Mediebranchens svar på Titanic

Presse/medie

Beskrivelse

I medieverdenen er jagten gået ind på ideer, som kan redde de skrantende mediegiganter fra en sikker død. Også herhjemme er de gode råd dyre, men ifølge Mark Ørsten, som er leder af Institut for Journalistik på Roskilde Universitetscenter, er mediehusene i Danmark ikke lige så truede som sine internationale pendanter. I USA udgiver man nemlig først og fremmest aviser for at tjene penge og derfor er aviserne ekstremt afhængige af annoncemarkedet. Det er ligeledes tilfældet for de danske aviser, men de modtager samtidig massiv statsstøtte - en støtte, som begrundes med, at medierne spiller en helt særlig rolle for demokratiet og den frie debat.- Men det er klart, at noget er ved at skride. Det er, at økonomien på ingen måde er så stabil, som den har været. De nye medier rykker voldsomt ved det annoncemarked, som hidtil har ligget stabilt som et trygt sikkerhedsbælte under de store aviser, lyder det fra Ørsten. (Side. Sektion. Default)
Periode10 jan. 2009

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelMediebranchens svar på Titanic
    Mediets navn/udløbPolitiken
    Dato10/01/2009
    Producer/forfatterKjeld Hybel
    PersonerMark Ørsten