Rapport kan stoppe IC4-togene helt

  • Per Homann Jespersen

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Om kort tid kommer der en rapport, der bliver afgørende for IC4 togenes fremtid. Transportministeren har nemlig bedt en gruppe eksperter vurdere, om de skandaleramte tog helt skal droppes. DSB har fået leveret 45 IC4-tog fra AnsaldoBreda i Italien, men kun 18 er godkendte til drift. IC4 togene har vist sig at være i en klasse for sig, når det gælder fejl. Men det er langt fra første gang, DSB tilsyneladende har købt "katten i sækken". Trafikforsker fra RUC Per Homann Jespersen forklarer dog, at også jernbaneselskaber i andre lande har problemer, når de skal købe nye tog. IC3 togene som nu kører fint, havde også børnesygdomme, men IC 4 togene har, indrømmer Per Homann Jespersen fejl udover det sædvanlige. Han fortæller, at et af problemerne for DSB, når de skal købe nye tog, er den manglende elektrificering af det danske jernbanenet. Det medfører nemlig, at DSB ikke bare kan købe velprøvede hyldevarer, men er nødt til at købe diesellokomotiver, hvor man er nødt til at afsondre markedet for mere specielle løsninger. Der foreligger ganske vist en politisk beslutning om at elektrificere jernbanenettet, men dele af nettet mangler stadig, således kan man fx. ikke køre med elektriske tog på ruten til Aarhus eller Aalborg. Per Homann Jespersen mener, at man "i bagklogskabens lys" på et tidligt tidspunkt burde have indset at fremtiden var elektrificering og dermed undgået problemerne. Per Homann fortæller, at DSB skal navigere i et felt, hvor der er mange forskelligt modsat rettede interesser. Fx er der fra politisk hold nogle forventninger om at DSB skal være meget konkurrencedygtige, men samtidig er der også forventninger om, at DSB skal overholde nogle public service forpligtigelser. Hvilket kan gøre det svært for DSB at tage de rigtige beslutninger.
    Periode4 aug. 2011

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelRapport kan stoppe IC4-togene helt
      Mediets navn/udløbP1 Morgen
      Dato04/08/2011
      PersonerPer Homann Jespersen