Barndom, ungdom og familielivsforskning

Publikationer

Filter
Bidrag til bog/antologi
2020

"Det er vi sikre på nok skal komme". Forandringer i hvordan børnehavebørn skal være parate fra år 2000 til i dag.

Ellegaard, T., mar. 2020, Parate børn : - forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 185-203 19 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familiepraksis og forældreperspektiver

Westerling, A., Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T. & Kjær, B., mar. 2020, Parate børn. Bach, D., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., Kryger, N. & Westerling, A. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 132-159 27 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2019

Dannelse i og gennem sprogfagene

Balle, S. H., Olsen, M. & Pedersen, M. S., 2019, Dannelse i alle fag. Andersen, M. W., Balle, S. H., Berthold, V., Bogisch, B., Bundsgaard, J., Carlsen, H. B., Christensen, A. S., Frederiksen, M., Goldbech, O., Hyllested, T. E., Jordan, K., Klinge, L., Knudsen, H. E., Kristensen, A-K., Lindhardt, E., Olsen, M., Pedersen, M. S., Rostbøll, S., Tanggaard, L., von Oettingen, A., Weng, P. & Østergren-Olsen, D. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 115 127 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Dupont, S., 25 maj 2019, Motivation : i klasseledelse, elationer og didaktik. Nørregaard Rasmussen, T. & Sønderberg, A. (red.). Århus: Kvan, Bind 1. s. 80-97 17 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2018

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., jan. 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (red.). Routledge, Bind 1. s. 42-53 (Evolving Families, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familien

Themsen, H., 2018, Patient: Grundbog i sygepleje. Tvistholm, N. & Boe Danbjørg, D. (red.). 2 udg. Munksgaard , (Grundbog i sygepleje).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Global health intervention from Global North to South: (Academic) preparation of students

Singla, R. & Rasmussen, L. M., 2018, Cultural Psychology of Intervention in the Globalized World. Schliewe, S., Chaudhary, N. & Marsico, G. (red.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, s. 157-177 20 s. (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixing methods in fatherhood research: studying social change in family life

Bidragets oversatte titel: Miksede metoder i fædreforskning: Undersøgelse af familieliv i forandringWesterling, A., 2018, Fathers, families and relationships: Researching everyday lives. Dermott, E. & Gatrell, C. (red.). Bristol: Policy Press, s. 189-210 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om at gribe bolden: Betingelser for pædagogers faglighed i skolen

Juhl, P., 23 apr. 2018, Konflikter om børns skoleliv . Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 198-225

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 129-148 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 254 - 285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: Kommunikative færdigheder - mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer

Ginman, M. & Pedersen, M. S., 2018, Tidligere sprogstart: ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (red.). København : Københavns Universitet, s. 64-75 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang

Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi

Dupont, S., 1 apr. 2018, Marionetteskolen. Taraldsen, E. & Kanestrøm, E. (red.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 187-210 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Etnografier. Jensen, H. L. & Jacobsen, M. H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 233-262 (Sociologi (Kbh.); Nr. 16).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 mar. 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 221-234 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Bidragets oversatte titel: Lignende men forskellige: Richard Wagner og Martin Heidegger om jøderDencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 143-149 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Apokalyps nu

Bidragets oversatte titel: Apokalyps nuDencik, L., okt. 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, s. 12-14 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 191-216 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 75 - 92 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (red.). Springer, s. 219 - 236

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 205-219 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 109-126 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 69-94 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools

Akselvoll, M. Ø., 15 jan. 2017, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Cham, Schwitzerland: Palgrave Macmillan, s. 89-99 11 s. (Palgrave Macmillan Studies in Family and Intimate LIfe).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Exil: Verzweiflung und Kreativität

Bidragets oversatte titel: Eksil: Fortvivlelse og kreativitetDencik, L., 2017, Deutschsprachige jüdische Migration nach Schweden: 1774 bis 1945. Glöckner, O. & Müssener, H. (red.). Oldenburg: De Gruyter, s. 57-103 46 s. (Europäisch-jüdische Studien; Nr. Beiträge 33).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familien og opdragelsen

Westerling, A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 513-531 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Globalisering, skole og ungdom - i syd

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 182-202 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Rasmussen, K., Kampmann, J. & Warming, H., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 7-16 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Intermarried Couples Negotiating Mixedness in Everyday Life in Denmark: Lessons for Psychologists

Singla, R., 1 jul. 2017, Culture and Ethnic Diversity: How European Psychologists Can Meet the Challenges. Thomas, A. (red.). Hogrefe Publishing GmbH: Hogrefe & Huber Publishers, s. 159-167

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kritisk teori

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 844-850 6 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Photovoice

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Rasmussen, K., Kampmann, J. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 127-146 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Postmodernisme - Poststrukturalisme

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 868-870 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Progressiv pædagogik og reformpædagogik

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 871-880 (Pædagogik og Samfund, Bind 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Pædagogisk-kritiske og kritisk-pædagogiske traditioner

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 405-420 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The functions of Design in an Increasingly Non-designable World

Bidragets oversatte titel: Designens funktion i en stadig mere ikke-designbar verdenDencik, L., 2017, Fair Book. Aktywnosc/Activity. Kasia, K. & Kochanowska, M. (red.). Warsawa: Wydzial Wzornictwa, Akademii Sztuk Pieknych W Warszawie, s. 130-147 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969)

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Øastergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3.udgave udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 758-762 4 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Uddannelse og social ulighed

Ellegaard, T., 25 jan. 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 330-349 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ung, udviklingshæmmet og under uddannelse

Rasmussen, K., 2017, Social- og specialpædagogik i teori og praksis. Larsen, V. & Rasmussen, G. L. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 279-306 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Where is 'Home'?

Bidragets oversatte titel: Hvor er 'Hjemme'?Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner : Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 33-37 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

Drengen, der ønskede sig en diagnose

Røn Larsen, M., 2016, Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde. Hamre, B. & Larsen, V. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 125 - 140 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familieliv og seksualiteter mellem tradition og opbrud (familieliv under forandring)

Westerling, A. & Nielsen, S. B., 22 sep. 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Baagøe Nielsen, S. & Riis Hansen, G. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Intimate Relationships across ethnic borders in the globalised world: Implications for Psychosocial Services

Singla, R., 1 maj 2016, Nordic Russian Cooperation 2012-2015 NCM- RU 100098" network for Educational Research on the Social Development in Multicultural Pre/School Settin. Cymaeaa, H. H. & Myumacuhckaa, H. B. (red.). St. Petersburg, Russia: St Petersburg Academy of In- Service Pedagogical Education, s. 71-87 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduction: Doing Good Parenthood

Lind, J., Westerling, A., Sparrman, A. & Dannesboe, K. I., 2016, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Basingstoke: Palgrave Macmillan Ltd., s. 1-15 15 s. (Studies in Family and Intimate Life).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Krav om uddannelse: politik og konsekvenser for udsatte unge

Larsen, L. & Katznelson, N., 20 nov. 2016, Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Wulf-Andersen, T., Follesøe, R. & Olsen, T. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-245 25 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixed parentage: Negotiating identity in Denmark

Bang Appel, H. & Singla, R., 27 okt. 2016, Contested Childhoods: Growing up in Migrancy: Migration, Governance, Identities. Seeberg, M-L. & Goździak, E. M. (red.). Cham: Springer, s. 139-157 19 s. (IMISCOE Research Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang

Mænd i pædagogisk arbejde: Gamle dagsordner, nye udfordringer og mangfoldige muligheder?

Nielsen, S. B., 22 sep. 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Riis Hansen, G. & Baagøe Nielsen, S. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 97-122

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning