Obama og Romney kender hver enkelt vælger

  • Rasmus Kleis Nielsen

Presse/medie

Beskrivelse

Når Obama eller Romneys støtter ringer på amerikanernes døre i den traditionelle amerikanske dør-til-dør valgkamp, har de allerede et indgående kendskab til ham eller hende, der lukker op. Data om adressen indkomst, personens fødselsdato, hvilken bil personen kører i, om vedkommende er forsikret og sågar hvilke tidsskrifter, personen abonnerer på, gør det nemlig muligt for kampagnegrupperne at målrette deres valgkamp ned til den enkelte vælger. - Man har vedligeholdt de her databaser i snart et årti. Og hver gang, der er valg, sender man sine frivillige ud for at snakke med vælgerne. De spørger så ind til hvilke emner, der er vigtige, og hvem man kunne forestille sig at stemme på. Al den information gemmer man i de her databaser, så man har et portræt af vælgeren, som kombinerer hel basal demografisk information med en lidt bredere social profil og politiske data, forklarer Rasmus Kleis Nielsen, der forsker i politisk kommunikation og kampagneaktivitet ved Roskilde Universitet.
Periode1 nov. 2012

Mediedækning

1

Mediedækning