Organisationsprofil

Organisationsprofil

Center for Arbejdslivsforskning laver tværvidenskabelig forskning og formidling om arbejdsmiljø, arbejdsliv og læring i organisationer.

Center for Arbejdslivsforskning er Danmarks største forskningsmiljø på området. Centret består af en række forskere fra Roskilde Universitet og samarbejder desuden med internationale forskere og en række eksterne organisationer. Centret bedriver tværvidenskabelig forskning og formidling om arbejdsmiljø, arbejdsliv og læring. Vores kerneområder er:

  • Arbejdets transformation: Grænseløshed, acceleration og prækarisering
  • Velfærdsprofessioner, identitet og mening i arbejdet
  • Læring og kompetenceudvikling
  • Psykisk arbejdsmiljø i det moderne arbejde
  • Regulering og interessevaretagelse

Forskningen bevæger sig i spændingsfeltet mellem socialpsykologi, organisationsteori, hverdagslivsteori og generel samfundsteori. Der bliver lagt særlig vægt på arbejdsmarkedsforhold, velfærdsinstitutioner, social- og sundhedsarbejde samt professions- og erhvervsuddannelser. Endvidere trækker centeret på ekspertise inden for sundhedsvidenskab, pædagogik, teknik og naturvidenskab.

Publikationsnetværk Nyligt eksternt samarbejde på landeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne.

Publikationer

Competence assessment – what is it, and for whom? A Conceptual and Societal Struggle emerging

Olesen, H. S., 2020, 12 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Fil

Critical Utopian Action Research: Methodological inspiration for democratization?

Egmose, J., Gleerup, J. & Nielsen, B. S., 2020, (Accepteret/In press) I : International Review of Qualitative Research.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Cultural Identity, Learning and Social Prejudice: The Politicization of Subjectivity in former Yugoslavia

Bidragets oversatte titel: Kulturel identitet, læring og sociale fordomme. : Politiseringen af subjektivitet i tidligere Jugoslavien Olesen, H. S., 2020, The Societal Unconscious: Psychosocial Perspectives on Adult Learning. Salling Olesen, H. (red.). Leiden/Boston: Brill | Sense, s. 203–218 (Research on the Education and Learning of Adults; Nr. 8).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Projekter

Sustaining Employability through Lifelong Learning

Olesen, H. S.

01/07/201931/08/2022

Projekter: ProjektForskning

Fil

Context projektet -Creating integrated person-centred care in different settings

Kamp, A., Dybbroe, B., Vabø, M., Rostgaard, T., jensen, M. F., Norvoll, R. & Øye, C.

02/04/201801/11/2021

Projekter: ProjektForskning

Fil

Aktiviteter

Fremtidens vidensarbejde er værdidrevet

Katia Dupret (Deltager), , Anders Pilmark (Arrangør), , Klaus T. Nielsen (Arrangør), , Sabina Pultz (Deltager), , Elsa Brander (Deltager), , Tine Andersen (Deltager), , Malene Hartung (Deltager), , Per Kongshøj Madsen (Deltager), & Bjarke Friborg (Deltager)

28 feb. 2020

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference

Oplæg om Social udvikling

Annegrethe Ahrenkiel (Oplægsholder)

2 maj 2019

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Velfærdsteknologi der forandrer pleje- og omsorgsarbejdet

Agnete Meldgaard Hansen (Arrangør), , Sidsel Lond Grosen (Arrangør), & Annette Kamp (Arrangør)

30 apr. 2019

Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhedOrganisation og deltagelse i konference