Regeringens togplan får kun lille klimae¬ekt

  • Per Homann Jespersen

    Presse/medie

    Beskrivelse

    27,5 mia. kroner fra regeringens togfond vil give den kollektive togtrafi k et markant løft. Det er alle enige om. Men hvis man for alvor skal flytte danskerne fra bil til tog, er det ikke nok at gøre togene bedre, mener kritikere »Der er rigtig mange gode ting at sige om planen. Alle de store byer bliver forbundet med hurtige tog. Og mange steder kommer der parallelle togbaner, så tog kan overhale hinanden. Så kan man få noget, der ligner S-togsdrift på strækningen fra Randers og Aarhus til Kolding og Odense,« siger trafikforsker fra RUC, Per Homann Jespersen. Han forklarer, at udledningen fra IC-togenes dieselmotorer i sig selv fylder forsvindende lidt i det samlede CO2-regnskab. Når jernbanenettet skal elektrificeres, skyldes det, at el-tog kører hurtigere og mere effektivt end dieseltog. »Udbuddet af dieseltog, der kører hurtigt, er meget lille. Der er ikke mange dieseltog, der kan køre over 200 km/t,« siger han.
    Periode3 sep. 2013

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelRegeringens togplan får kun lille klimaeffekt
      Mediets navn/udløbInformation
      Dato03/09/2013
      URLwww.information.dk/470964
      PersonerPer Homann Jespersen