Inden længe vil der være hele syv gratis dagblade. Allerede fra i morgen vil det Berlingske Officin lancere en ny gratis morgenavis med navnet 'Dato'. Fra på torsdag begynder '24 timer' fra JP/Politikens Hus desuden at udkomme, mens den islandske konkurrent, Nyhedsavisen, endnu ikke har fortalt, hvornår den starter. Også MetroXpress og Nordjyske Medier kommer med tiltag. Alt i alt skal godt et par millioner gratisaviser ud hver dag. Berlingske Tidendes baggrund for 'Dato' er at beskytte annoncemarkedet samt vise handlekraft over for sin nye ejer, vurderer professor i journalistik ved RUC Jørgen Poulsen. Han tør ikke gætte på, hvem der vinder aviskrigen på et marked, som egentlig ikke har plads til de mange nye aviser. Islændingene har det problem, at deres distributionsselskab er indklaget over for Konkurrencestyrelsen, der først kommer med en afgørelse den 30. september. At de starter senere end de andre aviser kan gøre det sværere for dem at markere sig over for annoncørerne, siger Jørgen Poulsen.DR Radioavisen 15-08-2006 klokken 12.00, først i program, 6'45'' /30'DR Radioavisen 15-08-2006 klokken 13.00, først i program, 1' /3'DR Radioavisen 15-08-2006 klokken 14.00, først i program, 1' /3' (Side. Sektion. 12:00)