Beskrivelse

Stadig flere mindre landsbyer må vinke farvel til deres rutebil, eftersom fremtidens busruter vil gå mellem de større byer og bysamfund. Og eftersom busserne skal køre hurtigere og oftere mellem de steder, hvor de fleste mennesker bor, vil landsbyerne efter alt at dømme få endnu sværere ved at tiltrække indbyggere, udvikling og liv, lyder det fra en bekymret Carl Holst (V), formand for Danske Regioners udvalg for regional udvikling. Udmeldingen kommer samtidig med spirende optimisme hos busselskabet Arriva. Her har man valgt en banebrydende model, der har fået 700.000 flere passagerer til at fravælge privatbilen til fordel for den offentlige trafik. Og med den store succes er modellen ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet noget, andre busselskaber bør skæve til. Man har skabt et nyt incitament og overladt det til markedet at skabe et bedre busprodukt i stedet for at det skal være busselskaberne, der sidder og forsøger at forbedre busproduktet, siger han.
Periode3 jun. 2009

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelLandsbyer mister deres rutebil
    Mediets navn/udløbJyllands Posten
    Dato03/06/2009
    Producer/forfatterLars From
    PersonerPer Homann Jespersen