Organisationsprofil

Organisationsprofil

Centret forsker i vuggestuer, børnehaver og aldersintegrerede institutioner på 0-6 års området. Center for Daginstitutionsforskning er med til at sikre solid forskningsunderstøttelse af det almene daginstitutionsfelt gennem langsigtet vidensudvikling, vidensformidling og vidensomsætning. Centeret udgør et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med et internationalt udsyn.

Visionen er, at Center for Daginstitutionsforskning producerer og systematiserer daginstitutionsforskning, forbinder forsknings- og udviklingsmiljøer og -projekter i Danmark inden for daginstitutionsfeltet og bygger bro til internationale forskningsmiljøer understøtter praksisudvikling på et vidensbaseret og participatorisk grundlag samt giver med- og modspil til politiske dagsordener nationalt og internationalt gennem stærk dialog med interessenter og praksisfelt.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikationer

Microgenetic transitions in everyday life and child subjectivity: Children’s perspectives

Juhl, P., 2022, (Under udarbejdelse) Bloomsbury Academic. 200 s. (Transitions).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

"Det er vi sikre på nok skal komme": Forandringer i hvordan børnehavebørn skal være parate fra år 2000 til i dag

Ellegaard, T., mar. 2020, Parate børn : forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 185-203 19 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Documentation of children’s language development: A critical analysis and discussion of the conceptualization of language in widespread language assessments

Ahrenkiel, A. & Holm, L., 2020, Documentation in Institutional Contexts of Early Childhood : Normalisation, Participation and Professionalism. Alasuutari, M., Kelle, H. & Knauf, H. (red.). Springer VS, s. 41-57 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Projekter

Hjemmelæringsmiljø - forældresamarbejde i dagtilbud

Juhl, P., Westerling, A. & Dannesboe, K. I.

01/01/201931/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Fil

Pædagogers samarbejde med forældre og PPR om børn i vanskeligheder

Kjær, B. & Dannesboe, K. I.

01/01/201931/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Fil

Aktiviteter

Oplæg om Social udvikling

Annegrethe Ahrenkiel (Oplægsholder)

2 maj 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Study trip to Moskow

Rashmi Singla (Arrangør), , Hans H. K. Sønderstrup-Andersen (Taler), , Charlotte Højholt (Taler), , Maja Røn-Larsen (Taler), & Margarita Popova (Deltager)

10 nov. 201915 nov. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedDeltagelse i workshop, seminar og kursus

Udvikling af samarbejde gennem at arbejde med konflikter - Perspektiver på tværfagligt samarbejde om børn i vanskeligheder

Maja Røn-Larsen (Oplægsholder), & Dorte Kousholt (Oplægsholder)

1 mar. 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag