Barndom, ungdom og familielivsforskning

Publikationer 1991 2019

Filter
Tidsskriftartikel
2019

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Preverbal children as co-researchers: Exploring subjectivity in everyday living

Juhl, P., 1 feb. 2019, I : Theory & Psychology. 29, 1, s. 46-65 22 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Young people’s development of agency: explored from their perspectives on everyday school life

Juhl, P., 2019, (Accepteret/In press) I : Annual Review of Critical Psychology.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2018

A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution

Von Rooji, A. J., Ferguson, C. J., Carras, M. C., Kardefelt-Winther, D., Jing, S., Aarseth, E., Bean, A. M., Helmersson Bergmark, K., Brus, A., Coulson, M., Deleuze, J., Dullur, P., Dunkels, E., Edman, J., Elson, M., Etchells, P. J., Fiskaali, A., Granic, I., Jansz, J., Karlsen, F. & 17 flere, Kaye, L. K., Kirsh, B., Lieberoth, A., Markey, P., Mills, K. L., Nielsen, R. K. L., Orben, A., Poulsen, A., Prause, N., Prax, P., Quandt, T., Schimmenti, A., Starcevic, V., Stutman, G., Turner, N. E., van Looy, J. & Przybylski, A. K., 20 mar. 2018, I : Journal of Behavioral Addictions. 7, 1, 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang
Fil

Beskæftigelsesrettet sprogundervisning: Sproglærerens opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2018, I : Fokus. 2018, 70, s. 7-12 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang
Fil

Børn som skabere af betydning og mening

Hattesen Balle, S., Olsen, M. & Pedersen, M. S., jan. 2018, I : Sprogforum. 65, s. 71-77 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fatherhood, gender equality and care practices in Italy and Denmark

Bosoni, M. L. & Westerling, A., mar. 2018, I : Studi di Sociologia. 56, 1, s. 57-70 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Innvandrere og flyktingers vei mot arbeidslivet

Bidragets oversatte titel: Indvandrere og flygtninges vej mod arbejdslivetBlaker, A. & Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 55-61 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Samspil: sprogdidaktiske tilgange til arbejdsrettet andetsprogsundervisning

Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 15-23 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2017

Arbejdsopgaver: pædagogiske opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2017, I : Fokus. 2017, 68, s. 5-8 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Baudrillard og Pædagogikkens Andet

Madsen, U. A., 14 maj 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Daginstitutioners betydning for børns udvikling

Juhl, P., 15 maj 2017, I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2017, 2, s. 2-3 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Det finns mer än en antisemitism

Bidragets oversatte titel: Der er flere end en antisemitismeDencik, L., 22 dec. 2017, I : Kvartal. 4, 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Når unge fra udkanten vælger læreruddannelsen til: rejser ud og vender hjem

Esmer, S., Pedersen, A., Trolle, J., Høgh, M. & Larsen, L., apr. 2017, I : Studier i læreruddannelse og -profession. 2, 1, s. 117-141 24 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Om aktualiteten af T.W.Adornos essay: Opdragelse efter Auschwitz

Rasmussen, K., 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 3 , s. 76-80 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Pædagogisk faglighed analyseret fra et børneperspektiv

Juhl, P., 1 dec. 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 4, s. 53-62 8 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

When Belief Ascriptions Are About More Than What Is on Someone Else's Mind

Hansen, M. B., Petersen, E. N., Poulsen, A. & Salès-Wuillemin, E., 2017, I : Discourse Processes. 54, 8, s. 655-669

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

“Grab Your Culture and Walk With the Global”: Ladakhi Students’ Negotiation of Cultural Identity in the Context of Globalization-Based Acculturation

Ozer, S., Bertelsen, P., Singla, R. & Schwartz, S. J., 7 jan. 2017, I : Journal of Cross-Cultural Psychology. 48, 3, s. 1-25 25 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2016

Att växa upp i Turbosamhället: Nya villkor och utmaningar

Bidragets oversatte titel: At vokse op i Turbosamfundet: Nye vilkår og udfordringerDencik, L., 2016, I : Mind. 57, 2, s. 44-57 14 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Børneliv i 0-3-års institutioner

Røn Larsen, M. & Stanek, A. H., 2016, I : Tidsskriftet 0-14 - et pædagogisk tidsskrift. 26, 1, s. 20-21

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Børns legeaftaler og pædagogers arbejde med børns relationer

Rasmussen, K. & Ahrenkiel, A., 2016, I : Vera : tidsskrift for pædagoger. 2016, 76

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Demokratiske bestræbelser i den danske småbørnspædagogik

Røn Larsen, M. & Stanek, A. H., sep. 2016, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 3

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Den fri leg som børns eget følelsesarbejde: En oversigt over og diskussion af det psykodynamiske perspektiv på børns leg

Gitz-Johansen, T., 2016, I : Barn. 2016, 4, s. 9-25 17 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Den lille galskab: Symboliseringspraksis som en psykodynamisk metode til samspil med den ubevidste psyke

Gitz-Johansen, T., 2016, I : Psyke & Logos. 37, 1, s. 205-224 20 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Different antisemitisms: On three distinct forms of antisemitism in contemporary Europe – with a special focus on Sweden

Bidragets oversatte titel: Forskellige antisemitismer: om tre forskellige former for antisemitisme i dagens Europa - med speciel fokus på SverigeDencik, L. & Marosi, K., 2016, I : Kantor Center Position Papers. 2016, 3, 37 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Hvordan går det med engelsk i 1. og 2. klasse? Giver det mening? De giver det mening!

Pedersen, M. S., Hattesen Balle, S. & Olsen, M., sep. 2016, I : Sproglaereren. 2016, 3, s. 24-28 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Jung in education: a review of historical and contemporary contributions from analytical psychology to the field of education

Gitz-Johansen, T., jun. 2016, I : Journal of Analytical Psychology. 61, 3, s. 365-384

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Parents with Schizophrenia – Insights from notifications of suspected child abuse and neglect

Wulf-Andersen, T. Ø. & Ranning, A., 2016, (Afsendt) I : Psychosis.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Småbørns kropslige interaktion, kommunikation og leg: betragtet som demokrati i børnehøjde

Rasmussen, K., 2016, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2016, 3, s. 32-40 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Sprog på og til arbejdspladsen

Pedersen, M. S., jun. 2016, I : Fokus. 66, s. 19-22 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Udsatte unges uddannelsesdeltagelse: Tilhør og steder som teoretiske perspektiver

Larsen, L., Wulf-Andersen, T. Ø., Nielsen, S. B. & Mogensen, K. H., 17 nov. 2016, I : Sosiologi i Dag. 46, 3-4, s. 110-129 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Vuggestuepædagogik under udforskning

Røn Larsen, M. & Stanek, A. H., 2016, I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2016, 1, s. 44-46 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

2015

Alltid dessa judar: Motstridiga bilder av judar stör inte antisemiterna i föreställningen om den judiska världskonspirationen

Bidragets oversatte titel: Altid disse jøder: mosatrettede billeder af jøder forstyrrer ikke antisemiterne i deres foresstilling om den jødiske verdenskonspirationDencik, L., 2015, I : Modern Filosofi. 2015, 2, s. 60-61 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Børn i glas: et essay om trends i de ny daginstitutioner i det 21. århundrede

Rasmussen, K., 1 okt. 2015, I : Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat. 143, s. 88-94 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Børns relationer og venskaber: pædagogers opgave og ansvar?

Ahrenkiel, A. & Rasmussen, K., sep. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 62, 3, s. 82-91 11 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Danska som andraspråk på arbetsplatsen

Pedersen, M. S., 2015, I : Lisetten. 3, s. 21 3 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et forældreperspektiv: - om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra

Akselvoll, M. Ø., 15 dec. 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2015, 4, s. 25-33 8 s., 3.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Forskelle i læreres og pædagogers syn på børn og pædagogik

Kampmann, J., 2 sep. 2015, I : Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen. 35, 102

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Forskel og lighed - Hannah Arendts bidrag til uddannelsespolitik og pædagogik i det multikulturelle samfund

Larsen, K., 2015, (Afsendt) I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 25 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Intergenerational care in the Danish welfare society: Ethnic majority and ethnic minority families

Singla, R., 2015, (Afsendt) I : Fokus paa Familien. 24 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Kritiske potentialer i sprogpædagogisk praksis

Pedersen, M. S., maj 2015, I : Sprogforum. 21, 60, s. 14-20 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Lek for livet: Hva slags liv fremmer vi?

Gitz-Johansen, T., 2015, I : Barnehagefolk. 2, s. 109-110 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Når testning griber ind i pædagogikken

Gitz-Johansen, T., 2015, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 3, s. 44-62 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Poetisk repræsentation skaber dialog

Wulf-Andersen, T. Ø., jun. 2015, I : Vera : tidsskrift for pædagoger. 71, s. 22-27 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Psychological perspectives on children's conduct of everyday life

Bidragets oversatte titel: Psykologiske perspektiver på børns livsførelse i hverdagenHøjholt, C. & Røn Larsen, M., 4 nov. 2015, I : Nordic Psychology (Online). 67, 3, s. 169-176

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Pædagogik i udkants- og højkantsdanmark: Redaktionel indledning

Hansen, S. J. & Ellegaard, T., 15 maj 2015, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2, s. 2-5

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang

Reflexive fatherhood in everyday life: the case of Denmark

Bidragets oversatte titel: Hverdagslivets refleksive faderskab: Danmark som eksempelWesterling, A., 21 jun. 2015, I : Families, Relationships and Societies. 4, 2, s. 209-223

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Testningens mange betydninger i skoler og daginstitutioner

Røn Larsen, M. & Kousholt, K., 3 jun. 2015, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 52, 3, s. 3-7 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review