Beskrivelse

Til nytår stiger den tyske vejskat for lastbiler. Det bliver dyrt for de danske lastbiler, der hvert år kører næsten tre en halv million kilometer gennem Tyskland. Per Hovmann Jespersen, trafikforsker på RUC, forklarer, at Tyskland er et gennemgangsland for lastbiler, som hverken har start eller mål i Tyskland, men som forurener miljøet. Derfor indførte Tyskland i 2005 en elektronisk roadpricing for lastbiler, en såkaldt Maut. Mauten har betydet, at der er kommet mere transport på jernbanen. Den 1. januar stiger prisen for Mauten igen. Jens Hansen, medlem af Kontinentudvalget for Danske Speditører, siger, at danske vognmænd dermed får markant øgede omkostninger. Michael Svane, direktør i Dansk Transport, mener, at lastbilen fortsat vil være det mest dominerende transportmiddel trods prisstigningen på Mauten.DR P1 Morgen 16-12-2008 klokken 6.09, midt i program, 5'15''/51'DR P1 Morgen 16-12-2008 klokken 8.09, midt i program, 5'15''/51'DR P1 Radioavisen 16-12-2008 klokken 18.00, midt i program, 2'15''/15' (Side. Sektion. 06:09)
Periode16 dec. 2008

Mediedækning

1

Mediedækning