Salgbare forenklinger

Presse/medie

Beskrivelse

Ifølge kønsforsker Kenneth Reinicke fra Roskilde Universitetscenter maler den amerikanske psykolog og bestsellerforfatter John Gray med en alt for bred pensel, når han beskriver forholdet mellem kvinder og mænd som en modsætning. Reinicke repræsenterer som kønsforsker en akademisk tradition, som fokuserer på, hvordan kønnet præges af socialiseringen i hjemmet og af samfundet generelt. Og dermed er der langt fra den tradition til Gray, som skildrer kvinder og mænd ud fra tanken om, at det er forudsigeligt samt fælles, hvordan mænd og kvinder er i den vestlige verden. Reinicke har desuden en god forklaring på, hvorfor hans egne bøger har solgt omkring 500 eksemplarer, mens Grays sælger i millionoplag. For selvom Gray både forenkler og reducerer billederne af mænd og kvinder, vil de fleste læsere opleve en identifikation med materialet og få aha-oplevelser under læsningen. (Side. Sektion. 1. sektion)
Periode27 sep. 2008

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelSalgbare forenklinger
    Mediets navn/udløbKristeligt Dagblad
    Dato27/09/2008
    Producer/forfatterElse Marie Nygaard
    PersonerKenneth Reinicke