Spring til hovednavigation Spring til søgning Spring til hovedindhold

Uden middelklassen går den ikke

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Ikke siden overgangen fra bonde- til industrisamfund har vi stået over for så gigantisk epokeskift som nu. Det siger socialpsykolog og professor på RUC Lars Dencik i et interview. Han henviser til, at familiemønstret er blevet ændret, og at vores kundskabshorisont er udviklet enormt, blandt andet som følge af internettet. Det medfører problemer for fællesskabsfølelsen i samfundet, påpeger han. Den største trussel mod Danmark er, hvis man angriber middelklassens rolle som fællesskabsformidlende, siger Lars Dencik. Det holder samfundet sammen, at alle får en børnecheck, folkepension og gratis lægehjælp. For megen brugerbetaling vil anfægte fællesskabet og skabe en situation som i USA, hvor al hjælp bygger på velgørenhed, mener han. (Side.16-17 Sektion. Hele avisen)
    Periode4 jan. 2006

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelUden middelklassen går den ikke
      Mediets navn/udløbInformation
      Dato04/01/2006
      Producer/forfatterKaren Syberg
      PersonerLars Dencik