Patienterne vil have os til at lytte

  • Helle Petersen

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Patientinddragelse er mantraet i sundhedsvæsenet i disse år. Det kræver en helt ny og helhedsorienteret måde at opfatte og arbejde med kommunikation på, mener ph.d. i forandringsledelse Helle Petersen, som har forsket i ”Det kommunikerende hospital.” ”Sagt helt overordnet handler det om at kommunikere og ikke blot informere. Patienter og pårørende kræver i stigende grad at blive lyttet til. Den nære og personlige dialog skal i centrum, og det er sygeplejerskernes fagprofessionelle ansvar, at patienten føler sig hørt, og budskaberne bliver forstået, som det er intentionen,” siger Helle Petersen ”Afdelinger med høj tilfredshed har typisk valgt at tage kommunikation alvorligt og arbejder professionelt med både den skriftlige, mundtlige, formelle og uformelle kommunikation. Det indebærer bl.a. den fordel, at patienterne kan regne med at møde samme positive kommunikation, uanset hvem der er på vagt. Desuden giver sygeplejerskerne hinanden feedback og holder på den måde hinanden fast på, at de sammen skal sikre, at kommunikationen lever op til afdelingens normer. Dermed udvikler de en læringskultur, hvor man ikke går i forsvarsposition, når man modtager kritik.”
    Periode25 jan. 2013

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelPatienterne vil have os til at lytte
      Mediets navn/udløbSygeplejersken, Dansk Sygeplejeråd
      Dato25/01/2013
      Producer/forfatterSøren Ravnsborg
      PersonerHelle Petersen