb, felt og kritik. Dupret, K. & Li Langergaard, L. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 70-88 19 s. (Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Vidensformer og samspil i daginstitutionsarbejde

Ahrenkiel, A. & Warring, N., 17 maj 2020, Pædagogers kompetencer: Mellem etik, dannelse, relationer og metodologi. Cecchin, D. & Sieling, V. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 178-190 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2019

Approaches to Making Meaning with Videos

Tobin, J., Ahrenkiel, A., Lee, K. & Adair, J., okt. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Det er noget vås, at 'nogle børn er to år bagud', når de starter i skole: Kronik

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 10 aug. 2019, I : Dagbladet Information. Sektion 1, s. 18, s. Sektion 1, s. 18 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Ethical-symmetrical research with children as transgenerational mutually emancipating co-exploration of the more than human world

Chimirri, N. A., 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Forskere: Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget | Social.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Åben adgang

Forældreskab og familieliv: – analyseret i en velfærdsstatslig kontekst

Juhl, P., 10 okt. 2019, I : Nordiske Udkast. 46, 2, s. 4-20 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Generalizing Together with Children: The Significance of Children’s Concepts for Mutual Knowledge Creation

Chimirri, N. A., 2019, Subjectivity and Knowledge: Generalization in the Psychological Study of Everyday Life. Højholt, C. & Schraube, E. (red.). Cham: Springer, s. 115-139 (Theory and history in the human and social sciences).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 5 dec. 2019, Frederikshavn: Dafolo. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Kan barn fotografere hvor og hvordan de har det bra i barnehagen?

Bidragets oversatte titel: Kan børn fotografere hvor og hvordan de har det godt i børnehaven?Rasmussen, K., 1 okt. 2019, I : Barnehagefolk. 3, 2019, s. 58-63 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Konflikter om børns skoleliv: et forskningsprojekt på tværs

Røn Larsen, M. & Højholt, C., 2019, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 56, 2, s. 3-13

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Languages as symbolic capital in ECEC research

Bidragets oversatte titel: Sprog som symbolsk kapital i børnehaveforskningEllegaard, T., 3 nov. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikken

Gitz-Johansen, T., dec. 2019, I : i Børnehøjde. 1, 4, s. 4-6 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Omsorg er den primære opgave i vuggestuen

Gitz-Johansen, T., 19 jan. 2019, I : Kristeligt Dagblad. Sektion 1, s. 8

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - Kommentar/debatFormidling

Overgange i lyset af det moderne institutionelle liv: Findes liminaliteten

Canger, T. & Ellegaard, T., dec. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 4, s. 2-6

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang

Parenting for digital literacy in Denmark and Germany: Exacerbating inequality by promoting alienating child-adult ontologies

Chimirri, N. A., 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Parents as educators? Pedagogues and parents’ collaboration about children’s home learning

Juhl, P. & Westerling, A., 19 jun. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Situated Inequality and Politics of Everyday Life

Højholt, C. & Røn Larsen, M., 20 aug. 2019.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Social udvikling

Ahrenkiel, A., 23 sep. 2019, Den styrkede pædagogiske læreplan: Baggrund, perspektiver og dilemmaer. Aabro, C. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 65-81 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Theorizing Research Ethics for the Study of Psychological Phenomena from Within Relational Everyday Life

Hilppö, J., Chimirri, N. A. & Rajala, A., 13 nov. 2019, I : Human Arenas - An interdisciplinary Journal of Psychology, Culture, and Meaning. 2, 4, s. 405-415

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Trivsel i daginstitutionens hverdagsliv: et spørgsmål om det kropslige, kollektive og konfliktuelle

Lind, U., 2019, Roskilde: Roskilde Universitet. 245 s. (Afhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Åben adgang
Fil

Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer

Gitz-Johansen, T., 8 jan. 2019, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 218 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Bidragets oversatte titel: Passende parathed i danske familier og daginstitutionerEllegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Concerned with Computer Games: A Collective Analysis of Being and Becoming a Gamer in Denmark

Chimirri, N. A., Andersen, M. L., Jensen, T., Søndergaard, D. M. & Kristiansen, A. E. W., 2018, Cultures of computer game concerns: The child across families, law, science and industry. Sørensen, E. (red.). Bielefeld: Transcript Verlag, s. 327-347 (MatteRealities / VerKörperungen: Perspectives from Empirical Science Studies, Bind 23).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Consumers, clients or participants? Formal and informal collaboration with parents

Ahrenkiel, A., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

ECE in Denmark: The contested issues of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., 28 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Everyday Lives of Audiences in a Future Europe: Tracing Emerging Issues from Scenarios to Experiences in 2030

Ytre-Arne, B., Amaral, I., Chimirri, N. A. & Vicente-Mariño, M., 2018, The Future of Audiences: A Foresight Analysis of Interfaces and Engagement. Das, R. & Ytre-Arne, B. (red.). Cham: Palgrave Macmillan, s. 243-261

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Experiences of precarious work among graduates in the Danish labour market

Gleerup, J., Jakobsen, A. & Warring, N., 2018, Work and Wellbeing in the Nordic Countries: Critical Perspectives on the World's Best Working Lives. Hvid, H. & Falkum, E. (red.). London: Routledge, s. 302-319 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review