Hermione på den røde løber - symbiosen mellem film, stjerner, mode og reklame

  • Helle Kannik Haastrup

Presse/medie

Beskrivelse

Den unge skuespiller Emma Watson, der lige nu er aktuel i Harry Potter-filmene, hvor hun spiller karakteren Hermione, er endnu et eksempel på, hvordan filmstjerner både er et kommercielt produkt og en integreret del af filmindustriens markedsføring. Det skriver lektor og ph.d. Helle Kannik Haastrup fra Institut for Kultur & Identitet på RUC. Hun forklarer, at stjernerne fra filmverdenen ikke ville være stjerner, hvis de ikke var i stand til at skabe genkendelse, resonans og identifikation hos publikum. Derfor er der ofte god synergi, når stjerner reklamerer for et produkt. Når Emma Watson reklamerer for det britiske modehus Burberry kædes de fiktive karakterer hun spiller sammen med den offentlige person, og derved konstitueres hendes intertekstuelle stjerneimage, forklarer Helle Kannik Haastrup.
Periode16 nov. 2010

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelHermione på den røde løber - den perfekte symbiose
    Mediets navn/udløbVidenskab.dk
    Dato16/11/2010
    Producer/forfatterHelle Kannik Haastrup
    URLwww.videnskab.dk/composite-5617.htm
    PersonerHelle Kannik Haastrup