• Postadresse

    Universitetsvej 1, Building 40.3

    4000 Roskilde

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppen Audiences and Mediated Life (AMLife) er en tværdisciplinær, internationalt orienteret forskningsgruppe, der samler forskere, der arbejder med undersøgelsen af mediebrugere i medialiserede samfund.

Forskningsgruppens navn udspringer af, at vi lever i et samfund, der er så gennemsyret af medier, kommunikation og digitale teknologier, at viden om brugen af disse medier er afgørende for at forstå alle livsaspekter, fra hverdagens mangfoldige gøremål til måden vores demokratiske samfund fungerer på.

Forskningsgruppen tager udgangspunkt i, at det er i hverdagen, at mennesker inddrager, bruger og giver mening til medier, kommunikation og digitale teknologier. Derfor har forskningsgruppen mediebrug i hverdagslivet som sit forskningsfokus.

Gennem mange forskelligartede forskningsprojekter bidrager forskningsgruppens medlemmer til at udvikle en ’audience’-orienteret forskningsdagsorden, der skaber indsigt i og forståelse af aktuelle emner og debatter på området, samtidig med at vi bidrager til at udvikle de teoretiske, metodologiske og empiriske felter, der er relevante for at skabe sådanne indsigter.

Gruppens aktuelle interesser dækker et bredt felt, der blandt andet omfatter brugeradfærd i tværmedialt perspektiv, mediebrug og -reception inden for forskellige mediekulturelle felter (fx sociale medier, underholdning, spil), tværmedial brug af nyheder og fiktionsgenrer, digitale medier og politiske processer, og dataficering af mediebrug.

Publikationsnetværk

Seneste eksterne samarbejde på lande-/områdeniveau. Dyk ned i detaljerne ved at klikke på prikkerne eller