Politiken på vej med sponsorjournalistik

Presse/medie

Beskrivelse

Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden vil bede læserne om sponsorater til avisens undersøgende journalistik. Der skal nemlig flere penge til den dyre undersøgende journalistik, som for alvor kan sætte dagsordenen og bringe læserne sandheden om eksempelvis ministre og andre beslutningstagere. Til gengæld for den økonomiske assistance må læserne vælge mellem en række på forhånd udstukkede områder, som avisens journalister står klar til at undersøge. Mark Blach-Ørsten, studieleder på Journalistisk ved Roskilde Universitet, forholder sig undrende til ideen og påpeger, at det kan blive "en etisk udfordring af dimensioner", hvis Politiken indfører sponsorjournalistik.- Der skal et omfattende etisk regelsæt til, hvis Politiken vil skabe fuldstændig klarhed over, hvor pengene kommer fra. Bag patientforeninger kan eksempelvis stå medicinalfirmaer, og læserne skal vide det, hvis det er sådan nogle interesser, som journalisterne kommer til at arbejde for, lyder det fra Mark Blach-Ørsten. (Side.4 Sektion. 1.sektion)
Periode25 mar. 2009

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelPolitiken på vej med sponsorjournalistik
    Mediets navn/udløbJournalisten
    Dato25/03/2009
    Producer/forfatterOle Hall
    PersonerMark Ørsten