Inden for de næste ti år, vil der være indført vejafgifter i Danmark. Det forudser de tre trafikforskere lektor Per Homann Jespersen ved RUC, lektor Jeppe Rich ved DTU-Transport og Harry Lahrmann ved Aalborg Universitet. De vurderer, at det er det eneste effektive styringsinstrument, som både kan reducere den voksende trængsel og reducere transportsektorens CO2-udledning. Anbefalingen fra de tre forskere kommer samtidig med, at regeringens skattekommission er i gang med at vurdere, om skatter og afgifter kan omlægges, så det bliver billigere at anskaffe sig en billigere bil, men dyrere at køre i den. Hvis registreringsafgiften og den grønne ejerafgift erstattes af en afgift pr. kørt kilometer, vil bilkørslen, ifølge Per Houmann Jespersens beregninger, reduceres med omkring ti procent.- Når man skal betale for at køre, tænker man sig mere om og overvejer, om bilen er det rigtige transportmiddel, forklarer han. Per Houmann Jespersen og Jeppe Rich er betænkelige ved brugen af roadpricing, da teknologien til kilometerafgifter stadig er alt for dyr. I stedet anbefaler de, at man eksperimenterer med bompenge i København. (Side. Sektion. Default)