Barndom, ungdom og familielivsforskning

Publikationer 1991 2019

2019

Dannelse i og gennem sprogfagene

Balle, S. H., Olsen, M. & Pedersen, M. S., 2019, Dannelse i alle fag. Andersen, M. W., Balle, S. H., Berthold, V., Bogisch, B., Bundsgaard, J., Carlsen, H. B., Christensen, A. S., Frederiksen, M., Goldbech, O., Hyllested, T. E., Jordan, K., Klinge, L., Knudsen, H. E., Kristensen, A-K., Lindhardt, E., Olsen, M., Pedersen, M. S., Rostbøll, S., Tanggaard, L., von Oettingen, A., Weng, P. & Østergren-Olsen, D. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 115 127 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Forskere: Politikernes initiativer stjæler tiden fra børnene

Ahrenkiel, A., Kampmann, J., Nielsen, S. B. & Schmidt, C. H., 19 mar. 2019, I : Altinget | Social.

Publikation: Bidrag til tidsskriftBidrag til avis - KronikFormidling

Åben adgang

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P. & Gitz-Johansen, T., 5 dec. 2019, Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 165 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Kan barn fotografere hvor og hvordan de har det bra i barnehagen?

Bidragets oversatte titel: Kan børn fotografere hvor og hvordan de har det godt i børnehaven?Rasmussen, K., 1 okt. 2019, I : Barnehagefolk. 3, 2019, s. 58-63 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Kvinnesporet i Meland: Mot en ny introduksjonsordning for flygtninger

Bidragets oversatte titel: The Women Track in Meland: Towards a new introduction approach for refugeesDanielsen, H., Pedersen, M. S., Jensen, F. M. & Munkejord, M. C., okt. 2019, NORCE samfunnsforskning. 43 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Fil

Languages as symbolic capital in ECEC research

Bidragets oversatte titel: Sprog som symbolsk kapital i børnehaveforskningEllegaard, T., 3 nov. 2019.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Dupont, S., 25 maj 2019, Motivation : i klasseledelse, elationer og didaktik. Nørregaard Rasmussen, T. & Sønderberg, A. (red.). Århus: Kvan, Bind 1. s. 80-97 17 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Overgange i lyset af det moderne institutionelle liv: Findes liminaliteten

Canger, T. & Ellegaard, T., dec. 2019, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2019, 4, s. 2-6

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang

Preverbal children as co-researchers: Exploring subjectivity in everyday living

Juhl, P., 1 feb. 2019, I : Theory & Psychology. 29, 1, s. 46-65 22 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Young people’s development of agency: explored from their perspectives on everyday school life

Juhl, P., 23 dec. 2019, I : Annual Review of Critical Psychology. 16, s. 781-800 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Bidragets oversatte titel: Passende parathed i danske familier og daginstitutionerEllegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Arbeid og Språk: et samspill

Bidragets oversatte titel: Arbejde og sprog: et samspilPedersen, M. S., mar. 2018, Oslo, Norge: Kompetanse Norge. 32 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Åben adgang
Fil

A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution

Von Rooji, A. J., Ferguson, C. J., Carras, M. C., Kardefelt-Winther, D., Jing, S., Aarseth, E., Bean, A. M., Helmersson Bergmark, K., Brus, A., Coulson, M., Deleuze, J., Dullur, P., Dunkels, E., Edman, J., Elson, M., Etchells, P. J., Fiskaali, A., Granic, I., Jansz, J., Karlsen, F. & 17 flere, Kaye, L. K., Kirsh, B., Lieberoth, A., Markey, P., Mills, K. L., Nielsen, R. K. L., Orben, A., Poulsen, A., Prause, N., Prax, P., Quandt, T., Schimmenti, A., Starcevic, V., Stutman, G., Turner, N. E., van Looy, J. & Przybylski, A. K., 20 mar. 2018, I : Journal of Behavioral Addictions. 7, 1, 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang
Fil

Beskæftigelsesrettet sprogundervisning: Sproglærerens opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2018, I : Fokus. 2018, 70, s. 7-12 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang
Fil

Børn som skabere af betydning og mening

Hattesen Balle, S., Olsen, M. & Pedersen, M. S., jan. 2018, I : Sprogforum. 65, s. 71-77 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., jan. 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (red.). Routledge, Bind 1. s. 42-53 (Evolving Families, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fatherhood, gender equality and care practices in Italy and Denmark

Bosoni, M. L. & Westerling, A., mar. 2018, I : Studi di Sociologia. 56, 1, s. 57-70 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Global health intervention from Global North to South: (Academic) preparation of students

Singla, R. & Rasmussen, L. M., 2018, Cultural Psychology of Intervention in the Globalized World. Schliewe, S., Chaudhary, N. & Marsico, G. (red.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, s. 157-177 20 s. (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Innvandrere og flyktingers vei mot arbeidslivet

Bidragets oversatte titel: Indvandrere og flygtninges vej mod arbejdslivetBlaker, A. & Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 55-61 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixing methods in fatherhood research: studying social change in family life

Bidragets oversatte titel: Miksede metoder i fædreforskning: Undersøgelse af familieliv i forandringWesterling, A., 2018, Fathers, families and relationships: Researching everyday lives. Dermott, E. & Gatrell, C. (red.). Bristol: Policy Press, s. 189-210 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om at gribe bolden: Betingelser for pædagogers faglighed i skolen

Juhl, P., 23 apr. 2018, Konflikter om børns skoleliv . Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 198-225

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 129-148 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 254 - 285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Samspil: sprogdidaktiske tilgange til arbejdsrettet andetsprogsundervisning

Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 15-23 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: Kommunikative færdigheder - mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer

Ginman, M. & Pedersen, M. S., 2018, Tidligere sprogstart: ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (red.). København : Københavns Universitet, s. 64-75 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang

Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi

Dupont, S., 1 apr. 2018, Marionetteskolen. Taraldsen, E. & Kanestrøm, E. (red.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 187-210 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Etnografier. Jensen, H. L. & Jacobsen, M. H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 233-262 (Sociologi (Kbh.); Nr. 16).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 mar. 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 221-234 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Bidragets oversatte titel: Lignende men forskellige: Richard Wagner og Martin Heidegger om jøderDencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 143-149 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Apokalyps nu

Bidragets oversatte titel: Apokalyps nuDencik, L., okt. 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, s. 12-14 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Appropriate readiness and parenting culture

Bidragets oversatte titel: Passende parathed og "parenting cultureEllegaard, T., 26 okt. 2017.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Arbejdsopgaver: pædagogiske opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2017, I : Fokus. 2017, 68, s. 5-8 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Asylpædagogik i Røde Kors

Thingstrup, S. H., Kampmann, J., Vilholm, F. L. & Pedersen, H. B., 2017, København: Dansk Røde Kors. 80 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Åben adgang

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 191-216 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Baudrillard og Pædagogikkens Andet

Madsen, U. A., 14 maj 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Bleses eller Winnicott og Stern?

Gitz-Johansen, T., 28 feb. 2017, I : Børn & Unge. 4, s. 50 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Fil

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 75 - 92 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (red.). Springer, s. 219 - 236

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Daginstitutioners betydning for børns udvikling

Juhl, P., 15 maj 2017, I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2017, 2, s. 2-3 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 205-219 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det finns mer än en antisemitism

Bidragets oversatte titel: Der er flere end en antisemitismeDencik, L., 22 dec. 2017, I : Kvartal. 4, 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang