Kommentatorer og målinger drukner valget

Presse/medie

Beskrivelse

Årets valgkamp har været præget af et helt enormt medieomfang og utallige meningsmålinger, eksperter og kommentatorer. Lederne af de tre danske journalistuddannelser er på den ene side begejstret over nogle tiltag, som for eksempel de store mediers "faktatjek"-serier. På den anden side er folk dødtrætte af, at medierne konsekvent undervurderer deres intelligens, for eksempel i forhold til meningsmålinger, siger de. De mange personsager har politikerne selv fået gjort op med ved at undlade at kommentere dem. Det blev der givet politisk håndslag på, som blev bekræftet på Bornholmermødet i sommer, forklarer Mark Ørsten, der leder RUC's journalistuddannelse. Han peger desuden på det stigende antal kommentatorer, der reelt ikke ved, hvad de snakker om, fordi deres kommentarer baseres på mavefornemmelser og ubetydelige udsving i meningsmålingerne.
Periode13 sep. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning