Barndom, ungdom og familielivsforskning

Publikationer 1991 2019

Filter
Bidrag til bog/antologi
2019

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Dupont, S., 25 maj 2019, Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. Nørregaard Rasmussen, T. & Sønderberg, A. (red.). 1. udg. Århus: Kvan, Bind 1. s. 80-97 17 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2018

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., jan. 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (red.). Routledge, Bind 1. s. 42-53 (Evolving Families, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Global health intervention from Global North to South: (Academic) preparation of students

Singla, R. & Rasmussen, L. M., 2018, Cultural Psychology of Intervention in the Globalized World. Schliewe, S., Chaudhary, N. & Marsico, G. (red.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, s. 157-177 20 s. (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixing methods in fatherhood research: studying social change in family life

Westerling, A., 2018, Fathers, families and relationships: Researching everyday lives. Dermott, E. & Gatrell, C. (red.). Bristol: Policy Press, s. 189-210 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om at gribe bolden: Betingelser for pædagogers faglighed i skolen

Juhl, P., 23 apr. 2018, Konflikter om børns skoleliv . Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 198-225

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 129-148 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 254 - 285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: Kommunikative færdigheder - mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer

Ginman, M. & Pedersen, M. S., 2018, Tidligere sprogstart: ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (red.). København : Københavns Universitet, s. 64-75 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang

Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi

Dupont, S., 1 apr. 2018, Marionetteskolen. Taraldsen, E. & Kanestrøm, E. (red.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 187-210 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 mar. 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 221-234 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 143-149 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Apokalyps nu

Dencik, L., okt. 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, s. 12-14 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 191-216 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 75 - 92 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (red.). Springer, s. 219 - 236

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 205-219 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 109-126 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 69-94 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools

Akselvoll, M. Ø., 15 jan. 2017, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Cham, Schwitzerland: Palgrave Macmillan, s. 89-99 11 s. (Palgrave Macmillan Studies in Family and Intimate LIfe).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Exil: Verzweiflung und Kreativität

Dencik, L., 2017, Deutschsprachige jüdische Migration nach Schweden: 1774 bis 1945. Glöckner, O. & Müssener, H. (red.). Oldenburg: De Gruyter, s. 57-103 46 s. (Europäisch-jüdische Studien; Nr. Beiträge 33).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familien og opdragelsen

Westerling, A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 513-531 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Globalisering, skole og ungdom - i syd

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 182-202 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning

Rasmussen, K., Kampmann, J. & Warming, H., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 7-16 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Intermarried Couples Negotiating Mixedness in Everyday Life in Denmark: Lessons for Psychologists

Singla, R., 1 jul. 2017, Culture and Ethnic Diversity: How European Psychologists Can Meet the Challenges. Thomas, A. (red.). Hogrefe Publishing GmbH: Hogrefe & Huber Publishers, s. 159-167

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kritisk teori

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 844-850 6 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Photovoice

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Rasmussen, K., Kampmann, J. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 127-146 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Postmodernisme - Poststrukturalisme

Madsen, U. A., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 868-870 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Progressiv pædagogik og reformpædagogik

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 871-880 (Pædagogik og Samfund, Bind 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Pædagogisk-kritiske og kritisk-pædagogiske traditioner

Kampmann, J., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 405-420 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The functions of Design in an Increasingly Non-designable World

Dencik, L., 2017, Fair Book. Aktywnosc/Activity. Kasia, K. & Kochanowska, M. (red.). Warsawa: Wydzial Wzornictwa, Akademii Sztuk Pieknych W Warszawie, s. 130-147 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Theodor Wiesengrund Adorno (1903-1969)

Rasmussen, K., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Øastergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3.udgave udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 758-762 4 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Uddannelse og social ulighed

Ellegaard, T., 25 jan. 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 330-349 (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ung, udviklingshæmmet og under uddannelse

Rasmussen, K., 2017, Social- og specialpædagogik i teori og praksis. Larsen, V. & Rasmussen, G. L. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 279-306 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Where is 'Home'?

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner : Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 33-37 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

Drengen, der ønskede sig en diagnose

Røn Larsen, M., 2016, Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde. Hamre, B. & Larsen, V. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 125 - 140 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Familieliv og seksualiteter mellem tradition og opbrud (familieliv under forandring)

Westerling, A. & Nielsen, S. B., 22 sep. 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Baagøe Nielsen, S. & Riis Hansen, G. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Intimate Relationships across ethnic borders in the globalised world: Implications for Psychosocial Services

Singla, R., 1 maj 2016, Nordic Russian Cooperation 2012-2015 NCM- RU 100098" network for Educational Research on the Social Development in Multicultural Pre/School Settin. Cymaeaa, H. H. & Myumacuhckaa, H. B. (red.). St. Petersburg, Russia: St Petersburg Academy of In- Service Pedagogical Education, s. 71-87 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Introduction: Doing Good Parenthood

Lind, J., Westerling, A., Sparrman, A. & Dannesboe, K. I., 2016, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Basingstoke: Palgrave Macmillan Ltd., s. 1-15 15 s. (Studies in Family and Intimate Life).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Krav om uddannelse: politik og konsekvenser for udsatte unge

Larsen, L. & Katznelson, N., 20 nov. 2016, Unge, udenforskab og social forandring: nordiske perspektiver. Wulf-Andersen, T., Follesøe, R. & Olsen, T. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 221-245 25 s. (Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring; Nr. 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixed parentage: Negotiating identity in Denmark

Bang Appel, H. & Singla, R., 27 okt. 2016, Contested Childhoods: Growing up in Migrancy: Migration, Governance, Identities. Seeberg, M-L. & Goździak, E. M. (red.). Cham: Springer, s. 139-157 19 s. (IMISCOE Research Series).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang

Mænd i pædagogisk arbejde: Gamle dagsordner, nye udfordringer og mangfoldige muligheder?

Nielsen, S. B., 22 sep. 2016, Køn, seksualitet og mangfoldighed. Riis Hansen, G. & Baagøe Nielsen, S. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 97-122

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Parenthood and We-ness in Everyday Life: Parenting Together Apart

Westerling, A., 2016, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). 1 udg. Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 127-136 9 s. (Studies in Family and Intimate Life).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Parenting on the edge: Ideals and Practices of Parental Involvement

Juhl, P., 30 nov. 2016, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Palgrave Macmillan, (Studies in Family and Intimate Life).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Pædagogik og de institutionelle rammer

Rasmussen, K., jan. 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 99-128

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Pædagogik og pædagogiske miljøer: om udfordringer og problemer i at planlægge og målrette læring

Ellegaard, T., 12 jan. 2016, Pædagogiske ballader: perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 209-224

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisningpeer review

Pædagogik som myndiggørrelse: Om pædagogikken som et demokratisk projekt

Rasmussen, K., jan. 2016, Pædagogiske ballader: Perspektiver på pædagogens faglighed. Togsverd, L. & Rothuizen, J. J. (red.). Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 249-274

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling