Beskrivelse

I Danmark uddanner vi omkring 2.000 ph.d.er hvert år. Over en periode på tre til fire år forsker de, formidler viden, samarbejder inden for deres forskningsmiljø og skriver en afhandling, der er et originalt bidrag til deres forskningsfelt. En række undersøgelser viser desværre, at mange ph.d.-studerende oplever problemer med trivsel og med deres arbejdsliv i løbet af deres ph.d.-ansættelse.

For at understøtte unge forskeres trivsel og facilitere videndeling har DM og Danske Universiteter samarbejdet om et inspirationskatalog, der omhandler forskellige aspekter og områder, hvor universiteterne kan arbejde med ph.d.-trivsel og som indeholder eksempler fra de danske universiteter. Kataloget bygger på en forudsætning om, at trivselsspørgsmål ikke kan individualiseres – fokus bør være på det overordnede arbejdsmiljø, kulturen i forskningsgrupper, kollegialitet og institutionelle rammer.

Kataloget skal inspirere ph.d.-skoleledere, forskningsledere, vejledere og andre, der arbejder med administration og ledelse af unge forskere. Det kan også vise unge forskere nogle af de initiativer, som de kan opfordre deres arbejdsplads til at implementere, for at skabe bedre vilkår for trivsel blandt yngre forskere.

Periode14 mar. 2023

Mediebidrag

1

Mediebidrag

  • TitelPressebeskrivelse: Inspirationskatalog om ph.d.-studerendes trivsel
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbDanske Universiteter
    MedietypeInternet
    Land/OmrådeDanmark
    Dato14/03/2023
    BeskrivelseI Danmark uddanner vi omkring 2.000 ph.d.er hvert år. Over en periode på tre til fire år forsker de, formidler viden, samarbejder inden for deres forskningsmiljø og skriver en afhandling, der er et originalt bidrag til deres forskningsfelt. En række undersøgelser viser desværre, at mange ph.d.-studerende oplever problemer med trivsel og med deres arbejdsliv i løbet af deres ph.d.-ansættelse.

    For at understøtte unge forskeres trivsel og facilitere videndeling har DM og Danske Universiteter samarbejdet om et inspirationskatalog, der omhandler forskellige aspekter og områder, hvor universiteterne kan arbejde med ph.d.-trivsel og som indeholder eksempler fra de danske universiteter. Kataloget bygger på en forudsætning om, at trivselsspørgsmål ikke kan individualiseres – fokus bør være på det overordnede arbejdsmiljø, kulturen i forskningsgrupper, kollegialitet og institutionelle rammer.

    Kataloget skal inspirere ph.d.-skoleledere, forskningsledere, vejledere og andre, der arbejder med administration og ledelse af unge forskere. Det kan også vise unge forskere nogle af de initiativer, som de kan opfordre deres arbejdsplads til at implementere, for at skabe bedre vilkår for trivsel blandt yngre forskere.
    URLhttps://dkuni.dk/pressemeddelelser/inspirationskatalog-om-ph-d-studerendes-trivsel/
    PersonerLinda Lundgaard Andersen