Ritzau får måske konkurrence fra Berlingske

Presse/medie

Beskrivelse

For dyre og for utidssvarende. Sådan beskrev Berlingskes koncernchef, Lisbeth Knudsen, Ritzaus produkter da hun mandag fortalte DR Kultur, hvorfor mediekoncernen havde valgt at droppe aftalen med nyhedsbureauet. Ganske vidst understregede Lisbeth Knudsen, at Berlingske gerne ville genforhandle aftalen med Ritzau , hvis bureauets priser og produkter blev henholdsvis billigere og bedre. Vælger Berlingske at stå ved beslutningen om at droppe samarbejdet med Ritzau , kan det være med til at styrke virksomhedens journalistiske profil, mener Mark Ørsten, studieleder på Journalistik ved Roskilde Universitet. Ritzau er jo tidligere blevet beskyldt for at lægge en dæmper på den kreative udvikling på de enkelte redaktioner, fordi man jo bare, kan tage nogle af Ritzaus fællesnyheder i stedet for. Berlingskes udmelding kan derfor også være et forsøg på at styrke avisens egen unikke journalistiske profil, siger Mark Ørsten.
Periode16 aug. 2011

Mediedækning

2

Mediedækning