Barndom, ungdom og familielivsforskning

Publikationer 1991 2019

2019

Effektfuld pædagogisk praksis: "Fremtidens dagtilbud" som case

Ahrenkiel, A., Holm, L. & Vilholm, F. L., feb. 2019, I : Dansk pædagogisk Tidsskrift. 1, s. 16-25

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag

Juhl, P., Gitz-Johansen, T., Chimirri, N. A. & Rasmussen, K., 2019, (Afsendt) Dafolo Forlag A/S. 200 s. (Uddannelse og læring).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Motivation i klasseledelse, relationer og didaktik: Atmosfære og relationer i skolen - grundlagt på fænomenologi

Dupont, S., 25 maj 2019, Motivation i klasseledelse, elationer og didaktik. Nørregaard Rasmussen, T. & Sønderberg, A. (red.). 1. udg. Århus: Kvan, Bind 1. s. 80-97 17 s. 4

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Preverbal children as co-researchers: Exploring subjectivity in everyday living

Juhl, P., 1 feb. 2019, I : Theory & Psychology. 29, 1, s. 46-65 22 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2018

Aktionsforskningen i den anvendelsesorienterede horisont: udvikling eller afvikling?

Elle, B., Ellegaard, T. & Padovan-Özdemir, M., 23 feb. 2018, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 1, 1, s. 2-5 4 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang

Appropriate readiness in Danish family and preschool education

Ellegaard, T., 30 aug. 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Arbeid og Språk: et samspill

Pedersen, M. S., mar. 2018, Oslo, Norge: Kompetanse Norge. 32 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Åben adgang
Fil

A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution

Von Rooji, A. J., Ferguson, C. J., Carras, M. C., Kardefelt-Winther, D., Jing, S., Aarseth, E., Bean, A. M., Helmersson Bergmark, K., Brus, A., Coulson, M., Deleuze, J., Dullur, P., Dunkels, E., Edman, J., Elson, M., Etchells, P. J., Fiskaali, A., Granic, I., Jansz, J., Karlsen, F. & 17 flereKaye, L. K., Kirsh, B., Lieberoth, A., Markey, P., Mills, K. L., Nielsen, R. K. L., Orben, A., Poulsen, A., Prause, N., Prax, P., Quandt, T., Schimmenti, A., Starcevic, V., Stutman, G., Turner, N. E., van Looy, J. & Przybylski, A. K., 20 mar. 2018, I : Journal of Behavioral Addictions. 7, 1, 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Åben adgang
Fil

Beskæftigelsesrettet sprogundervisning: Sproglærerens opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2018, I : Fokus. 2018, 70, s. 7-12 6 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang
Fil

Børn som skabere af betydning og mening

Hattesen Balle, S., Olsen, M. & Pedersen, M. S., jan. 2018, I : Sprogforum. 65, s. 71-77 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Børns Usynlige Venner

Gitz-Johansen, T., 2018, Det store blandt de små: Om små børns venskaber. Fisker, T. B. (red.). Frederikshavn: Dafolo, s. 70-84 (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Contesting early childhood professional identities: A cross-national discussion

Arndt, S., Urban, M., Murray, C., Smith, K., Schwadener, B. & Ellegaard, T., 12 jun. 2018, I : Contemporary Issues in Early Childhood. 19, 2, s. 97-116

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Det transparente barn i det transparente institutionsbyggeri: om at lave oplevelsesanalyser i og af institutionsarkitektur og institutionsliv

Rasmussen, K. & Kampmann, J., mar. 2018, Materialitet og læring. Martinussen, M. & Larsen, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 241-270 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Early Childhood Education and Care in Denmark: The contested issue of quality in children’s everyday lives

Juhl, P., jan. 2018, International Perspectives on Early Childhood Education: Early Childhood Education in the 21st Century . Garvis, S., Phillipson, S. & Harju-Luukkainen, H. (red.). Routledge, Bind 1. s. 42-53 (Evolving Families, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fatherhood, gender equality and care practices in Italy and Denmark

Bosoni, M. L. & Westerling, A., mar. 2018, I : Studi di Sociologia. 56, 1, s. 57-70 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Global health intervention from Global North to South: (Academic) preparation of students

Singla, R. & Rasmussen, L. M., 2018, Cultural Psychology of Intervention in the Globalized World. Schliewe, S., Chaudhary, N. & Marsico, G. (red.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, s. 157-177 20 s. (Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Innvandrere og flyktingers vei mot arbeidslivet

Blaker, A. & Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 55-61 7 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

In- og eksklusion af drenge i det almene gymnasium

Larsen, L. & Friche, N., 2018, Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser: Erfaringer fra deltagerorienteret uddannelsesudvikling og -forskning i praksis. Nielsen, S. B., Thingstrup, S. H., Brodersen, M. & Hersom, H. (red.). Frederiksberg: Frydenlund Academic, s. 129-148 20 s. (Uddannelse og læring; Nr. 1, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Is more visible learning the answer to inequality?

Ellegaard, T., Ahrenkiel, A. & Aabro, C. M., 2018.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Langvarige venskaber: blandt børn, der er udviklingshæmmede

Rasmussen, K., 2018, Det store blandt de små: om små børns venskaber. Basse Fisker, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 121-141 20 s. (Pædagogik og læring).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Mixing methods in fatherhood research: studying social change in family life

Westerling, A., 2018, Fathers, families and relationships: Researching everyday lives. Dermott, E. & Gatrell, C. (red.). Bristol: Policy Press, s. 189-210 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om at gribe bolden: Betingelser for pædagogers faglighed i skolen

Juhl, P., 23 apr. 2018, Konflikter om børns skoleliv . Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 198-225

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Paradoxes of Inclusion: Administrative Procedures and Children’s Everyday Lives

Røn Larsen, M., 2018, Children, Childhood, and Everyday Life: Children’s perspectives. Hedegaard, M., Aronsson, K., Højholt, C. & Ulvik, O. S. (red.). 2 udg. Charlotte: Information Age Publishing, s. 129-148 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Retlige og institutionelle betingelser for det tværfaglige samarbejde i skolen

Røn Larsen, M. & Jørgensen, S., 2018, Konflikter om børns skoleliv. Højholt, C. & Kousholt, D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 254 - 285

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Samspil: sprogdidaktiske tilgange til arbejdsrettet andetsprogsundervisning

Pedersen, M. S., aug. 2018, I : Sprogforum. 24, 66, s. 15-23 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Skab meningsfulde sprogbrugssituationer: Kommunikative færdigheder - mundtlighedsdidaktik og meningsfulde sprogbrugssituationer

Ginman, M. & Pedersen, M. S., 2018, Tidligere sprogstart: ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed. Daryai-Hansen, P. & Albrechtsen, D. (red.). København : Københavns Universitet, s. 64-75 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang

Venskabelse i pædagogik: Grundlagt på etik og fænomenologi

Dupont, S., 1 apr. 2018, Marionetteskolen. Taraldsen, E. & Kanestrøm, E. (red.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 187-210 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Visuel etnografi: om kendetegn, erfaringer og muligheder ved et metodisk felt i udvikling

Rasmussen, K., 2018, Hans Reitzels Forlag. 29 s. (Sociologi (Kbh.); Nr. 16).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Young people’s development of agency: explored from their perspectives on everyday school life

Juhl, P., 2018, (Accepteret/In press) I : Annual Review of Critical Psychology.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2017

Afslutning: Børneperspektivet

Warming, H., Kampmann, J. & Rasmussen, K., 30 mar. 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 221-234 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Alike but different: Richard Wagner and Martin Heidegger on Jews

Dencik, L., 2017, Cosmopolitism, Heidegger, Wagner: Jewish reflections. Pedersen, D. (red.). Stockholm: J! Judisk Kultur i Sverige, s. 143-149 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Apokalyps nu

Dencik, L., okt. 2017, Uppenbarelsen. Stockholm: Kungliga Dramatiska Teatern, s. 12-14 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Appropriate readiness and parenting culture

Ellegaard, T., 26 okt. 2017.

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Arbejdsopgaver: pædagogiske opgaver

Pedersen, M. S., jun. 2017, I : Fokus. 2017, 68, s. 5-8 4 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Asylpædagogik i Røde Kors

Thingstrup, S. H., Kampmann, J., Vilholm, F. L. & Pedersen, H. B., 2017, København: Dansk Røde Kors. 80 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Åben adgang

At bruge foto og video til konstruktion af empiri

Rasmussen, K., 2017, Bachelorprojekter inden for det pædagogiske område: Indblik i videnskabelige metoder. Glasdam, S., Hansen, G. R. & Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Hans Reitzels Forlag, s. 191-216 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Baudrillard og Pædagogikkens Andet

Madsen, U. A., 14 maj 2017, I : Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2017, 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Bleses eller Winnicott og Stern?

Gitz-Johansen, T., 28 feb. 2017, I : Børn & Unge. 4, s. 50 1 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftKommentar/debatFormidling

Fil

Børns hverdagsliv og oplevelser i skolen

Rasmussen, K., 2017, Specialdidaktik i teori og praksis: Undervisning på specialskoler og i specialklasser.. Borgbjerg Hansen, H. & Degn Mårtensson, B. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 75 - 92 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Collaboration Between Childcare and Parents: Dilemmas and Contradictory Institutional Conditions in the Institutional Arrangement of Child Care.

Røn Larsen, M., 2017, Nordic Social Pedagogical Approach to Early Years. Ringsmose, C. & Kragh-Müller, G. (red.). Springer, s. 219 - 236

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Daginstitutioners betydning for børns udvikling

Juhl, P., 15 maj 2017, I : 0-14 : pædagogisk tidsskrift for daginstitutioner og klubber. 2017, 2, s. 2-3 2 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

De 0-2-årige småbørns perspektiver

Gitz-Johansen, T., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Warming Nielsen, H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 205-219 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det finns mer än en antisemitism

Dencik, L., 22 dec. 2017, I : Kvartal. 4, 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Åben adgang

Det foto-eliciterede interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 109-126 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Det gående interview

Rasmussen, K., 2017, Interview med børn. Kampmann, J., Rasmussen, K. & Varming, H. (red.). Hans Reitzels Forlag, s. 69-94 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Different antisemitisms: Perceptions and experiences of antisemitism among Jews in Sweden and across Europe

Dencik, L. & Marosi, K., 2017, February 2017 udg. London: Jewish Policy Research Institute, London. 32 s. (JPR Reports).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools

Akselvoll, M. Ø., 15 jan. 2017, Doing Good Parenthood: Ideals and Practices of Parental Involvement. Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J. & Dannesboe, K. I. (red.). Cham, Schwitzerland: Palgrave Macmillan, s. 89-99 11 s. (Palgrave Macmillan Studies in Family and Intimate LIfe).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Exil: Verzweiflung und Kreativität

Dencik, L., 2017, Deutschsprachige jüdische Migration nach Schweden: 1774 bis 1945. Glöckner, O. & Müssener, H. (red.). Oldenburg: De Gruyter, s. 57-103 46 s. (Europäisch-jüdische Studien; Nr. Beiträge 33).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review