Milliardinvestering trækker passagerer til privatbaner

Presse/medie

Beskrivelse

Det kan godt betale sig at investere i de små jernbaner. Det beviser passagertallene fra de nordsjællandske strækninger efter milliardinvestering. Men der er flere ting, der skal vurderes, når man tager stilling til de små jernbaners fremtid. Erfaringerne fra Sjælland og især Lollandsbanen har været gode. Ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC var netop Lollandsbanen en af de første privatbaner, som investerede i moderne udstyr. »De var også det første tog med internet i Danmark. Alt det bragte passagererne tilbage til banen,« siger han. Spørgsmålet er bare, om det også kan betale sig at investere et så stort beløb i andre dele af landet. Ifølge Per Homann Jespersen er den store forskel mellem Jylland og Sjælland befolkningstætheden, men alligevel kan det godt være en fordel at investere i den mindre befolkningstætte del af Jylland. »Jeg tror, at det de fleste steder er en betingelse for at reetablere banerne rundt om i landet. Det er en betingelse for at køre videre,« siger Per Homann Jespersen: »Men der er ingen garanti for, at det virker. Man må gøre op, om banen kan komme til at spille en så stor rolle, at man kan retfærdiggøre at investere.«
Periode13 mar. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelMilliardinvestering trækker passagerer til privatbaner
    Mediets navn/udløbIngeniøren - Transport
    Dato13/03/2011
    PersonerPer Homann Jespersen